Mellanlager med utsida som inte noppar

Är ute efter ett plagg till min fru. Hon har följande kravspecifikation:

Användningsområde: Mellanlager och/eller ytterlager
Material utsida: noppfri, ev. lite vatten/vindavvisande "halvblank"
Materal insida: Mjuk fleece
Övrigt: Hellång dragkedja fram, gärna ficka/fickor

Är framförallt osäker på vilket material på utsidan som gäller. Är det Powerstrech jag är ute efter? Microfleece är väl som vanlig fleece och noppar efter ett antal tvättar eller?

Tack för snabbt svar!

Mvh

Peter
 
Det ena som faller mig in är en thermosjacka med syntetfoder och dito in och utsida. Har själv två de värmer väl och fungerar delvis som vindskydd oxså, man kan bära dem som mellanlager eller ytterlager. Min ena är en engelsk DFGB den kan kanske vara svår att få tag i, min andra kommer från ITAB den modellen var till salu förra våren såg jag då.
Civila jackor brukara vara korta och böja sig samt sitta på huk gör man ute rätt ofta.
Det andra är en dunväst, helt oumbärligt i friluftslivet, välj en dammodell med förlängd rygg.
go tur
 
Det ena som faller mig in är en thermosjacka med syntetfoder och dito in och utsida. Har själv två de värmer väl och fungerar delvis som vindskydd oxså, man kan bära dem som mellanlager eller ytterlager. Min ena är en engelsk DFGB den kan kanske vara svår att få tag i, min andra kommer från ITAB den modellen var till salu förra våren såg jag då.
Civila jackor brukara vara korta och böja sig samt sitta på huk gör man ute rätt ofta.
Det andra är en dunväst, helt oumbärligt i friluftslivet, välj en dammodell med förlängd rygg.
go tur

Faktum är att just hennes gamla modell var från ITAB. Men modellen har utgått och de har inget liknande påstår de när jag pratade med dem i telefon i morse.

Finns ju mycket på marknaden - tänkte jag skulle slippa gå till en butik utan kunna e-handla men då behöver jag ju veta hur olika material ser ut. Det jag är ute efter är alltså ett plagg med material som liknar softshell/windstoppertyg på utsidan men är tunn och flexibel som en microfleece.
 
Det gäller att välja rätt kvalitet.

Jag har en fleecejacka som fyller 20 år nästa år.
Den har bara antydan till noppor så jag tycker inte att fleecen ska sorteras bort per automatik.
Fast det beror ju på vad ni har för tidsperspektiv på inköpet....


Lycka till!
 
Tror kanske det är polartech Powerstrech som jag är ute efter.
http://marmot.com/products/wms_power_stretch_jacket?p=217,143

Om du vill ha vindtätt på utsidan och värmande foder på insidan tror jag definitivt att det är Marmots DriClime-serie du är ute efter. Det är microfleece (DriClime) på insidan och vindtätt/vattenavvisande yttertyg på de modeller jag länkade till tidigare i tråden.

Ytterligare ett exempel är Atom LT Jacket från Arcteryx:
http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Womens/Mid_Layer-Sweaters/Atom-LT-Jacket-W#Insulated_Shell
 
Powerstretch är väl egentligen fleece med slät utsida. Skulle säga att det är något mer vindtåligt jämfört med vanlig fleece men det är ingen jätteskillnad.

Powerstretch är även det ganska benäget att få noppor, särkilt där det sitter någon lapp, ficka, dragkedja eller något annat på plagget som man bär utanpå.

Det blir ofta därför inte noppigt överallt utan fläckvis där det sitter något som skaver.

Engelska Rab har även plagg som liknar det tidigare nämnda Driclime, alltså glatt utsida i vindjacksmaterial med mjukt foder. Rabs varianter har någon typ av microfleece.

Det verkar just nu vara strul med någon engelsk server så jag kan inte länka till deras hemsida.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.