Bättre toapapper?

Det där med toalettbesök är ju intressant....
Problemet är ju att det, speciellt i fjällen, redan finns papper under alla bra stenar. På vintern tror jag det vanliga är att man skottar igen sin lilla grop med papper och det andra utan att man tänker mer på det...
Men som vi pratat om tidigare här på utsidan....det som göms i snö......

Nu har jag hört talas om att det finns speciellt toapapper för tex husvagnsfolk och liknande. Detta papper är mera lättnerbrutet för att det ska brytas ner i avloppstanken.
Min tanke var att sådant papper borde brytas ner snabbare i naruren också. Någon som testat om detta papper är lämpligare i fjällen än vanligt toapapper? Vad är det som styr nedbrytningen? Är det speciella processer i kemtoan eller?

Jag är inte så inne på det där med husvagnstoaletter så jag vet inte vilka olika system som finns, kanske någon annan har bättre koll på dessa produkter...

Här är en länk till ett slags toapapper jag hittade på Jula. Hittade också en annan sort på en husvagnstillbehörssida men det var bara en intetsägande bild.

http://www.jula.se/item_info.asp?id=3581&id_str=¤4550¤3578¤3579¤3580¤3581¤3582

Kanske något för naturkompaniet med sin miljö policy att börja sälja toapapper som bryts ner snabbt...de borde ju åtminstonde kunna fyrdubbla Julas pris :)

Hjälp mig att hitta rätt i toapappersdjungeln!

/Andreas
 
Köp vanligt papper!

Hej

Toapapper består endast av pappersfibrer utan några tillsatser till skillnad från hushållspapper som har tillsatser för bättre styrka i vått tillstånd.
Att köpa speciellt toapapper för husvagn är att bli lurad. Köp ett vanligt toapapper som består av flera lager men där varje lager har lägre ytvikt än ett enlagers toapapper. Ju lägre ytvikt på varje lager desto snabbare löses papperet upp. Skit i :) specialpapperen! Köp t.ex. Leni eller något annat toapapper som består av tre eller fler lager papper. Dessutom löser sig blekt papper snabbare än oblekt.
Alltså, använd blekt papper med många lager och inte returfiberbaserat enlagers papper om ni vill att papperet ska skräpa så kort tid som möjligt i naturen.

Mvh Henrik, Mariestad, som jobbar inom pappersbranchen.
 
buttriks....

.....tror jag hade en gång när jag var där för väldigt länge sedan......

Hjälpen för problemet är väl dock inte SÅ stor med denna typ av papper....

/A
 
Varför problem

Uppenbart bär de flesta riktiga utemänniskor ut övrigt avfall.

Så varför inte detsamma med livets överflöd? Fryspåsar av storleken 4 eller 5 liter ger god marginal till knytning. Tekniken är inte speciellt svår att lära sig. Och bonuset blir på lite sikt inga papper under stenarna och inget att sätta upp tältet över när det är mörkt.....

Vågar vi ha en debatt här?

Frågar Johan K

som hitintills mest grävt ner en tuva djupt.
 
ala; sa:
Det där med toalettbesök är ju intressant....
Problemet är ju att det, speciellt i fjällen, redan finns papper under alla bra stenar. På vintern tror jag det vanliga är att man skottar igen sin lilla grop med papper och det andra utan att man tänker mer på det...
Men som vi pratat om tidigare här på utsidan....det som göms i snö......


----------

Irriterande som helvete det där, skit överallt. Än värre är ju att man hittar gamla gasflaskor och likande under stenar. Att människor är så dekadenta att de inte kan bära med sig det dem bär ut.

Själv eldar jag upp mitt skithuspapper, så slipper andra vandrare se mitt papper flyga omkring på hela fjället.
[Ändrat av aventron 2002-01-30 kl 15:19]
 

Guest

Gäst
fundering över toarullecammo

Det finns grönt toapapper!

För ett gäng år sen semestrade jag runt i södra England. På flera offentliga toaletter som besöktes var pappret illgrönt! Perfekt för naturesteten att bära med sig.
Frågan är bara om våra nordiska kräsna stjärtar accepterar den något silkespappriga kvaliteten, eller om marknaden redan sagt sitt i denna fråga.

Och risken med att råka tälta ovanpå en rejäl torrmatsmocka ökar ju markant eftersom den dessutom gömts under grönt papper.

Så om denna idé ändå slår igenom, höres kanhända på framtida strövtåg i svenska fjällen scoutledares utrop till sina lärjungar: Liten eder på edra näsor, ungar, fjällskitarna är camouflerade!
 
Elda skit

Det är i ökenterräng ofta det enda bränslet och därmed eftersökt. Att elda upp sitt eget papper innan man lägger på torvan trodde jag var elementärt men.....varje dag lär man sig minst något nytt.

Att våga diskutera när vi kommer att bli tvingade att i reservaten bära ut slutprodukterna gillas visst inte.

I The Man Who Walked Through Time skriver C Fletcher om när han trodde att hans läger bevakades av en puma. Det var hans egen fesus han förnam. Senast jag gick i canyonen blev vi rekommenderade att bära ut allt vi bar in! Parkvakten lärde de som inte övat innan.

I att inte lämna nögra spår i naturen borde väl en diskussion om detta ämne kunna föras här, men måhända anses ämnet opassande?

Go diskussion

Johan K

PS US Cavalry har haft camopapper, vad man nu skall med det till med bleka ben och skär rumpa väl synliga, men det är väl som vattenhandlaren sa, vill dom ha det så skall jag se till att de får köpa det....
[Ändrat av johankse 2002-01-31 kl 09:44]
 
Självklart ser alla VI seriösa friluftsmänniskor till att inte lämna skräp iform av papper (eller någon annan form) efter oss.
Diskussioner om hur man löser detta har vi haft tidigare på utsidan och det tycks som det är två alternativ. Bränna eller bära ut, helt logiskt.

Problemet är att alla uppenbarligen INTE gör sig av med sitt papper på ett bra sätt och det var därför jag fick denna idé med snabbupplösligt papper som ett möjligt alternativ.

Enligt utsidans pappersexpert verkar det mest vara bluff så vi får väl hoppas att fler och fler tänker på de långsamma nedbrytningsprocesserna i fjällen och lär sig hur man bör gå till väga. Fantastiskt att det verkligen alltid finns någon expert att tillgå på utsidan till de mest befängda frågor :) !!!

Bränn eller bär!

Tack för bra inlägg!

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.