ME kontra Ajungilak kontra Haglöfs...

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Mountain Equipment's Firewaker III.

Jag väljer mellan denna och Ajungilaks kompakt winter. De har ungeäfr samma "tekniska data" men ME säcken kan jag få för ca 500 kr billigare. Det jag bl a funderar över är volymen (de väger ung. lika). Den ena anger volym i liter och den andra i mått. Jag undrar om ME-säcken är lika liten.

Någon som har några erfarenheter av ME-säcken (inte bara volymmässigt...)?

Dessutom funderar jag på att komplettera med antingen Ajungilaks kompakt summer eller haglöfs LIM +5. Den senare väger mycket mindre. Någon som har erfarenheter av någon av dessa?
 
rakel; sa:
Jag väljer mellan denna och Ajungilaks kompakt winter. De fhar ungeär samma "tekniska data" men ME säcken kan jag få för ca 500 kr billigare. Det jag bl a funderar över är volymen (de väger ung. lika). Den ena anger volym i liter och den andra i mått. Jag undrar om ME-säcken är lika liten.

Det är väl bara att räkna? ;)

Jag har goda erfarenheter av ett flertal Ajungilaksäckar och en kompis har goda erfarenheter av ME (FireWalker 1).
Jag har hört att en del anser att ME-säckarna ger mer värme/gram och det kan nog stämma.
Jag kommer nog att ersätta min Kompakt Summer (skadad pga. olycka) med en ME Skywalker/Sleepwalker/Firewalker senare i år. Anledningen till att jag har tänkt att välja ME är mest att jag vill testa något nytt.
 
En Ajungilakägare som rekommenderar ME

Jag har själv en Ajungilak Kompakt med ett gäng år på nacken. Den har en angiven komforttemp på -5 och är TUNG (1600 g). Jag använder den som vandringssäck och har snarare varit för varm än för kall, även om jag skulle tveka innan jag lade mig i fem minusgrader i den.
Slutsats: jag litar på temperaturangivelsen från Ajungilak. Nackdelen med min säck är att den är stor, tung, och har ett plastigt innertyg.

Mina kamrater har säckar från ME som de är grymt nöjda med (varsin Dewline). Den har samma temperaturgräns som min säck, och båda tycker att den är för varm för sommarfjället och vanligt "skogsbruk" (eftersom den saknar dragkedja).
Det är en dyr superlätt dunsäck som egentligen bara kan jämföras med min vad gäller temperatur, men som jämförelse väger den 800 g.
Slutsats: jag litar på temperaturangivelsen från ME, och de har en fin kvalitetskänsla. Innertyget är en ren dröm jämfört med konkurrenternas glad-pack.

Om vi antar att både Ajungilak och ME talar sanning om sina temperaturer så känns ME som det självklara alternativet eftersom de är både lättare och billigare.
Skulle jag köpa säck idag skulle jag köpa en ME.
 
Rab Quantum 400

Om man vill ha en säck som kan jämföras med Dewline kan man ju alltid ta en titt på Rab också. Deras Quantum 400 har också komforttemperatur -5, men väger bara 750g trots fullängsdragkedja. De ska också hålla sig till sanningen när det gäller temperaturerna enligt vad jag hört.

Själv beställde jag just en sådan bara för några dagar sedan, så jag har tyvärr ingen egen erfarenhet än. Jag väntar med spänning...

Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Helsport Fjellduk X-TREM kontra Jervens fjälldukar Bo och sova 4
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
jonaslundmark Mtn Hw kontra Hilleberg Bo och sova 12
Nennaa Ajungilak Arrow Light Bo och sova 0
aquaklas Komfortzon för ajungilak? Bo och sova 5
DoktorGlas Ajungilak Alaska Twin Bo och sova 0
sla Frysa i en gammal ajungilak ultralight syntetsäck? Bo och sova 4
Patcash Ajungilak Kompakt Super Bo och sova 2
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
tant smurf Sovsäck; Altiude Summer(Ajungilak) Bo och sova 0
tant smurf Ajungilak Altitude summer Bo och sova 0
johanniska Ajungilak Tyin Bo och sova 9
bredviken Ajungilak Goose Bay GD Bo och sova 1
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
simon_h Fjällräven Mummie M15 vs Ajungilak Igloo Bo och sova 2
Mtess Ajungilak Bo och sova 20
perwickström ME eller Ajungilak Bo och sova 0
fisherman Ajungilak D2 tält Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
Gidenstam Ajungilak kompact Spring? Bo och sova 0
gost Sovsäckar, Ajungilak eller Haglöfs? Bo och sova 15
fisherman Ajungilak tält Bo och sova 0
CrossM Synpunkter på Ajungilak Kompakt 2000? 3Säsongs Bo och sova 0
Jock Scott ajungilak tyin komforttemp ?? Bo och sova 7
CrazyFin Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt? Bo och sova 2
Sarekus Ajungilak Goose Bay Summer? Bo och sova 0
manke Ajungilak kompakt 2000? Bo och sova 1
Nemo Ajungilak Tyin Elite Bo och sova 0
landjon Haglöfs Ultrapro 25 eller Ajungilak Winter Bo och sova 3
Ajungilak Kompakt Summer? Bo och sova 2
Är Ajungilak Kompakt Winter bäst? Bo och sova 4
Ajungilak Tyin Winter Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.