Någon som bestigit Muztaga Ata och Pik Lenin

Hej!

Jag undrar om någon har bestigit Muztaga Ata och/Pik Lenin och kan dela med sig av sina erfarenheter, var man startar, komunikationer i länderna, klättertillstånd m.m. helt enkelt allt som är bra att veta innan man åker till Asien.

Jag försökte få tag i repotage här på utsidan, men utan framgång.

/Gustav Cronhamn
 
Pik Lenin

Hej,

Jag köpte "base-camp support" av Ak-Sai Travel (http://www.ak-sai.com/En/mount_lenin.htm) ifjol. Då ingår alla nödvändiga tillstånd, transport från Bishkek/Osh till baslägret, boende i tält och all mat i baslägret + läger I. Ak-Sai kan rekommenderas, men det finns ju andra operatörer och jag mötte ingen som klagade på just sin operatör så surfa runt.

För mig passade det väldigt bra att köpa ett paket, men man skulle säkert bara kunna be en operatör att fixa klättertillstånd och köpa in sig på en minibuss från Osh till baslägret och fixa resten själv - det blir billigare. Dock uppskattade jag mycket att jag slapp ta med mig mat för baslägret/första lägret samt dusch&bastu efter toppbestigningen...

/ Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.