Lettman Speedliner, nåt att ha?

Jag har en Prijon Kodiak som jag tycker är lite väl trög och pråm-lik så jag har börjat titta efter något snabbare. Jag vill kunna lasta mycket för flerdagarsturer i skärgården och även göra kortare träningspass på mälaren. Kodiak'en är ju stabil och lastar en hel del men jag vill ha nåt som går snabbare. Med kodiaken har jag som mest kommit upp i ca 10 km/h, vill ha mer.

Jag inser att Speedlinern kan vara rankare än kodiaken, men hur mycket?
Vågar man sitta stilla med vågor från sidan och ta upp kameran?

Tänkte inte köpa den för den här säsongen men kanske till nästa. Nu i sommar kanske man kan hinna prova och fundera mer.

Någon som har erfarenheter av Lettman Speedliner?
Var kan man prova en kajak någonstans, jag bor i Västerås?

Bifogar länk till skönheten, visst ser den snabb ut:
http://www.lettmann.de/catalog/product_info.php/cPath/21/products_id/610/language/en?osCsid=73a22f

/Svante
 
Är kameran vattentät?

Tror att det beror på sjön, och på din egen balans, men misstänker att du strax får mer kvalificerat svar av Stuvarn.
 
Har paddlat Speedliner ett tag nu! Den är rätt snabb å accelererar snabbt upp i fart!
Är du van paddla med benen i mitten utan kajakstöd! Beställ då utan fikaluckan då kan du oxå vinkla ihop fotpedalerna lite mer mot mitten!
Den kan kännas lite begynnelse rank om du är van vid "vanliga" havskajaker men den är slutstabil!
Upplever den ungefär som Streamlinern i stabilitet men tryggare å går bättre i sjön! Har fotat mkt så jag tror inte det är ngra större problem för dig!
Bra kvalitet å ett hyfsat pris!

/Janne
 
Tack för svaren.
Jag har benen rakt fram, kan inte använda stöden för då domnar fötterna.
Jag får leta reda på ett exemplar för provpaddling.

/Svante
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.