Lullihavagge?

jag fundera om nästa året på fjällen, skulle helst ta det lite lugnt (jag har brutit handen på fjälltur i somras, i Norge) - å andra sidan har vi lust att gå genom Lullihavagge norrut mot Sarvesvagge, de är liksom dalarna som fattas i Sarek och skulle passa bra ihop med våra övriga planer... men: det skulle vara i början av Juli, tror ni att det kunde vara för mycket snö däruppe? Och hur svårt är der att gå ner i ravinen, om man jämför det t.e. med stigen från Snavvavagge ner i Rapadalen (vid Spökstenen), mycket svårare, lika svårt?? Tack för tippsen, Sigi!
 
Skadad hand?

Skadad hand? Men annars bedömar jag att det är säkrast att gå uppåt i ravinen, dvs. att du går norrifrån. Hela vägen i ravinen går man mycket på skrå, bäst en bit ovanför bäcken (v-dal).

Början på juli? I ravinen tänkar jag snön är borta redan mitt i juni, men annars brukar ligga långt snöfält i Lullihavágge, särskilt söder om passpunkten, vel genom hela juli. Snön underlätter din vandring i Lullihavágge. Uppåt i ravinen redan på den tid där finns snö blir nog en utmaning.

Om ravinen blir för brant nedåt (dvs söderifrån) med en skadad hand vet jag inte. Andra får jämföra med de två ställen i och vid Rapadalen du talar om.

Trevlig vandring - Lullihavágge är verkligen ett fint ställe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.