Löparskor

Tjena,

är det värt att investera i ett par riktiga löparskor om man främst (90%) springer inomhus på löparband på ett gym?

Har börjat springa längre sträckor (tog milen igår för första gången tjihooooo) och nu börjar det kännas i fötter och knän.

Eller är sådana skor främst för utomhusjoggare?

Pia.
 
Löpning är alltid löpning oavsett underlag. Inte ens på mjuka skogsstigar klarar man sig i längden med risiga skor, om man inte tillhör de lyckligt lottade som har fötter, knän och ben av järn som aldrig krånglar.

Om du vill gå en mellanväg så överväg att köpa billigare löpskor på vårrean. En del var nedsatta 50% på Intersport när jag kollade senast. Det handlar då om skor som stått upp till ett år i butiken, och därför kan ha blivit något stelare i gummit. Om man inte springer rejält mycket och räknar med att byta ut sina skor varje säsong eller oftare, kan man gott köpa ett par av fjolårets kollektion. Hellre en bra men ett år gammal sko, än en billig modell som är fel från början, oavsett hur fräscht gummit i skon är.
 
Skor

pajaflow; sa:
(---)
Har börjat springa längre sträckor (tog milen igår för första gången tjihooooo) och nu börjar det kännas i fötter och knän.
Svarade du inte på frågan själv där? :)

Jag vet faktiskt inte hur "dämpat" ett löpband är, men jag misstänker att belastningen på knän och fötter är i klass med jogging på skogsstigar. Alltså skadar det inte att skaffa riktiga löpardojor. Någon annan kanske vet mer om hur väldämpat ett löpband är?

Min åsikt är att löparskor är det sista man ska snåla in på (hellre springer jag Lidingöloppet klädd i en säck eller inlindad i gamla tidningar, än med dåliga skor!). Träningsformen är så billig i övrig att man gott kan lägga en slant på rejäla skodon.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.