Muddus - slutet av september?

Hej!

Frågade en gång tidigare under jobb-inloggningen "Andréas Kronblad" om bra ställen att vandra på i fjällen i slutet av september. Fick många svar: TACK!

Nu har vi till slut bestämt oss för tre vandringsdagar i MUDDUS, vilket ju inte är fjällvandring men ändå verkar bra. Kul att testa något annorlunda, så har man åtminstone provat det... (Nu slipper man ju i alla fall myggen...!)

Undrar om det är någon som har vandrat i MUDDUS vid den här tiden på året (eller något senare) och kan dela med sig av sina erfarenheter och tips?

Tack för svar!
Å&A
 
Halloj!
När åker ni till Muddus?
Jag ska dit med 10-11 till personer kring
25-28/9.
Jag tror att det är helt perfekt tid att åka, det är dock en liten risk för snö dock.
Fast den brukar komma i oktober november.

/nisse
 
Tjena Nisse!

Vi ska vandra där 27-29 sep. Vi går från Skaite till Muddus-fallen och runt tillbaka till Skaite. Lugnt och fint på tre dagar. Hur går ni?

Vi har tänkt att bo i tält. Tar med en hel del kläder för säkerhets skull. Har ni tänkt att bo i tält också? Vet du om stugorna är öppna fortfarande? Vilken karta använder ni? Finns det någon "grön"/"terrängkarta från Lantmäteriet?

Andréas
 
Hallå!

Jag är lite osäker på hur vi kommer att gå, vi ska träffas den 21 och snacka igenom allt.
Vi kommer också att tälta ;)
Stugorna är öppna till 1 oktober, fast det är andrahands information, om du vill veta säkert så får man ringa länstyrelsen (tror jag ;) ). Det går att låna nyckel om man går senare.
Vi har inte tittat så mycket på kartor ännu, det kommer att vara lättvandrat och ganska lätt att märka om man kommer av leden. Kartor kommer att fixas under veckan.

Här kommer några bra länkar som jag använt som huvudsakliga informationskällor:

http://www.fjallen.nu/parker/muddus_natta.htm

http://www.internat.naturvardsverke...ocuments/nature/engpark/eparkdoc/emuddus2.htm

Angående kläder och väder så hoppas jag på strålande sol 15-16 grader varmt =)


/nisse
 
Vandringshelgen avverkad

Tjena Nisse!

Hur var er vandringshelg i Muddus? Kom ni iväg?

Vi kom till Skaite sent i fredags kväll, och såg där bl a två minibussar som kanske var era. Allt började med intressant väder (snö och minusgrader) på fredagskvällen, dina förhoppningar om sol och 15-16 (plus-)grader kom på skam. Men inte gjorde det något.
Mycket fin vandring, och vacker natur! Och stilla, riktigt öde på något sätt (vilket det ju också är....). Skogarna är trolska.
Men därefter (halva lördagen och hela söndagen) sken solen på oss, även om kylan fortsatte. Och vi slapp nederbörd på måndagen.

Vi vandrade den korta sträckan (24 km), från Skaite via Muddusfallet ner över Muddus-ravinen och tillbaka till Skaite. Tre mycket bra vandringsdagar, helt enkelt. I och för sig sov vi i tält alla tre nätter, men stugan vid Muddusfallet såg fin ut.

MUDDUS KAN VERKLIGEN REKOMMENDERAS, i alla fall den här årstiden, när man slipper myggen (såg dock ett par ner vid Luleälven) och allt folk samt när myrarna frusit till något.

Andréas
 
Hoppsan!

Jag har förstått missat att svara på detta ;)

Det var grymt fint i Muddus! Jag har tänkt att ge mig dit nu i vinter igen.
Det finns bilder från Muddus som bland annat jag har tagit på StiL/Frilufts hemsidan http://www.ludd.luth.se/users/frilufts/
Klicka på galleri och så på 2:an längst ner, för detta var ju ganska länge sedan, det har hänt mycket sedan dess.

Jag och min polar sov i min farsas gamla Fjällräven G-66 tält. Döpt efter Grönlands expeditionen 1966. Tälte väger bara 1900gram och måste kostat en förmögenhet på 70-talet när han köpte det. Jag har limmat sömmarna, det funkar bra ;)

God tur! Och ni som ska till Muddus! Tveka ej, jäkligt fint!
/nisse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.