Fjällvandring med barnen i Sarek

Hej! Har klippt ihop filmklipp jag och barnen tog i somras, delar om nån har intresse. 1h långt och inte redigerat, så är för specialintresserade av vandring med barn. Vi flög in till nedre njoatsosvagge och gick upp på luohttolahko med sidotur upp på Balgatjiegna. Sen höga vägen över njoatsosvagge till pårek och kvikkjokk. Barnen va 7 och 9 år.

Hade egentligen tänkt oss att runda pårtemassivet. Men ena barnet fick kräksjuka första kvällen/natten så vi fick stanna i njoatsos en extra dag och sen ta det lugnare än tänkt. Bra att vi kunde omplanera till kortare rutt så det blev njutbart trots återhämtningsbehov.

Vi filmade mkt och amatörkvalitet. Men jag tror det kan förmedla en inställning som gör att det går att få till lyckade turer även i svår terräng med barn. Barn är ofta uthålliga, starka och kompetenta om man ger rätt förutsättningar är min erfarenhet. Och spektakulära vandringar ger fina upplevelser. Barnen bar så lite som möjligt (3-4kg) och jag så mkt som möjligt. Matplanering var det största jag behövde ägna mig på inför.

 
Helt underbart, klipp inte bort en sekund. Väcker en massa minnen, fast inte från just Sarek. Vilken kort period i ens liv egentligen.

Dina barn måste ändå väldigt vana, antar att det långtifrån är första turen. Allt från mygg till blöta fötter verkar tas för självklart, hittar spontant bästa spåret genom vaden och ingen någonsin drattar på ändan ;). Jag fick jobba lite på det, och den ena lyckades jag aldrig helt med (utom när det vankades klättring, då var man plötsligt aldrig "trött" ;) ).

Hur varmt/kallt väder var det? Tänker på att ni alla går med blöta fötter och ben, och det fixar inte jag under 25 grader :p. Och barn brukar vara känsligare för nerkylning, utan att de märker det själva. Jag hade faktiskt lite sjå med mina bägge (särskilt den ena) för att de inte skulle frysa sig gråtfärdiga.
 
Jo men de har varit mycket i fjällen hela livet och och får betraktas fjällvana. Hoppas bara de fortsätter vilja gå med mig när de blir större. När yngsta ungen fick skoluppgift att rita årstiderna så var det berg, glaciärer och snö som utgjorde sommaren :)

Vi hade rätt kallt väder egentligen, 5-10grader skulle jag tro och bitvis gick vi i regnmoln. I vad blir det ju alltid kallt om fötterna. Men de kör samma klädsystem som mig jag provat ut under många år för detta, går alltid att bli torr och varm om det behövs. Har syntetfodrade byxor och jacka, skalkläder och strumpor och etc att ta på sig v.b. Dock tycker jag barnen verkar ha en bra metabol förmåga att producera värme. Jag är mycket mer frusen än dem :)
 
Helt underbart! Avundas varenda sekund. Som redan sagt, klipp inte om en bokstav - tvärtom, det här är material som bara gör sig rättvisa precis som det är. Vilka duktiga killar du har!
 
Helt underbart! Avundas varenda sekund. Som redan sagt, klipp inte om en bokstav - tvärtom, det här är material som bara gör sig rättvisa precis som det är. Vilka duktiga killar du har!
Kul att du uppskattade filmen! Kul för egen del att så här på vintern se tillbaks på sommarens höjdpunkt :)
 
Hej! Har klippt ihop filmklipp jag och barnen tog i somras, delar om nån har intresse. 1h långt och inte redigerat, så är för specialintresserade av vandring med barn. Vi flög in till nedre njoatsosvagge och gick upp på luohttolahko med sidotur upp på Balgatjiegna. Sen höga vägen över njoatsosvagge till pårek och kvikkjokk. Barnen va 7 och 9 år.

Hade egentligen tänkt oss att runda pårtemassivet. Men ena barnet fick kräksjuka första kvällen/natten så vi fick stanna i njoatsos en extra dag och sen ta det lugnare än tänkt. Bra att vi kunde omplanera till kortare rutt så det blev njutbart trots återhämtningsbehov.

Vi filmade mkt och amatörkvalitet. Men jag tror det kan förmedla en inställning som gör att det går att få till lyckade turer även i svår terräng med barn. Barn är ofta uthålliga, starka och kompetenta om man ger rätt förutsättningar är min erfarenhet. Och spektakulära vandringar ger fina upplevelser. Barnen bar så lite som möjligt (3-4kg) och jag så mkt som möjligt. Matplanering var det största jag behövde ägna mig på inför.

Hej!

En fantastisk film. Tuffa ungar :)
Var tog ni er över Njoatsojokken?

Mvh / Enstöring
 
Hej!

En fantastisk film. Tuffa ungar :)
Var tog ni er över Njoatsojokken?

Mvh / Enstöring
Hej!

Vi gick över strax ovanför sammanflödet med balgatjåkken. Har gpx spår om nån har användning av det. Vart rätt mkt badande för mig innan vi hittade ett ställe som funkade. Provade 4-5ställen nedströms som var för djupa och jag är ändå 187cm och rätt bekväm med vad. Vadet syns även i filmen, som djupast cirka 2:50 in i filmen.
 
Gick barnen där..? Det når ju dig till höfterna..?!
Hehe, nä det vore oansvarigt. Rätt stora mängder vatten som passerar där :) svårt att se på filmen men hade ett barn på ryggen. Där gick jag alltså fram och tillbaks 4 ggr (reka, barn 1, barn 2, ryggan). Och dessförinnan provat många ställen samt vandrat sträckor i bäcken för att sondera och kontrollera om djupfårorna var djupa hela vägen. Längsta kallbadet jag gjort.
 
Det är en fantastisk video och det är underbart när vuxna tar ut barn och gör den här typen av upplevelser möjliga. Jag tänkte åka iväg sent på våren med ett "lite" mindre barn. Så vi har en 6 månader gammal på sommaren. Jag tänkte ta en sele att bära och jag har tänkt ungefär så här: https://oukkidoukki.fi/paras-kantoliina/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14
KulanKalle Fjällvandring Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.