Nån med erfarenhet av ultralätta säckar 3-500 gram

Ta ett stycke nylontyg och knyt ihop till en säck. Knyt ett par fiskelinor igenom och släng upp på ryggen. Garanterat under 500 gr och garanterat oskönt... :)

Nej, jag vet alltså inget om 60L säckar på 300 gram men förstår inte riktigt vitsen då säckens vikt utgör en bråkdel om du knökar i 60 liter prylar... Vad vill du vinna (resonemanget ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellen)

:cool:
 
Målet är just ultralätt!

Jag har en bekant som skadat sig och inte får bära mer än ca 6 kg, hon vill gärna kunna fortsätta vandra åtminstone stugturer.
Ray Jordan påstår att hans 5 kilos grundutrustning rymms i en 50 liters 325 grams säck med höftbälte. Jo han tältar, nästan i varje fall.
Finns det erfarenheter ute på fältet?

Vitsen är just att göra hela utrustningen optimalt lätt och säker.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-03-07 kl 15:28]
 
Jag har inte provat nån riktig ultrlätt säck, jag har dock provat att plocka bort ramen från min gamla Skarja och provat den på en hajk med våra patrullscouter för nån månad sen. Jag hade då totalt 7,9 kg utrustning totalt, det inkluderade ryggsäck, kläder (både på mig och i packningen), kök, sovsäck, liggunderlag och en pressenning som "tält". Detta var dock ihopplock av prylar jag hade hemma, lägger jag ut några tusenlappar på att köpa nya grejer kommer jag nog ner några kilo till.

Det som de ultralätta säckarna skär ner på är ju:

Ramen (skippar man helt, man använder liggunderlaget som stomme för säcken).

Tyget (supertunn nylon, eller varför inte nät, regnskyddat blir det tack vare att man packar i en svart sopsäck)

Remmar och spännen (bort med allt som inte används, korta ner onödigt långa remmar etc)

Det är inga större problem att komma ner i 500 g, det är när man ska pressa sig ner till de där 300 som det börjar bli kinkigt med detaljerna:)

När man snackar om volymen på en ultralätt säck är det viktigt att tänka på att där ligger ALL packning inuti säcken (för då slipper man remmar och spännen på utsidan), det finns alltså inga ytterfickor att lägga grejer i (det är bara en massa extra tyg som väger:).
 
Ray Jordan?

Menar kanske Ray Jardine?

Har inte läst hans nya Beyond Backpacking, men har en tidigare version mer inriktad på Pacific Crest Trail.

Hans ideér är goda, men tror att en del är opraktiska att använda i skandinavien där allt är så mycket blötare med dåligt väder.

Observera att Rays viktangivelser är utan mat och bränsle.

Kolla http://www.rayjardine.com/

Rekomenderar hans bok om man är helt inne på ultralätt och dessutom inte vill slänga ner en förmögenhet på utrustning.
 
MM-utrustning

Under 6 kilo är tufft vet ju alla som sprungit bergsmaraton. Måste nog hålla med tidigare skribent om att det verkar lite ambitiöst med 50-60 liter om man bara får packa 6 kilo. Svårt att se vad man skall packa den med. Satsa på en mindre ryggsäck så blir det betydligt lättare att få ned vikten. Litepacs 27 literssäck väger ju 460g och är faktiskt riktigt bekväm. Med lite skicklighet får man ned det man behöver och lite till.

Sup'air tält 850g
ME marathon sovsäck 560g
Primus Alpine light 113g
Markill gas 125g ca200g
Kastrull 1 lit. au 70g
MacFlurry sked 10g
Väst 350g
Sockar + underkläder 300g
Underställströja 200g
liggunderlag 5 mm 50g
Vattenflaska 70g
Scotch svamp 15g
LitePac säck 460g
Petzl Tikka 100g
mat 1000g/dag
Alufolie skavsårsplåster kompass karta förstaförband
silvertejp etc 500g

totalt 3848+1000*dagar

MEN då har man regnplagg etc på sig och inte i säcken.
 
KIMM 35

Hej!

Jag använder själv Karrimor Kimm 35 sedan ett par år trots jag är inte multisportare. Jag använder säcken i alla sammanhang och är nöjd med den. Dock får man sätta in ett ryggunderlag i säcken för att man ska inte kännas av någon pryl i ryggen.

På Peter Hackman's läsvärda webbplats har han en bra länk till en webbsida med tips och ultralätt packinglista på:

http://www.mai.liu.se/~pehac/latt.html

Listan är värd att läsas och reflekteras.

Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.