Någon dom klättrat i Lofoten??

Ska till Lofotoen och kättra i augusti - några tips om absoluta måsten och någon man kanske ska skippa!

Någon som har en rekommendation om vägval upp och ned? Upp får det gärna gå for men på vägen ner vill vi gärna hinna se och uppleva Norge/Sverige.

Hej hej
Jes
 
Tips!

Hej!

Den självklara klassikern (ett måste) är naturligvis Svolvaergeita, med det obligatoriska hoppet mellan hornen. Den bästa leden är nog Forsida (5) som är några repor. Är det dåligt väder (vilken inte är ovanligt) är Spiralruta ett alternativ.

Ett annat måste är Vestpillaren (6, 11 repor) på Presten. Direktinsteget är nog att föredra, vi klättrade vanliga insteget och de var ingen större hit.

Annars är lederna på Gandalfväggen (1-3 repor) trevliga.

Ett måste är också ett besök klättercafét i Henningsvaer!

Jag kommer gärna med fler tips om du vill!
 
Massor av klassiker!

Hej!

I Lofoten finns det ungefär hur många fina leder som helst som man inte får missa! Graniten bjuder på god friktion och torkar förvånansvärt snabbt efter ett litet regn, och det behövs eftersom vädret kan vara lite dåligt på Lofoten. Räkna med att få klättra ibland trots någon regnskur, om man inte har turen att pricka in ett högtryck vill säga.

Förutom de lederna som redan rekommenderats så måste ni klättra "Bare Blåbär". Den är i 5 rpl (egentligen några fler, men de flesta gör bara fem), grad 5- och bjuder på super enormt fin jamklättring! Ett måste! "Pianohandler Lunds rute", 4+, bjuder på lätt och fin klättring. Gandalfveggen rekommenderas också, t.ex. den fina "Tromsöekspressen", 6.

En led som nog inte kan rekommenderas förutom till de med konstig dragning till avig klättring och en obskyr nedstigning är "Myggapelaren".

Om man vill ha det fint på vägen hem är det E6:an som man ska åka. Mycket fin väg som ändå går hyfsat snabbt, fast vill man ta det ännu lugnare och få det ännu vackrare kan man nog åka på småvägarna nära havet.

Maila om du vill veta mer!
 
Glöm inte att ta med några stora säkringar man får bra användning för dom. För att lägga till några leder till dom tidigare tipsen. Rom o Cola (ett härligt äventyr), Gollum (granne till gandalf), Spurven (kvällssol). Sedan kan man alltid svänga förbi Efjord på väg dit och klättra Klubbruta 4+ och 4-6 replängder (bultade stamplatser),Diedret 5 och 4 replängder belägna på Eidetind. Sedan finns förstås Kuglehornet på andra sidan vägen där man kan klättra kammen 4+ och 10 replängder lång. Räcker inte det är det bara att åka till Stetind och klättra pillaren 5-6 och 10-12 replängder. God tur på lofoten, undrar du över lederna i Efjord får du mejla mig.
 
Fler Klasiker!!

Hej!

Till att börja med (om du inte redan har den) bör du skaffa Lofoten-föraren (Climbing In The Magic Islands av Ed Webster). Den är otroligt utförlig och innehåller lättöverskådliga ledbeskrivningar på i stort sett alla turer värda att göra i Lofoten. Dessutom är turerna graderade efter ett stjärnsystem med 3 stjärnor för abslouta måsten ner till 0-stjärniga rutter vilka man kanske kan hoppa över helt.
En fördel med Lofoten är att man fram till slutet av juli, tack vare midnattsolen, kan klättra dygnet runt i härligt solljus. Vi startade på klassikern Forsida med Vestveggen Avslutning (3-stjärnig) på Svolvaergeita kl 22.00!! Nere i byn igen vid fyratiden på morgonen efter att ha gjort det klassiska hoppet mellan hornen. Du kan ju tänka dig känslan....helt tyst, hela Lofoten sovandes, förutom vi som skrek av extas när vi en efter en landade på lillhornet och sneglade över kanten på kyrkogården nedanför!!
Vidare finns det flera roliga turer på Gandalfväggen (ex. Gandalf, Gollum & Guns n' Roses)
På Pianokrakken har du dessutom klassikerna Applecake Arete och Lys Og Skygge (båda 3-stjärniga, 5+). På baksidan av Store Festvågvegg har du en av Lofotens finaste sprickor, en enda 40 meter lång spricka på en lodrät vägg. (3-stjärnig, 6-). Rekommenderas verkligen!!
Utöver det bör man försöka hinna med Bare Blåbaer på Pillaren, (3-stjärnig, 5), 5-7 replängder beroende på hur högt man vill klättra. (De flesta firar av efter 5:e repan). Välsäkrad sprickklättring. Speciellt 5:e repan är en helt fantastisk spricka på underbar granit. Från toppen av denna tur har du en fantastisk utsikt. En tur som dessutom ska vara väldigt fin är Rom & Cola på Alkoholväggen (3-stjärnig, 5+). Den var tyvärr alltför blöt när vi var där så vi fick aldrig möjlighet att klättra den.
Ska ni tälta kan jag rekommendera Paradiset, nedanför Vågakallen. Perfekta tältplatser vid havet med möjlighet till hur mycket klättring som helst. Här finns bl a några fina turer som går ut längs klipporna över de vilda vågorna nedanför. Vi låg här helt ostörda i två veckor.
Ett tips är att ta med mycket friends (det är mycket sprickklättring i Lofoten) samt en hel del slingor som ni kan offra vid avfirningar etc. Ta med både enkel- och dubbelrep. På Bare Blåbaer finns en del förrädiska sprickor där repet lätt fastnar vid nedfirningen. Vi fick kapa ett av våra rep pga det.
Ett besök på Klatrekaféen i Henningsvaer är i det närmaste obligatoriskt om man besöker Lofoten som klättrare. Mysig atmosfär och möjlighet att träffa många likasinnade.
Den enda nackdelen med Lofoten är att det kan regna en del.
Behöver du mer tips är du välkommen att höra av dig!

Mvh

Anders
 
Jo men visst!

Instämmer med föregående talare, speciellt om cafét i Henningsvaer, de har grymma blåbärspajer!

Ytterligare en notis om vädret: det kan som sagt vara perioder med ganska dåligt väder (vi snackar om några öar som ligger ute i Atlanten), så man får inte ligga i tältet och sura bara för att det är regnskurar en dag. Klättra något kort ändå som går relativt snabbt, berget torkar fort efter en regnskur och med en sjyst regnjacka i ryggsäcken kan man uthärda det mesta som inte varar för länge.

Låt dig alltså inte avskräckas av risken för dåligt väder, så länge det inte är heldagsregn kan man få en del klättrat ändå. Och blir det fint väder finns det inget bättre och vackrare ställe att vara på...
 
Traversen av Vågakallen (4+, 12 replängder) är klart fin. Varierande led som håller intresset uppe trots att det är 4+-klättring på bara ett ställe. Kan ta tid att genomföra. Reka gärna anmarschen till insteget eftersom det kan ta lite tid att hitta med hjälp av guidebokstexten.

Glåmtinden (5+, 2-3 replängder) är också trevlig. Mysigare miljö (om det är bra väder) än tex Gandalfväggen. Går att parkera ganska nära. Ta med kamera.
 
Jag skäms....

för att jag inte tackat för alla bra tips men nu kommer det!

Stort TACK!

Lofoten var helhäftigt - synd att det regnade som mest den dan vi skulle hoppa mellan hornen.......så det blev en dag på Kalle istället!

Men klättringen, utsikten och friktionen var outstanding...

Jes
 
Hej,

jag vill få information om klättreruter i Eidtinden och Kuglhornet i Nord-Norge (söder om Narvik). Vi ska göra en klubresa dit med några lite erfarna klättrare. Jag söker alltså ruter mellan 3-5 svårighetsgrad och 3-10 replängder. Kari
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.