Metolius Kamkilar

Hej
Jag skulle behöva utöka mitt rack med några kamkilar, jag har WC Technical Friends och BD Camalots, men skulle behöva några fler, priset och vikten på Metolius är relativt lågt jämfört med både BD och WC. Men eftersom jag inte känner till Metolius, varken som märke eller deras kamkilar, undrar jag vad ni som använder Metolius tycker om dem. Bör man satsa på BD eller är Metolius ok ( för både trad, alpint, aid mm..)?

Vid köp av klätterutrustning brukar jag tänka;

"Välkända märken med gott ryckte = Kvalitet = Säkerhet"

funkar detta resonemang även på Metolius?

Tacksam för svar

Metolius curves bra

Jag har haft Metolius curves i manga år, och älskar dem. De ofta passar där andra kilar inte går.
Nackdelar är att de har styva wirer, som kan krånglar till sig, och de ar mjuka, om man inte tycker om sånt. De är mycket väl kända i USA, men bara nyligen gick med pa CE markering, därför man
har inte sätt de här så mycket.

Jag har ett par Metolius TCU, och det är ju små, lätta och smidiga. Tre kammar är dock lite annorlunda än fyra. Jag gillar dem inte jättemycket, men ibland är det ju just de som passar bäst.

Metolius har numera fler modeller och dessutom heter viss "mina" numera Ultralight. Vet inte om det är nån större skillnad på mina och de som finns att köpa nu.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg