Kebnekaise i september.

Skall vandra i Kebnekaiseområdet i september. Är lite osäker på vilken sovsäck jag behöver vid denna tid. Skall sova i tält. Jag har en sommarsäck (+3*) och en vintersäck (Haglöfs Ultra Pro 18). Kan någon rekommendera vilken jag ska ta eller behöver jag något där emellan? Mvh Henrik.
 
Enrok; sa:
Skall vandra i Kebnekaiseområdet i september. Är lite osäker på vilken sovsäck jag behöver vid denna tid.
Jag tog min sommarsäck till Sarek i september något år. Skulle absolut tagit vintersäcken, det var klara, vackra, och kalla (-10?) nätter. Jag frös, man blir inte utvilad av att ligga och frysa i halvslummer hela natten. Men i övrigt var det en väldigt bra tur.
 
Vintersovsäcken

Jag skulle satsa på vintersovsäcken för att ha marginalen på min sida. Som sagt, kalla klara nätter så kan temperaturen krypa under nollan. Blir den för varm kan man dra upp dragkedjan en bit.

Temperaturen i tältet brukar dock vara några grader högre, om du inte är lättfrusen, har bra liggunderlag och kan isolera med kläder, bör du klara dig med den kallare säcken. Temperaturen i tältet borde inte gå under -5 C om det är -10 ute, men det beror ju på tältmodell och antal personer i tältet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.