Tyrolarn,
Om du tittar efter på dina kilar som tagit fall så lär du se att de har en skada på max 3-4mm2 på ena sidan, så är det på mina, så jag tror att *alla* kilar har *en* 'kraftpunkt' på ena sidan, och rimligen 2-3 'stödpunkter' på andra.
OP, om jag minns rätt i vad jag läste om 'curved nuts' så är tanken att de ska klara 'lite' 'flare'ade sprickor bättre än stoppers/wallnuts osv, men även parallella lika bra.
Eftersom de är parallella 'på längden' så är de troligen lite känsligare för sprickors vertikala lutning, men alla kilar har sina för och nackdelar.
För att få skriva vad jag velat men slippa gå in i 'offset-kil'-trådens minfält så tror jag att man blir bra på vad man använder.
Och köper du curved nuts och använder dem så kommer du säkert gilla dem, men jag tror inte att de är världsförändrande så jag tror inte att det är värt att slänga dina gamla kilar för att klättra med enbart curved nuts. Om du däremot behöver några kompletterande kilar och det inte kostar mer så är det säkert en bra idé att komplettera med dem.
*Jag* är glad över att ha ett mixat rack (mest wallnuts, men lite rocks, lite super rocks, ett par mässingskilar 'halv-offset', en gammal booty-kil som jag petade ur en spricka på bispberg (innan klätterförbudet

) )
/A
Jag var tvungen att titta efter, när du skrev felkurvade tänkte jag mig att de var konkava "på tvären" på långsidorna...
Nåja, nu har de två konkava - eller snarare inåtbuktande regelytor på två av långsidorna, och med reglarna så att säga i längdriktningen.
Svaret borde då bli, Vid tillfällen då sprickan har ett utseende som passar ihop med kilformen.
Kan väl tänka mig att teorin är att det ska passa med lite utbuktaden ytor i klippan i den inåtbuktande ytan på kilen - alternativt - att man vill styra det hela till nån form av punkt/linjekontakt längs kanterna på den inåtbuktaden ytan och en punkt/linjekontakt på ungefär mitten av den utåtbuktande ytan. I sämsta fall hänger då kilen i två eller tre punkter, vilket förstås också kan gälla både Rocks/Stoppers och offsetkilar...