Modifiera Bergans Trysil 2 för bättre pitch

Hej,

Jag har ett gammal Bergans Trysil 2 som förvisso fungerar som det ska men som jag tycker det är himla svårt att få en bra pitch med. Förra sommaren lånade jag ett Helsport och det har ett helt annat tunnare material i tältduken men det kändes som att det spände sig självt perfekt med minimala justeringar i markinfästningen och även utan stormlinor.

Finns det något jag kan modifiera Bergans-tältet med för att enklare kunna få en bra pitch? Min omedelbara tanke går till markinfästningarna i hörnen, som ju saknar en sådan remsko att spänna med.

Kanske är en skicklighetsfråga men om det hela skulle kunna göras styvare med att byta ögglorna i hörnen så vore det ju billigare än att köpa ett nytt tält.

Allt gott!

Bilagor

• IMG_4583.jpeg
    IMG_4583.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 28
  • IMG_4581.jpeg
    IMG_4581.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 29
  • IMG_4582.jpeg
    IMG_4582.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 28
  • IMG_4580.jpeg
    IMG_4580.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 29
Börja med att spänna samtliga linor. De som är fästa vid bågkanalerna borde kunna ge ytterduken mera spänst. På bilderna verkar det som du kan få ned tältpinnarna mera eller flytta linorna till marknivå på pinnarna/tältspikrna så att du kan spänna hårdare.

Har duken töjts med åren och användningen?

Thure

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg