Undvika kiss i sovsäcken

Ska ut med mina två barn och paddla några dagar i slutet av Juli.
Den minsta använder fortfarande blöja men min 5åring har det ej.
Han brukar iof vara torr under natten men det händer en olycka lite då och då.
Finns det något man kan ha i sovsäcken för att undvika att behöva vända hem för en nerkissad sovsäck??
 
Ändå jobbigt om man ska släpa med sig en illaluktande nerkissad sovsäck (om han gör så att han bara tar med sig en extra).

Fem-åringen kan inte göra en comeback med blöjorna några dagar då? Vet ej, kanske finns något annat att göra, men personligen är det det bästa jag kommer på.
 
Ändå jobbigt om man ska släpa med sig en illaluktande nerkissad sovsäck (om han gör så att han bara tar med sig en extra).

Fem-åringen kan inte göra en comeback med blöjorna några dagar då? Vet ej, kanske finns något annat att göra, men personligen är det det bästa jag kommer på.

Skulle kanske inte gå, men det skulle nog vara väldigt opopulärt=S
Får kanske fråga honom om det...
 
En olycka sker så lätt. Minns väl en tur, då det hände en liten olycka. Som tur var var det sommar och fint väder, så det gick att skölja ut den delen av sovsäcken och torka. Syntetsäck!

Det viktigaste är förebyggande arbete. Kissa innan läggdags, innan föräldrarnas läggdags och någon gång till under natten. Gör ingen stor sak av det, bara väck barnet och kissa av som en naturlig grej.

Anders V
 
Ta med en potta är vårt tips. Lättare att få upp ett trött barn. En räddare för oss som hade två propellerkissande tjejer. Pottan har även varit i Asien och Afrika.
 
Ja, kiss rinner mest nedåt. (Jobbat många år inom vården) Frågan är om det underlägget ligger still i en barns sovsäck?
 
Prövade det då dottern var mindre, opopulärt då det är tätt och ger dålig värmespridning. Tror mer på syntetsäck 1+2 och skölja/tvätta vid olycka....
 
Vår yngsta - som vid det laget redan testat att vakna mitt i tältnatten i en kall, nedkissad sovsäck - hade inga som helst betänkligheter mot att använda nattblöja i sovsäcken resten av tältsemestern när hon var fem år, trots att hon egentligen varit nattorr länge vid det laget. Hemma kan man ju gardera sig med plastad frotté, men i tält är blöja det i särklass smidigaste alternativet. Prata med femåringen om det. När man tältar är det ju ändå en massa andra saker som inte är som hemma. Ska man ändå använda pyjamas och tjocksockar (vilket åtminstone inte mina barn använder till vardags när de ska sova), så kanske det går bra att slänga in en blöja i "tältpaketet".

De vi köpte då marknadsfördes dessutom som "nattrosa" eller något liknande, och inte som blöjor. Det kanske spelade in?
 
Glömt att kika här på några dagar.
Mycket bra förslag håller nog med om att blöja vore det allra smidigaste. ( får nog försöka införa det i kittet)
Skyddslakarna kommer nog tyvärr inte ligga still, annars hade det nog varit mycket smidiga. Fast blir värmefördelningen dålig så är det ingen bra ide. Men potta ska helt klart med=D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vättlefjäll Napp i sovsäcken? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.