Linken

Hej jag har precis skaffat mig ett par linken bindningar som jag var ute och prov åkte igår. Bindningen kändes stabil och fin ända tills jag hoppade ner från en liten klippa (ca 1 m) och bindningen löstes ut sen fortsatte dagen på samma vis vid nästan varje landning så löste bindningen ut. På linkens hemsida står det ju klart och tydligt att detta inte är en utlösnings bindning men jag har aldrig varit med om att en bindning har lossnat så ofta som linken gjorde igår. Har tidigare kört på rottefella riva och r8 och aldrig haft liknande problem. Nu undrar jag om det ska vara på detta viset eller har jag gjort nåt fel?
 
Har själv kört med linken i några år med olika uppsättningar skidor, och har inte haft problem med nått sådant.

Jag skulle gissa på att bindningen inte är ordentligt justerad. Prova att flytta fram bakdelen ett snäpp..
 
Jag tror att jag helt enkelt vrider ut hälen från "hälspännaren". Jag har justerat längden på bindningen så tajt som det är möjligt och hälspännaren verkar också vara okej i höjdled (hela häldelen av sulan ligger an mot bindningen) och flex skruven sitter i botten och ändo lossnar dom. Det konstiga tyckte jag var att dom lossnade inte varje gång och det var heller ingen större skillnad om jag hoppade större (ca 3m) eller små klippor eller drop ibland satt dom kvar och ibland låg jag i snön å utropade väl valda ord till mina bindningar. Finns det ännu nåt som man kan göra för att få bindningarna att sitta kvar?
 
Vad har du för pjäxor?
Om jag inte missn fel så är det ett knt problem att de tjuvlöser med ffa Garmont. Man var tvungen att fila till ett jack någonstans på pjäxan för att det skulle funka.
 
Linken problem

Hej!

Har haft Linken länge, gillade den skarpt ända tills iår då den som du sa löser ut hela tiden. Speciellt vid hopp.
Min gick inte att spänna pga ärgad skruv eller nåt, så jag ställd stl lite mindre o då var det ok. Men litar inte på den nu, och dessutom är den sprucken på tre ställen, ett vanligt linken-problem.

Har skaffat mig en grym bindning nu, aktiv och fin, Black Diamonds O1. Bra för turande för man kan med ett klick m stavspetsen lossa vid foten så att den på uppvägen funkar som en ranndo! Inga problem alls. Var först skeptisk till att snö skulle fastna, men inte!
Och man får ett fint tryck på skidan samt att den känns lika stabil i sidled som linken!

/emma
 
Jag löste problemet med att köpa ett par Scarpa T1or. Verkar som om crispi inte skulle funka riktigt bra med Linken. Jag tror att det beror på att Crispis häl spår är både för grunt och har för mycket rundning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Linken ? Telemark 3
acdcpeter Linken eller Rottafella? Telemark 1
Marcand Linken och knäskador? Telemark 2
Noel Linken? Telemark 4
svamp linken bindningar Telemark 4
freeride Linken bindningen Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.