Abisko- Kebnekaise

Har börjat löst planera att vandra sträckan Abisko- Kebnekaise tillsammans med mina två 8-åringar i augusti (stugtur). Det som gör mig fundersam är sträckan Abiskojaure - Alesjaure som är 20 km enligt kartan, har själv gått där för länge sen men minns inte delsträckorna ngt vidare. Någon som har gått där med barn och vet hur terrängen fungerade?
Tvillingarna har gått 18 km i Norge för två somrar sedan, det var inte kul, men det gick. Där var dock marken långa sträckor täckt av ngn ljungliknande växtlighet, inte bra kombination med korta ben.
Sen vore det kul att mötas upp med någon annan familj som har liknande planer, tid ngn gång efter den 5/8 fram till skolstart. Tänkte vara ute 10- 12 dgr.

/Sara
 

avslutad210712

Gäst
Man börjar ju med en rätt ordentlig stigning nästan direkt efter stugan i Abiskojaure (egentligen efter bron över Siellajåkka) och det kan nog vara bra att göra bort den när man är ut
 
Går man från söder istället så får man Keron-backen som nedförslut mot Abiskjaure-stugorna. Vid dåligt väder har man alltid båtskjutsen som ett alternativ att korta turen med, oavsett varifrån man kommer.
Fjällräven Classic går 8-10 augusti, så då är det väldigt mycket folk i rörelse. Även om deltagarna inte sover i stugorna så kanske det förändrar upplevelsen en del. Behöver ju inte vara negativt. Det kanske kan inspirera ungarna till framtida tältturer.

Jörgen
 
Du har inte möjlighet att tälta? Då kan ni gå kortare sträckor, så blir inte ungarna helt slut.
Det är en poäng, men mamma blir helt slut om hon skall bära tältturspackning för tre ; )
Tänker mig att vi istället ofta tar två övernattningar per stuga och får en lekdag av vila däremellan. I alper och Norge har vi flera gånger valt alternativet att gå så långt mamma pallar och slå upp tältet där. Samtidigt som jag lagt turerna lite i cirkelform så vi aldrig haft mer än en kortare dagsvandring tillbaka till bilen. I år är det dags att ta oss ut på lite längre äventyr.
 
Precis.

Fjällräven Classic har i år beräknat 2 000 deltagare med fyra startdagar så ett visst avbrott i ödsligheten får man nog räkna med under en dryg veckas tid...hehe.

Med din plan går ni mot strömmen.....

Terrängen mellan A-A-punkterna är annars, jämfört med er tidigare erfarenhet, måttligt igenväxt. Den är i själva verket just på den sträckan bitvis jäkligt sliten och full av kattskallar (stenstorleken) i dagen. Där kommer nog 8-åringarna att oja sig en del, misstänker jag. Det gjorde min 10-åring i alla fall under förra årets FC.

Keronbacken är ju rejäl men belöningen är ju utsikten....

Uppe på full höjd är det sedan en ganska lång sträcka (ca 5 km) som normalt inte erbjuder någon möjlighet att fylla på vatten. Kan kanske bli lite snopet om man inte fyller upp innan...

Men sammantaget är jag övertygad om att det kommer att funka utmärkt! Alesjaure är ju också en kul plats att vara på (till skillnad mot Abiskojaure).
 
Du skriver att ni brukar gå så långt som "mamma pallar"?! Men då har du ju en sommar att träna upp dig så att du orkar längre :p

Nej ärligt så är det som man sagt tidigare, med backar och FC mot strömmen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.