Motsvarighet till Sarek - utomlands

Jag älskar de svenska fjällen. Tyvärr har jag mindre erfarenhet av vandring utanför rikets gränser.

Jag tror det till viss del beror på att när sommaren och semestern väl kommer väljer man säkra kort före osäkra. Jag vet att jag älskar den svenska naturen, vet var jag köper kartor, hur jag tar mig upp och vad som gäller.

Tyvärr tror jag också det beror på endel fördomar man har om andra länder. Uppvuxen i sverige har man fått lära sig att allemansrätten är något unikt för vårat land, att vi har renare luft och vatten osv.

Nu efterlyser jag förslag på områden utanför vårt fina land som liknar Sareks nationalpark, och då främst på dessa punkter:

  • Området ska vara stort, men inte för stort. Det ska vara relativt kompakt men samtidigt ge en känsla av maffig, orörd vildmark. En vandring ska kräva minst en vecka, gärna 2, men inte mer än 3 veckor.
  • Helst inga markerade leder. Upptrampade stigar som i Sarek är väl ok.
  • Inga, eller så få stugor i området som möjligt, man ska känna sig utsatt och långt från civilisationen.
  • Man ska kunna dricka vattnet utan att behöva rena det.
  • Det ska vara tillåtet att slå upp tält var man vill utan tillstånd.
  • Inget krav på guider.
  • Det ska gå att från Sverige få tag på bra kartor över området, gärna med samma kvalité som Lantmäteriets.
  • Helst inga farliga djur. Iallafall vill jag slippa hala upp mat i träd.
  • Flygförbud är ett plus.
  • Naturen ska vara varierad och storslagen. Skogsmarker, öknar, savanner och annan platt mark är inte vad jag söker.
Så, vilka områden utanför sverige stämmer bäst överens med mina önskemål? Om det nu finns några sådana...
 
Ladakh

Ladakh med omnejd, Zanskar, Rupshu och Nubra, är enligt min uppfattning ett av de allra finaste områdena man kan vandra i. Det är stort, högt, storslaget, krävande, fullt av utmaningar, och lokalbefolkningen är urtrevlig. Postar några fotolänkar från våra vandringar i Ladakh http://www.lowdin.nu/Treks/Markha/Markha83.html http://www.lowdin.nu/Treks/Lamayuru/Lamyuru82.html http://www.lowdin.nu/Treks/Zanskar85/Warwan.html http://www.lowdin.nu/Treks/Zanskar86/Zanskar86.html http://www.lowdin.nu/Treks/Zanskar87/Zanskar87.html http://www.lowdin.nu/Treks/Zanskar88/HPtoLadakh88.html http://www.lowdin.nu/Treks/Nubra/Digarla98.html http://www.lowdin.nu/Treks/Tsomoriri/TaklingLa98.html
 
Du lär inte hitta vad du söker i Europa, ändå är det i Sydeuropa jag vandrar mest.
Det finns gott om storslagen natur i Västalperna och Pyreneerna, och härligt färgstark
flora i sommarens början.

Omarkerade leder? Det mesta som går att vandra på är markerat; själv tvekar jag att gå över obekanta pass som inte har åtminstone rösen. I Pyreneerna tidigare iår hade jag räknat med
att gå över ett omarkerat pass och trodde mig om att hitta väg upp till passkrönet och kunna spana efter lämplig väg på den brantare sydsidan. På morgonen var det sådan dimma att jag
avstod.
Det är svårt nog att se väg i starkt sluttande terräng ändå. På en tidigare tur gick jag över ett så brant pass att ingen skulle kunna anlägga stig eller markera där, och där blev det kamp eftersom jag inte valde en helt perfekt rutt.


Så jag ser inte ned på markeringar. Det är sport nog ändå att hitta eftersom kartan
ofta har leder som inte finns i verkligheten och vice versa.
F ö kan det vara svårt att räkna rätt på höjdkurvorna på kartor i skala 1:50000; ska man över obekanta pass bör man ha skala 1:25 000.

Vattnets kvalitet är ett betydligt mindre problem än dess förekomst. Bäckar som är utritade på kartor kan vara helt uttorkade redan i sommarens början (eller rinner vattnet under jord).
Men jag renar ytterligt sällan, isåfall med Micropur, den snabba varianten (30 minuter).

Det finns gott om möjigheter att tälta, bara man vet lite. På min senaste resa i Alperna
(11 dagar) passerade jag en stad, Baronecchia, hotell; iövrigt var tält 9 nätter.
På sammanlagt 32 kontinentala vandringsdagar iår
blev det 2 nätter under tak; dock var det väl
kanske tre nätter på campingplatser i byar.

Nationalparker har ofta
reglerad bivack (19-9), mindre naturparker har ofta totalt tältförbud, men detta varierar.
Det är bara att undvika sådana ställen! Jag hatar "naturskydd" som oftast går ut på att
fövandla naturen till museiföremål - lätt tillgängliga med bil, med massor av pedagogiska tavlor, inrättade picknickzoner och samtidigt totalt förbud mot att umgås med naturen.
Man skulle givetvis tillåta det senare och spränga bort alla parkeringsplatser, etc.

Jag tänker planera mina få återstående vandringssomrar (jag har fyllt 63) så att jag kan utnyttja tältet maximalt även i Sydeuropa.
 
Finns inte på det sättet någonstanns i hela världen. Österut e de mycket skog eller öken. Västerut är det skogbeklädda berg, med eller utan, mer eller mindre snö. Om jag inte missat något någon stans.
 
Det finns ju ställen i Alaska som har stora likheter. Dock är avstånden vanligtvis längre och det är även gott om Björn.
 
Vi har vandrat i USA under liknande förhållanden som i Sverige, t.ex. när vi gick upp på Uncompagre (inte kortaste vägen) och startade i en skog full av nornor... Det finns mycket vandringsbara områden i Klippiga bergen där man får gå och tälta som man vill, bara man undviker nationalparkerna som ofta kräver specifika och i förväg bokade tillstånd (och ett fåtal andra mycket populära platser). Bättre med national forests och wilderness areas.
Ja, det förekommer att man behöver ta hänsyn till svartbjörn och murmeldjur, men inte överallt.
 
Vi har vandrat i USA under liknande förhållanden som i Sverige, t.ex. när vi gick upp på Uncompagre (inte kortaste vägen) och startade i en skog full av nornor... Det finns mycket vandringsbara områden i Klippiga bergen där man får gå och tälta som man vill, bara man undviker nationalparkerna som ofta kräver specifika och i förväg bokade tillstånd (och ett fåtal andra mycket populära platser). Bättre med national forests och wilderness areas.
Ja, det förekommer att man behöver ta hänsyn till svartbjörn och murmeldjur, men inte överallt.

Svartbjörn och för den delen grizzly är väl ett kapitel för sig. Men murmeldjur? Är skillnanden mot de europeiska murmeldjuren så stor, utom att de amerikanska, var jag vet, lever i skogen, och de europeiska på hedarna? I Alperna är murmeldjur enbart ett trevligt inslag, även om de ofta har väldigt brått ned i sina hålor (med en busvissling) om någon närmar sig. (Nära stugor kan de däremot söka sig till mänskor eftersom de ofta blir matade där).
 
Det finns ställen där man hänger upp sin mat för att inte murmeldjuren ska ta den när man sover. Inte konstigare än att man måste se till att inte få möss i provianten. Det är nog mest ett problem i nationalparker där man måste tälta på speciella platser, då lär de sig väl att det finns mat i påsarna.
 
OK, men lustigt att inga murmeldjur nånsin vädrat sig till min mat i Alperna (130 fria nätter, de flesta över trädgränsen!). Däremot blev jag nyligen av med mat för fem dagar på en camping i Frankrike; i det fallet verkar tjuvarna ha varit rävar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
elinalicia Salkantay Trek till Machu Picchu Trekking 0
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
veni Torkat frukt & mat att ha med sig till USA? Trekking 7
Moke74 Vandringsresa till Balkan, Bosnien, Bjelasnica bergmassiv Trekking 2
veni Vandringsresa till Patagonien Trekking 3
beo GR 52 till Menton Trekking 4
Sacha22 Haute Route - Chamonix till Zermatt Trekking 3
beo GR 5 - Genevesjön till Nice Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
mistermuntz Mest värda vandringsresan i förhållande till pris? Trekking 20
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
vedi Råd till nybörjare? Trekking 5
Dr manne Flygstol till random ställe? Trekking 2
MaSt STS Vandringsresa till Bad Gastein Trekking 4
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Trekking 0
oskar.klaren Oskar går till Afrika Trekking 8
Tekone82 Att gå ifrån Göteborg till Gibraltar. Trekking 6
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mifa Till norge i helgen, vart? Trekking 0
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
Silverfox Thörsmörk till Skogar Trekking 3
ravus Känga/skor till Latinamerika Trekking 0
PJE Guide till Skottland Trekking 6
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
monicanagano skor till kili Trekking 1
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3
ekk Vill ha tips pa guidefirma till Galapagos Trekking 1
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.