Lite nybörjarhjälp Abisko Kårsavaggestugan

Hej, jag har planerat en liten vandring i början på Juli med två av mina barn, 7 och 6 år, samt min mor. Det blir min första vandring och min mor har inte vandrat på många år. Jag har själv varit på en del fiskeeskapader så uteliv är jag ändå bekväm med.

Vi kommer starta i Abisko och planen är att dag ett gå leden parallellt med kundsleden, mot Kårsavagge och slå upp tältet strax utanför nationalparksgränsen. Dag två har jag tänkt att vi ska komma fram till Kårsavaggestugan, övernatta där för att sedan gå samma väg tillbaka.

Jag har beräknat att det bör bli runt 7-8km per dag och det tror jag barnen klarar. Det jag dock är lite fundersam över är de små vattendrag som vi kommer vara tvungna att korsa, vad är detta för vatten och är de små nog för barnen att korsa? Vi kommer alltså gå norr om Kårsavagge och det är fem små vatten som korsar sommarleden där.

Sedan kan jag ju passa på att höra mig för om det är något jag bör ta i beaktning med den väg jag planerat? Även om jag gärna skulle gå förbi frippes fall så känns det som en onödig risk med barnen men om det finns andra barnvänliga och häftiga saker vi bör tänka på det är också välkommet.

Vänligen Alexander.
 
En sak som precis slog mig är ju om det ens går att tälta inom låt säga två kilometer efter nationalparksgränsen?

Sent from my LT15i using Tapatalk 2
 

avslutad210712

Gäst
Det går att tälta direkt där nationalparken slutar vid bron. Inte världens bästa tältplatser men det går an. Går Ni över bron så är det bättre tältplatser men bron kan möjligen vara lite nervkittlande om man inte är van med den typen av broar. Vill man så kan man krypa över den vilket jag har sett folk göra.

Sista jåkken före Kårsavagge-stugan kan bli ett problem speciellt om det är tidigt på säsongen. Har mött folk som vänt vid den i början av juli.
 
Det går att tälta direkt där nationalparken slutar vid bron. Inte världens bästa tältplatser men det går an. Går Ni över bron så är det bättre tältplatser men bron kan möjligen vara lite nervkittlande om man inte är van med den typen av broar. Vill man så kan man krypa över den vilket jag har sett folk göra.

Sista jåkken före Kårsavagge-stugan kan bli ett problem speciellt om det är tidigt på säsongen. Har mött folk som vänt vid den i början av juli.
Först, tack för svaret!

Okej så då verkar tältplanen vara hanterbar. Om vi går över bron verkar det som att vi måste göra ett större vad precis innan stugan, om jag tittar på kartan iaf, så det är nog inte att föredra.

Angående sista vadet känns det lite opraktiskt, om det skulle vara för högt och vi måste vända är det då möjligt att tälta där i närheten, eller måste vi tillbaka till gränsen igen? Om vi måste till gränsen vågar jag nog inte chansa för det känns som en allt för mastig bit för barnen tillbaka. Kan vi kolla läget vid Abisko eller är det olika dag för dag hur vattnet är i jåkkarna?

Vi kommer troligtvis anlända vid Abisko den 9 juli för övrigt men det är ju fortfarande i början på juli.
 

avslutad210712

Gäst
Först, tack för svaret!

Okej så då verkar tältplanen vara hanterbar. Om vi går över bron verkar det som att vi måste göra ett större vad precis innan stugan, om jag tittar på kartan iaf, så det är nog inte att föredra.

Angående sista vadet känns det lite opraktiskt, om det skulle vara för högt och vi måste vända är det då möjligt att tälta där i närheten, eller måste vi tillbaka till gränsen igen? Om vi måste till gränsen vågar jag nog inte chansa för det känns som en allt för mastig bit för barnen tillbaka. Kan vi kolla läget vid Abisko eller är det olika dag för dag hur vattnet är i jåkkarna?

Vi kommer troligtvis anlända vid Abisko den 9 juli för övrigt men det är ju fortfarande i början på juli.

Gör som vi gjorde i fjol. Gå över bron, tälta på den sidan och gå sedan tillbaka över bron och gå på "rätta sidan" upp till Kårsavagge dvs den sida där leden är utritad på kartan. Att gå över bron var bara ett tips eftersom jag tycker att tältplatserna är bättre på den sidan av bron.

Om Ni går över bron och fortsätter på den sidan så är det vadet Ni får då lite svårare misstänker jag. Har aldrig vadat det men det sägs vara hala stenar där.

Har aldrig tältat i närheten av själva jåkken men om Ni inte kan vada så kan Ni gå tillbaka lite mindre än 1 km och tälta i västra änden av Vuolimus Gorsajavri (stavningen enligt friluftskartan) där det finns en riktigt fin tältplats alldeles vid sjön. Är det lugnt vatten kommer Ni se massor av fiskvak över sjön och har Ni tur kan Ni stå på stranden och se fiskarna simma förbi någon meter ut i vattnet.

Om Ni orkar och har tid så rekommenderar jag att Ni vandrar förbi Kårsavagge-stugan så Ni får se det inre av Kårsavagge. Klart sevärt kan jag lova. Dock är det lite si och så med tältplatser eftersom det lutar och är knöligt men det finns om man söker. Annars kanske en dagstur utan packning kan vara något.
 
Ja så kan man ju såklart göra, tänkte inte på det, är som sagt lite nybörjare :)
En km ska vi nog orka gå tillbaka om det skulle krävas och fiskar var faktiskt en av anledningarna att jag valde denna väg från början, sonen och dottern ville gärna ha fiskemöjlighet och jag läste mig till att det fanns röding och det duger för oss även om vi inte ens får se en, är vetskapen att de finns viktig.

Jag har förstått att det är magnifikt bortom stugan och det vore jäkligt skoj att gå ditåt men det är helt upp till ungarna (detta år iaf :] ) och jag tror de kommer vilja vara vid stugan är vi väl kommit dit, men jag skall ha det i åtanke när vi närmar oss. Fasiken vad jag började längta nu när det verkar som att vi kommer kunna genomföra resan åtminstone till stora delar.

Tack för dina svar!

/Alex
 
Vägen från Abisko till nationalparksgränsen är rätt trist björkskog och ni får gå den två gånger.
På vägen ut kan man göra det roligare genom att ta liften upp på Nuolja och snedda in i Korsavagge.

Hyffsat lätt att hitta och inte särskilt brant så det borde inte vara några problem med att gå med småttingar. Enda bekymret kan vara snö om ni går tidigt på säsongen.

/M
 

avslutad210712

Gäst
Vägen från Abisko till nationalparksgränsen är rätt trist björkskog och ni får gå den två gånger.
På vägen ut kan man göra det roligare genom att ta liften upp på Nuolja och snedda in i Korsavagge.

Hyffsat lätt att hitta och inte särskilt brant så det borde inte vara några problem med att gå med småttingar. Enda bekymret kan vara snö om ni går tidigt på säsongen.

/M

Instämmer. Inga som helst problem med liften för personalen stoppar liften för på- och avstigning och hjälper till med ryggsäcken.
 
Ja det var faktiskt min första tanke att gå just så men jag har ju dålig koll på hur svår den vägen är, både att gå och att hitta. Men det vore väldigt mycket häftigare att gå via ett riktigt berg (både för mig och barnen). Jag vill dock absolut inte ta oss vatten över huvudena så frågar er för säkerhets skull om det är svårt att gå fel från njuola för en nybörjare? Jag har bara karta och kompass till hjälp och har ärligt talat i princip noll erfarenhet att hitta med hjälp av dessa. Har tänkt gå lite vandring hemmavid innan resan dit med, karta och kompass men är trots allt nybörjare och vill såklart inte riskera något med barnen.

Xperia Z made this
 

avslutad210712

Gäst
Ja det var faktiskt min första tanke att gå just så men jag har ju dålig koll på hur svår den vägen är, både att gå och att hitta. Men det vore väldigt mycket häftigare att gå via ett riktigt berg (både för mig och barnen). Jag vill dock absolut inte ta oss vatten över huvudena så frågar er för säkerhets skull om det är svårt att gå fel från njuola för en nybörjare? Jag har bara karta och kompass till hjälp och har ärligt talat i princip noll erfarenhet att hitta med hjälp av dessa. Har tänkt gå lite vandring hemmavid innan resan dit med, karta och kompass men är trots allt nybörjare och vill såklart inte riskera något med barnen.

Xperia Z made this

Har inte gått nerför bergssidan mot Kårsavagge men däremot gick jag/vi från liften i fjol sommar och bort mot Låktatjåkka. Alltid svårt att säga om det är svårt eller lätt att hitta för en annan människa men kan man läsa höjdkurvorna (dvs så man vet om man skall gå nerför eller uppför) på kartan så skall det inte vara något större problem. Ni kommer ner ungefär där nationalparken slutar och Ni har en härlig utsikt från bergssidan in mot Kårsavagge och ut över de andra fjällen i Abisko.
 
För 6-7 åringar kan nog den första etappen vara tråkig, då den går helt i skogen.
Bättre att ta liften upp på Nuolja och vandra övver Slåttatjåkka-berget.
Det kommer barnen att gilla och det är fin miljö och lättgånget.
Man kan inte gå fel.
Nerfarten är brant och man måste hålla sig i buskarna - men det går bra om
ni inte är ute i regnväder för då avråder jag - det blir för halt och oberäkneligt
för barnen och för (gamla?) mor.
Mitt tips är att gå över Slåttatjåkka, dvs gå inte runt som leden anger,
då är det lättorienterat för en nybörjare.
Kanske ungarna vill göra en toppbestigning...

OBS - Du kan köpa en bra 50.000 dels karta över området på Abiskos fjällstation.
 
Ja för min egen del låter det lockande men att gå omarkerat som absolut första etapp med småbarn låter lite läskigt :) iofs är det ju bara att hålla sydlig riktning för att komma till vattnet som sedan blir vägvisaren.

Huu så svårt! Vill ju ge dem och mig en aphäftig upplevelse men inte riskera att det blir den sämsta.

Xperia Z made this
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.