letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter.

jag letar efter en toppmatad ryggsäck, där sidofickorna kan användas till dyngsrygga.
finns de några bra hemsidor för toppmatade ryggsäckar?.
 
Klättermusen

Köp en klättermusen Granit (finns en beggad på nätet till rätt pris). Den är på 100 L komplettera med sidfickor och remmar för att kunna använda som dagstursrygga alt. (som jag tycker är betydligt bättre) köpa en 30 l uppdragssäck och ha med.

"Försvarets klassiska lätta uppdrags/jägarsäck tillverkad av Haglöfs. Stängs med snörning innanför locket. Mycket bra att packa med i en större ryggsäck, för de kortare turer där man bara vill bära det nödvändigaste. Volym ca. 30L" Pris: 190 kr. Storlekar: se beskrivn

http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt=Ryggsäckar&frontpage=search&sok=S%F6k

Att ha med denna anser jag själv är ett bättre alternativ både bär- och packningsmässigt eftersom två sidfickor (mina är på 12,5 liter vardera) ändock blir svårt att få med större kokkärl och klädesplagg.
 
jag letar efter en toppmatad ryggsäck, där sidofickorna kan användas till dyngsrygga.
finns de några bra hemsidor för toppmatade ryggsäckar?.

Så stor huvudsäck brukar tillåta att medförda utrustning blir tung. Som ovan föreslagit är ofta en ca 30l topp eller dagsturssäck lättare att packa än två höga sidofickor.
När man kan bära såpass mycket som upp till 130 l brukar ramsäckar vara att föredra, dessutom får man då fördelen av att ram i sig kan bära än otympligare gods som lådor och fodraral.
FR har en expeditionsram med rejäl hylla, deras största hela säck var på 90 l, Norrøna har oxså haft en 90 l på ram med hylla. Valet av dagsturssäck varierar mellan brukarna, men min toppsäck från 60-talet på 35 l har hängt med i över 40 år för den är funkis. Även den en enkel toppmatad sort.
Givetvis har även ego burit 70 LK och än större, de flesta militära stora säckarna lider av mammutsjukan, de väger mer än de rymmer.
De civila expeditionssäckarna väger oftast in under 2 kg medan de militara motsvarigheterna ligger mellan ca 4 - 6 kg. Valet är som alltid bärarens.
Skrytet håller för hårdaste bruk, har i den praktik ego vistas inte alltid visat sig hålla. Allt kan gå sönder.
Å andra sidan har mina 70-90l säckar hållt så när på några små friktionshål från tåg, flyg och Bv-transporter. En bot på insidan och en tur i zigzack-maskinen har reparerat det på 5 minuter.
Vattentäthet, ingen ryggsäck är vattentät, pröva att bära vatten i den. Du behöver en eller flera vattensäckar. Innifrån packas i en tjock trädgårdssäck, yttre regnskydd har används ofta och de slits, håll upp det hemma mot ljuset och se efter att det är helt, innan du går på tur med det.
Häromveckan villle en yngre bekannt låna en lätt säck av mig, på andra loppiset hittade vi en Haglövs Alaska i långa längden för honom, 75;- helt rätt pris. Den saknade extra packremmar, extra packsäck men dylikt är lätt avhjälpt med metervaror och några spännen fanns det snabbt nya packremmat och en kopia på min klättersäck, materialkostnad under 100:-, nygräddade energimuffins till kokkaffet nere på standen blev en lagom provtur med nya grejorna.
 
Senast ändrad:
Har burit tungt (brukar höra ihop med stora säckar) en hel del, och både i modernare säck och i äldre ramsäckar.

Hade jag ingen säck och skulle skaffa en STOR säck skulle jag leta efter sista modellen av Haglöfs Grönland.

Den hade större säck än tidigare, 90l, och redan den 70 som jag har är stor. Det finns utrymme både under säcken mot ramen för stor packpåse och för den delen så kan t ex ett större tält bäras i remmarna ovanpå locket. Har svårt att se att man behöver så mycket större volym.

Den sista modellen har dessutom löstagbara sidfickor vilket kan innebära att dessa kanske kan tas med som dagpackning, och dessutom kan man ta bort dem när de inte behövs för att få en smidigare säck.
Bärsystemet tycker jag är väldigt bra, se till att köp åtminstone en så sen säck att
axelremmarna är svarta och att det finns bröstrem.

Ett alternativ till packpåse under säcken är ju t ex en Marmot Kompressor. En väldigt lätt och ganska liten dagsäck, som funkar bra som packpåse också.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTKOMPRESSO11

Med tanke på storleken så framstår säcken som lätt i jämförelse med de flesta moderna säckar. Hållfastheten är också bra, vilket är viktigt om man nu ska bära så mycket.

Har sett just en sån här säck till salu på senare tid, och då var den rätt högt prissatt, men har en kompis som köpte en på blocket i nyskick för ett par hundringar. Det är ett skamligt bra pris förstås, men inte ovanligt.
 
Haglöfs Viktor

Visst gjorde väl Haglöfs en Viktor på 110 liter?
Den borde du kunna hitta billigt begagnad.
Prova här på Utsidan.
Nöjer du dig med en Viktor på 80 liter så vet jag en som är till salu.

HåkanF
 
Jag ska strax ut på första vändan med min nya, och grymt dyra, tungpackar-ryggsäck. Det blev en Norröna Recon på 125 liter för 5700 spänn. Har annars säckar från 75 liter och neråt men fiske och jakt med basläger kräver större grejer för mig. Jag tog den ekonomiska smällen i två vändor, har haft en Fjällräven Kajka 100 liter och den visade sig inte hålla för 32 kg som värst. De två förstyvningsprofilerna tryckte efter två år till slut hål i tyget nere vid avbärarbältet och jag har upplevt att höftbälte och axelremmar kommit närmare varandra under vandring (=justera hela jäkla tiden). Jag går på rekommendation av två vandrar- och jaktkompisar med Recon. Jag har hittills bara testat att fylla den och gå hemmavid men det stämmer som de säger, det känns som att man helt plötsligt kan bära ett antal kilo till och känslan av bördan är densamma mot de andra säckarna jag och de testat.

Jag tyckte att jag gjorde ett klipp med Kajka för 3200 spänn men har stört mig lite på den varenda tur i två år så att få lägga till 2600 kr känns värt det bara den känns bra. En nackdel är vikten på hela 4,6 kg tom men man kan inte få allt här i världen. Klättermusen Granit verkar vara en vettig och tålig säck.
 
Visst gjorde väl Haglöfs en Viktor på 110 liter?
Den borde du kunna hitta billigt begagnad.
Prova här på Utsidan.
Nöjer du dig med en Viktor på 80 liter så vet jag en som är till salu.

HåkanF

Bar upp till omkring 44 kg i en Haglöfs Victor, i nåt som jag tror är en dammodell för ett år sen. Trots att jag är lång fick jag till det med bärsystemet och säcken höll som det verkade utan problem - vilket som sagt inte är en självklarhet, inte minst när man hanterar den när den inte är på ryggen. Dock är säcken onödigt tung tom.
 
har en gammal KM gnejs som jag köpte typ 90 och den är min slitsäck när jag flyger osv, har burit grymt tungt i den, en gång när jag skulle till ned till Roskilde (vikingaskepsfestivalen) hade jag toppat en treveckorspackning med en 13 kg ringbrynja, 10 kg stengodslera, två svärd, en stor rundsköld, och typ 5 kg brons... Då var jag runt 50 kg i säcken och det går ju att gå med men är INTE kul...
 
Bergans Viking/Alpinist kan jag rekommendera. Den är dock inte entydigt toppmatad, ty det går ju att öppna upp den i fronten också. Sidofickor + topplock kan göras om till en bra dagsturssäck. Jag har dock den lite äldre (inte så gammal, 3 år) Bergans 3075 Viking I på 130 l, och har visat sig bekväm på fjällvandring med tung packning. Annars så bör deras Powerframe vara liknande.
 
Jag är supernöjd med min Klättermusen Granit (Classic). 100l, kan utökas till 124l. Topplocket är försett med axelremmar och tas av till en dagturssäck. Fördelen med Granit är att den är tokenkel - ett enda jättefack egentligen. Inga onödiga dragkedjor.

Annars har Sea To Summit sina mini-ryggsäckar i Sil-nylon också. De ser skitmesiga ut men är faktiskt riktigt sköna. En hel sådan säck väger mindre än bara remmarna på en sidofickdagturssäck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.