Lock-out manitou

En sån hade jag tänkt införskaffa och sätta på min Mars Elite.
Är det nån som har bytt till en sån? och isf kan säga om det är krångligt?

/Ola
 
Nej det är inte Krångligt

Det är bara att skruva ur "Muttern" eller vad man
ska kalla det i det högra benet på gaffeln. Höger om du sitter på cykeln. Sen kommer det knepiga att hälla i lagom mycket olja. Det kommer sedan att avgöra hur stel gaffeln kommer att vara i låst läge. När jag gjorde det så fick jag hälla i en hel del mer än vad som stod för att få mig gaffel riktigt stel. Men om du håller dig till rekomendationerna så är det inga problem. Det tar ett tag för oljan att hammna på rätt ställe i gaffeln. Så om du tycker att gaffeln inte är så låst som den borde vara så kör en sväng med både låst och olåst så rättar det till sig.

En viktig sak till se till att gängerna tar rätt för det är bara plast och det är inte roligt att gänga i den snett jag lovar. Dra det så hårt du vågar, som sagt gängorna är i plast.

Lycka till

/Jocke
 
Priset för kalaset

Har nu varit i kontakt med Cycleeurope Sverige AB (gamla Crescent Monark) som är agenter för Manitou. Enligt dom så låg priset på 995:- och den gick att beställa hos alla crescenthandlare. Sen tillkommer ju priset för oljan om man inte har sånt hemma redan då det skulle vara lite mera olja med denna än mot den gamla.

/Ola
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven lock out Mountainbike 6
hsalberg Manitou SX-R -ett bra köp? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.