Montering av Ortlieb styrstångsväska

Hej, jag har skaffat mig en Ortlieb Classic styrstångsväska som jag ska montera på min Crescent hoj. Nu funderar jag lite på hur jag monterar de små klossarna som sitter mot styrstången med hjälp av en vajer. Efter att ha snurrat runt vajern så många gånger som det är möjligt runt styrstången och satt fast den i klossen så sitter den mycket löst. Enligt instruktionsblad så ska styrstångsdiameter vara 22-26 mm(min är 23 mm). På nått sätt måste man väl se till att vajern spänns så att klossen sitter fast ordentligt. Hur går det till? Hur har ni Ortlieb-användare där ute gjort.

Mvh Johan
 
Jote; sa:
På nått sätt måste man väl se till att vajern spänns så att klossen sitter fast ordentligt. Hur går det till? Hur har ni Ortlieb-användare där ute gjort.

— hmm, lite svårt att redogöra för, hade samma bekymmer vid första monteringen, kan ge tre tips i) läs manualen noga, fråga dig varför det inte funkar om du läst eller förstått fel, ii) vajern ska ligga parallellt o inte "i kors med sig själv", och iii) var ytterligt försiktig när du drar. Gängorna är i plast o drar man sönder dem som så är de sönder för gott. Även ett blygsamt vridmoment räcker för att få dem att hålla.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Per
 
Hej, tack för tipsen. Jo, nu sitter väskan på plats. Jag tyckte instruktionerna som följde med väskan var lite mysko för man skulle lägga vajern i kors för att klossen skulle hållas på plats av sig själv. För mig gick det inte för vajern var så lös. Men jag lyckades hålla vajern på plats efter att jag hade tryckt på själva väskhållaren. Innan jag började skruva var jag minsann skeptisk till att det skulle bli stabilt men minsann om det inte löste sig det med.

Återigen, tack för tipsen.

Mvh. Johan
 
Genial lösning??

Hej!
Efter en lite svordomar och feltänk fick vi till slut på väskan väldigt enkelt igårkväll när vi väl insåg att vi mätt styrets tjocklek fel...

Nu har du redan lyckats montera tycks det, men någon mer i forumet kanske inte har gjort det ännu.

Först så stämmer det inte att gängorna är i plast (på de nyare modellerna iallafall). Sitter en mutter i "plastadapterna" och den är av metall. Så man behöver nog inte vara så orolig för att dra sönder gängorna. Går även att byta ut vid gängproblem. Dock bör man inte dra hårdare än rekommenderat givetvis (står hur många Nm man ska dra på instruktionsbladet, och det har väl alla en inbyggd mätare i armen;-)

Tysk ingenieurtechnik sehr gut, men instruktionsbladet är under all kritik. På bilderna ser man först att man ska vira "tråden" parallellt på styret och inte får korsas, därefter på nästa bild ser de ut att vara korsade och till sist en bild där det varnas för att det inte får korsas.... Hm...

Konstruktionen är så att man spänner ståltråden runt styret när man drar åt skruven (skruven skruvas inte in utan muttern ut och drar då åt tråden).
Så vira fyra varv, om det korsas eller inte spelar ingen roll, bara man tills slut när man "spänner" ser till att tråden ligger rätt. Lägg i ståltrådarna i "plastadapterna" enkelt med "slak" tråd. Sätt dit framväskehållaren och få skruven att ta gäng (försök skjut ut plastadapterna något med tex en liten tunn skruvmejsel så går det lättare). Lägg trådarna rätt mot styret enligt anvisning och dra åt.
Voila! Sitter som en smäck.

Mvh
Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.