Marknadsundersökning för bättre hälsa

Vi är en grupp studenter vid Luleå Tekniska Universitet som gör en studie om cykelhälsa. Studien ingår i vår
utbildning och dess resultat ska användas i framtida utveckling av hjälpmedel. Vi är tacksamma för den tid ni
tar er för att fylla i blanketten

http://www.noisegate.se/survey/

Om ni har några frågor kontakta Mattias Svensson
Med vänliga hälsningar

Mattias
matsve-4@student.ltu.se
 
Ursäkta, men efter att ha sett frågorna undrar jag hur detta har med hälsa att göra. För mig verkar det mer som en undersökning kring inställningsmöjligheter på själva cykeln och förbättringspotential på styren?
 
Jo

Om cykeln vid flitig användning leder till nackbesvär, ryggbesvär, domningar i någon kroppsdel etc så minskar man kanske sin fysiska aktivitet vilket kan få negativa hälsoeffekter.

Thure
 
asl4an; sa:
Vi är en grupp studenter vid Luleå Tekniska Universitet som gör en studie om cykelhälsa. Studien ingår i vår
utbildning och dess resultat ska användas i framtida utveckling av hjälpmedel. Vi är tacksamma för den tid ni
tar er för att fylla i blanketten

http://www.noisegate.se/survey/

Om ni har några frågor kontakta Mattias Svensson
Med vänliga hälsningar

Mattias
matsve-4@student.ltu.se

Eftersom jag arbetar med marknadsundersökningar så känner jag en viss skepsis inför ert förfarande.

Det vanliga är att man utifrån en undersökning vill kunna dra slutsatser utifrån det undersökta urvalet till en större grupp. Normalt den population man dragit urvalet ifrån.

Vad några hundra eller till och med tusen personer tycker är ju normalt helt ointressant om man inte kan göra gällande att de som svarat speglat en större grupp; alla som cyklar, alla röstberättigade etc.

Att lägga ut en förfrågan på nätet som ni gör är tyvärr ganska vanligt och bottnar antingen i okunnighet eller bedräglighet. Sannolikt har ni ingen möjlighet att bedöma och beskriva populationen (medlemmar på Utsidan som råkar få se er länk, vilka är dom då?).

För att man skall kunna dra slutsatser från ett urval till hela populationen räcker det inte heller med att man känner sin population. Urvalet måste också göras slumpmässigt. Så är inte fallet med er teknik, utan det blir ett s k self selecting sample. Dvs de som har lust svarar.

Det krävs också en bra svarsfrekvens för att resultaten skall vara tillförlitliga. Minst 60% av de som blivit slumpmässigt utvalda skall också ha besvarat frågorna, brukar jag ha som tumregel.

Den här typen av "häng ut en fråga på nätet och se vem som svarar enkäter" börjar bli ett stort problem för seriösa undersökningsföretag. Detta beror på att resultaten av sådana enkäter oftast presenteras som att "65% av alla cyklister" tycker si eller så.

Prata med er handledare om detta, han eller hon bör kunna sådana här saker om man nu skall anse att en lärare bör kunna det han eller hon lär ut.

Jörgen
 
Svar till Jörgen

Marknadsundersökningen tycker vi känns seriös, du får ju tänka på att du inte vet syftet till den. Beroende på syfte får man ju genomföra undersökningen på olika sätt. Denna undersökning handlar mer om att få in nya idéer än att se tendenser. Vad idèerna ska användas till får vi tyvärr inte avslöja på grund av att vi inte äger idéen.

Det är alltid bra med synpunkter


Mvh Mattias
 
Re: Svar till Jörgen

asl4an; sa:
Marknadsundersökningen tycker vi känns seriös, du får ju tänka på att du inte vet syftet till den. Beroende på syfte får man ju genomföra undersökningen på olika sätt. Denna undersökning handlar mer om att få in nya idéer än att se tendenser. Vad idèerna ska användas till får vi tyvärr inte avslöja på grund av att vi inte äger idéen.

Det är alltid bra med synpunkter


Mvh Mattias

OK, om syftet är en kvalitativ undersökning med syftet att få in idéer utan att dra några slutsatser om vilka idéer som är vanligast, dvs utan att dra några kvantitativa slutsatser så har jag inga invändninga mot er metodik.
Fall bara inte för frestelsen att räkna att 5 tyckte si och 10 tyckte så...

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.