Laga ryggsäck

Hej! Jag har en gammal ryggsäck Tierra Jensen 6580 (inköpt år 1997) som jag aldrig riktigt blivit kompis med av flera anledningar, men tänkte den skulle få "ett sista år" sen köper jag en ny bättre. Har haft nack o axelproblem i många år det börjar nu äntligen att släppa tack vare yoga så jag har förhoppning om att äntligen kunna vandra igen både fjäll o låglandsleder. Vill se att min nacke och axelparti funkar innan jag köper ny ryggsäck.

Jo dess ram är helt i hårdplast och säcken sitter fast på ramen med hjälp av kardborreband. Hårdplastramen har nu släppt från säcken alltså den dubbelhäftade tejpen som håller den ena av kardborrsdelen. Nu till min fråga:
Går det helt sonika att köpa dubbelhäftande tejp på Clas Ohlsson (som jag har gjort) o tejpa på ny tejp o fästa tillbaka ramen. Någon som har erfarenhet av det på den ryggan, eller något i liknande stil.
/Kjell
 
Det finns massvis med olika dubbelhäftande tejpkvaliteter. Inredningen i flygplan brukar fästa kardborrbanden med dylikt, de sitter ju oftast kvar.

Den tejpkvalitet som skall klistra fast kardborreband på en plastram måste ha ett rejält hugg. Jag skulle börja med att fråga i en mattaffär värd namnet, trappmattor måste tejpas med väl vidhäftande tejp. Sannorlikt kan en seriös matthandlare leda dig till en tejpgrossist. 3M är ett tips.

Gammal torkad tejp tar du bort med varmluftpistol, vallamunstycket och mycket knofett, lagom varmt.
Någon petroliumprodukt och rena trasor tar resten, sörj för god ventilation och bär gummihandskar.
go tur
 
Tack för svar! Ingen hit kanske då att ta Clas olssons tejp precis innan en veckas fjällvandring i sommar. Ska provvandra här hemma när våren kommer. Bra tips där med kvalitetstejp.Det är ju en mycket mycket viktig detalj.
/Kjell
 
Med reservation för att jag inte sett säcken, hur tjock ramen är osv.
Men om den ändå ska kasseras inom kort kanske det går att nita, häfta eller limma fast säcken direkt i ramen utan kardborreband emellan?
 
om du har haft säcken i flera år och "aldrig blivit riktig kompis med den" varför inte köpa en ny och lättare säck?
 
om du har haft säcken i flera år och "aldrig blivit riktig kompis med den" varför inte köpa en ny och lättare säck?

För att jag vill se att min nacke o axelparti pallar för att bära ryggsäck igen som det inte gjort på många år. Så jag inte köper en ryggsäck o så visar det sig att min nacke o axelparti inte pallar, lite som att kasta pengarna i sjön då.
/Kjell
 
Låna en säck av någon då? Eller köp en på Blocket. Så kan du sälja den om det inte funkar och få pengarna tillbaka, mer eller mindre.

För om säcken går sönder där uppe på berget, då pallar du garanterat inte.

/L
 
Låna en säck av någon då? Eller köp en på Blocket. Så kan du sälja den om det inte funkar och få pengarna tillbaka, mer eller mindre.

För om säcken går sönder där uppe på berget, då pallar du garanterat inte.

/L

exakt. köp en lättare, testa hemma, returnera om den inte funkar. Bättre det än att stå på fjället med ngt som inte fungerar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.