Bra löparskor?

Tjena!Jag har tänkt att skaffa nya löparskor då mina kassa gympaskor är för dåliga.Då undrar jag vad jag får behöva betala för ett par ganska bra löparskor.Jag vill gärna inte behöva betala för mycket.Jag springer 2 ggr i veckan och då brukar jag springa 7 km.
Någon som har nått tips på löparskor?
 
Tips...

Gå till Löplabbet, Runners Store eller liknande så kollar dom på dina fötter och löpsteg... och hjälper dig med rätt skor, för dina behov.

Ett par bra löpskor kostar oftast mellan 1000-1500kr
 
Ben, senhinnor, muskler och framförallt knän är värda alla pengarna. Så spara inte på dojjerna (men gärna på kläderna), utan köp det du ska ha, så blir det roligare också. Sen beror det förstås på underlaget; en skogsstig är ju snällare (och bättre) för kroppen än en asfaltsväg. På det senare är det ännu viktigare med bra skor. Så jag instämmer med föregående att ta en sväng till ex vis Löplabbet. Själv kör jag med Asics terrängskor (kommer inte ihåg modellen) och Montrail Hard Rock vid blandat underlag. Montrail har lite tightare passform, perfekt på krävande underlag som klippor, sten mm, men funkar även bra på grus och asfalt.
[Ändrat av mountainfox 2006-10-12 kl 21:58]
 
När det gäller löparskor så finns det sällan några genvägar. Skorna har en begränsad livsläng i både antal mil och antal år (man brukar prata om att ungefär 3 år efter tillverkning så är de förverkade). Köper man skor på rea så är de oftast mer än 1 år gamla och ca 30% nedsatta.

Själv kör jag med Nike Perseus som brukar gå att hitta för 900:-
 
Erik_Strid; sa:
Någon som har nått tips på löparskor?

I Göteborg har också http://www.lop-sko-kliniken.se/ himla bra tips på skor. Gå dit och prata med dem. Du kan kanske lära dig något om din fötter och dina behov (köp om du vill annars inte). Min anekdot är kort och sensmoralen är enkel: Jag köpte skor utan att begripa mig på mina då okända problem. Jag har haft ett fotrelaterat helvete i sju år.

Dock; Min riskbild är/var min riskbild; Den behöver ju inte alls ha med dig att göra. Men det kan ju vara kul och nyttigt för dig att låta kunnigt folk kolla dit löpsteg och dina fötter.

Ditt beslut...

Min poäng är att jag inte tror att någon utan att ha sett dina fötter och ditt löpsteg (alltså någon här på utsidan) överhuvudtaget kan vara i närheten av relevanta tips för dig.
 
Priset beror nog på hur din fot ser ut och vilket löpsteg du har. Har du en 'normal' fot och ett rent löpsteg så är skorna billigare. Om du t.ex. pronerar eller har en fot som avviker från genomsnittsfoten så blir det dyrare.
/R
 
Erik_Strid; sa:
Tjena!Jag har tänkt att skaffa nya löparskor då mina kassa gympaskor är för dåliga.Då undrar jag vad jag får behöva betala för ett par ganska bra löparskor.Jag vill gärna inte behöva betala för mycket.Jag springer 2 ggr i veckan och då brukar jag springa 7 km.
Någon som har nått tips på löparskor?
Fast, även om jag absolut håller med om att man ska skaffa de skor som bäst passar ens kropp, så är din löpmängd inte så stor. Skaffa ett par billiga på rea som sitter skönt på foten (prova på nån sportaffär så du får springa på löpband och de väljer en sko som passar dig) och ut och löp! Borde kunna ligga kring 450-700 kr, inte mer, för ett par OK skor.

Sheez, det är ju ingen maratonträning direkt, och då måste man inte ha Rolls Royce. Sen, om du fastnar för löpning, så kan du uppgradera. Skor håller ändå inte så länge.
 
Skor är viktigt! Faktiskt typ enda utrustningen som löpare (Om man har tankarna på att de inte får bli så kostsamma). Skor är individuellt och bara bra om de passar egna foten och ditt löpstege.

Jag tycker Asics gör bäst terrängskor å Nike asfalt! Nimbus å Kayano å Gel Ds Trainer är mkefin för terräng. Saucony har endel, men passar inte mig. Puma har endel nätta som jag gillar. Adidas passar inte mig. Det finns flera flera märken. Testa ordentligt när du köper och leta efter bra balans.. Asics är ofta vinnare.

L
 
drakfisk; sa:
Skor är viktigt! Faktiskt typ enda utrustningen som löpare (Om man har tankarna på att de inte får bli så kostsamma). Skor är individuellt och bara bra om de passar egna foten och ditt löpstege.

Jag tycker Asics gör bäst terrängskor å Nike asfalt! Nimbus å Kayano å Gel Ds Trainer är mkefin för terräng...
L
Asics Gel Kayano: 1700:-
Asics Gel Nimbus 1600:-
Asics Gel DS Trainer XI 1400:-
(siffrorna från Löplabbet, http://www.loplabbet.se)

Således några av Asics dyraste dojjor. Undrar om det är motiverat att köpa någon av dem för att kunna springa 2x7-10 km/vecka? Kom dessutom ihåg att skorna inte håller mer än en säsong (särskilt om man springer med dem under den kalla årstiden), dämpningen försämras ordentligt när sulan stelnar med tiden.

Själv kör jag med Asics GT 2110 (1300 kr). Den är mycket bra för mig. Asics Gel DS Trainer gav mig en seglivad benhinneinflammation (men var en mycket skön sko!). Brorsan springer med framgång i sina Gel DS. Då pratar jag iofs om 6-8 löptimmar per vecka och rätt många mil.

Som synes valde jag mellan två olika dyra skor från samma tillverkare, där den ena förvärrade och den andra förbättrade mitt tillstånd. How come?

Jo, man måste prova sig fram, och som amatörlöpare tror jag det finns två fällor man kan gå i:
1) köpa ett par rea-skor för 250 kr som är total skit, dra ut och springa och dra på sig skador.
2) tro att man måste ha skor för 1500+ kr, tights för 800, linne för 400 och jacka för 1000 kr för att överhuvud taget våga springa.

Allting blir roligare med bra grejor, men vad gäller löpskor så är inte pris=passform=rätt sko för DIG. De skor som passar mig kan vara en katastrof för näste löpare och vice versa. Att stå och efter ett halvår konstatera att de där dyra skorna kanske inte var helt rätt, och att löpning faktiskt var en trist grej, är inte bra. Då är det bättre att gå in lågt och uppgradera om man gillar sporten.

Kom ihåg att skor som du köper på hösten kan ha stått i sportaffären sen i januari, och därför är de stelare än de du köper "färska" på våren.
 
? Ja just d.

Den superdyraste behöver inte vara allra bäst men man betalar mer för dämpning, inbyggda pronationskydd, materiel, vikt. Sen är det som sagt alltid väldigt individuellt å man måste prova. Väger man mer kanske Montrails superstabila sko ä den bästa. Jag tycker iaf att man ska prioritera skor om man springer några ggr i veckan. För mig är de huvudsakliga ofta bara en lätt å neutral sko. L
[Ändrat av drakfisk 2006-10-24 kl 13:47]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.