Kebnekaise?

Hejsan vi är tre grabbar i 22-24 års åldern som hade tänkt bestiga kebnekaise nästa år i juli.
Vi har alla gjort lumpen som jägarsoldater på lite olika ställen så vi har väl en viss erfarenhet från naturliv och en av oss har varit uppe halvvägs på kebne tidigare med lumpen. Nu undrar jag vilken led vi bör gå upp när vi inte hade tänkt ha någon guide med oss?
Vi har ingen erfarenhet av glaciärer eller klättring.
Är tacksam för tips!
 
Vsätra eller Durlings tycker jag.

Om ni sover i tält så kaqn man tälta i Singivagge och sedan ta Durlings led. Den utgår från västra delen av Singivagge och går direkt upp till Kaffedalen. En behaglig väg upp.
 
chralm; sa:
Vsätra eller Durlings tycker jag.

Om ni sover i tält så kaqn man tälta i Singivagge och sedan ta Durlings led. Den utgår från västra delen av Singivagge och går direkt upp till Kaffedalen. En behaglig väg upp.

Tack för tipset!
Vi ska sova i tält men vart ska vi utgå i från då?
Nikkaluokta? Går det att gå via Fjällstationen?
 
ja nikkaloukta ligger ju närmast. Vägen upp i SIngivagge kan vara hal, men om ni har ork/tid, gå runt Singitjåkka och in i Singivagge från väster. Dalen är värd ett besök.
 
chralm; sa:
ja nikkaloukta ligger ju närmast. Vägen upp i SIngivagge kan vara hal, men om ni har ork/tid, gå runt Singitjåkka och in i Singivagge från väster. Dalen är värd ett besök.

Nikkaloukta är definitivt närmast, och då passerar man fjällstationen. Men vilken tråkig väg! En hel dags vandring i myggig björkskog under en kraftledning är ju inte vad jag kallar fjällvandring.

Börja eller sluta turen i Abisko, så får ni ytterliggare fyra dagar i fin fjällmiljö och slipper gå tillbaka samma väg. Från Abisko går tåget tillbaka till Kiruna.

Det är ett råd jag verkligen rekomenderar. Åk inte ända till Lappland för att gå en transportsträcka under en kraftledning, upp på Keb och tillbaka igen. Keb är inget extremt och att bara knata upp där och hem igen är en ganska misslyckad tur.

Vi gick Durlings upp och Västra ner, behövde ingen guide.
 
Skulle också rekommendera Dyrlings led via Singivagge och Kaffedalen. Slå läger i Kaffedalen och vänta in klart väder - det är det värt, och med ett läger så högt upp är ni först upp om ni vill.

Abisko-keb tar 4 dar
Dag 5 eller 6 går ni upp på toppen och sedan ner mot fjällstationen.

Dag 6 eller 7 kliver ni på planet hem.

Drar ni ner pannbensnivån får ni trevligare och fler dar på fjället.


Kolla turen här (under dagboken):
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/ramar.htm

Att promenera fram och tillbaka från Nikkaluokta kan kanske vara trevligt, men det är som sagt lite borkastat. Som att åka till Liseberg för att äta en varmkorv.
[Ändrat av Nordesjo 2003-03-27 kl 13:35]
 
Nordesjo skrev:
...Att promenera fram och tillbaka från Nikkaluokta kan kanske vara trevligt, men det är som sagt lite borkastat. Som att åka till Liseberg för att äta en varmkorv.
Det här citatet är helt fantastiskt bra. -Och SÅ sant! Är det okej för dig att jag trycker upp det på mina tapeter?
 
Guide Rouge?

mabrahamsson; sa:
joakimr; sa:
Nordesjo skrev:
...Att promenera fram och tillbaka från Nikkaluokta kan kanske vara trevligt, men det är som sagt lite borkastat. Som att åka till Liseberg för att äta en varmkorv.
Det här citatet är helt fantastiskt bra. -Och SÅ sant! Är det okej för dig att jag trycker upp det på mina tapeter?

Det är väl gott med varmkorv? ;)

Frågan är väl om korven är "värd en omväg", som det heter i Guide Michelin, numera Guide Rouge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.