Laga punktering

Jag har hört talas om någon sorts patroner med skum i som lagar punkteringar. Vad är detta för något? Är det någon som har erfarenhet av hur de fungerar, bra eller dåligt?
 
Sprayburk med solution + gas

Dessa finns på i stort sett varje bensinmack. Kan vara utmärkta att laga pyspunkor med men den gamla hederliga metoden med lapp och solution är lite pålitligare.

Spraymetoden fungerar inte när det sitter kvar en glas eller grusbit i slangen. Den förutsätter också att du cyklar genast på hjulet för att lagningen skall ta ordentligt. Pumpa gärna upp fullt tryck kort efter det att du sprayat. Större risk för att lagningen skall gå upp i blöta än med lapp och solution. Stora hål går inte att laga med sprayburken.

Bästa beredskapen att fixa punkteringar på språng är alltid ta med två extra innerslangar bra pump och däckavtagare (samt verktyg för att ta av hjul och eventuella broms och växelanslutningar om detta behövs). Var noga med att kolla insidan och utsidan av däcket efter kvarsittande glas och grusbitar.

Bästa förebyggande är bra däck och slangar samt att ha optimalt ringtryck. Investera i fotpump med tryckmätare.

Rulla på Thure
 
thureb; sa:
Bästa beredskapen att fixa punkteringar på språng är alltid ta med två extra innerslangar [...]
Kan inte låta det få stå emotsagt att det snabbaste/enklaste sättet att laga en punktering är att byta slangen. Lyssna var hålet är och ta fram slangen just där och laga med solution och laglapp. För mig tar det då totalt drygt tio minuter att laga en punktering.

Om hålet inte hörs är det inte akut att laga punkteringen. Om hålet är så stort att luften pyser ut samtidigt som man pumpar blir det dock lite svårt!
Investera i fotpump med tryckmätare.
Jag har en liten handpump med tryckmätare - utmärkt att ha med i cykelväskan.
 
Om hålet är så stort att luften pyser ut samtidigt som man pumpar blir det dock lite svårt!
Enda sättet då är väl att ta av hjulet och loss hela slangen? Om man inte hittar en ordentlig vattenpöl :)

Råkade ut för det ikväll. Men det gick att få upp lite, lite tryck att lyssna på en kort stund. Det fåniga var bara att det lät på fler ställen än där hålet var. Måste varit för att hjulet var blött, det pyste på något sätt ut längs däcket och det blev ljud pga vattnet. Klart irriterande i alla fall. Tog ut slangen där jag först hörde att det lät men hittade inget. Fick till slut kapitulera och ta loss hela hjulet. Tur att jag har snabbkoppling! Men det tog ju lite längre tid än tio minuter...
 
Enda sättet då är väl att ta av hjulet och loss hela slangen? Om man inte hittar en ordentlig vattenpöl :)

Råkade ut för det ikväll. Men det gick att få upp lite, lite tryck att lyssna på en kort stund. Det fåniga var bara att det lät på fler ställen än där hålet var. Måste varit för att hjulet var blött, det pyste på något sätt ut längs däcket och det blev ljud pga vattnet. Klart irriterande i alla fall. Tog ut slangen där jag först hörde att det lät men hittade inget. Fick till slut kapitulera och ta loss hela hjulet. Tur att jag har snabbkoppling! Men det tog ju lite längre tid än tio minuter...

Man behöver inte plocka av hjulet... Går nästan lika bra att låta det sitta kvar och man lossar bara däcket och sedan lossar man slangen och letar upp hålet. Är hålet inte extremt litet så hörs det var hålet är så man behöver inget vatten. Är hålet väldigt litet och man inte har tillgång till vatten så går det att liten bit från en plastpåse och föra den över ytan av slangen tills den ligger över hålet. Ljudet förstärks lite och det blir lättare att hitta hålet.

Lagar du en punktering på mindre än 15 min ska du vara nöjd :) Det går att göra det snabbare men det är bra att låta limmet torka lite innan man pumpar upp till max tryck igen.

/Stellan
 
Skum eller punkavätska är ett f*nskap, det kan tillfälligt laga en punka, men vad kladdigt det är när man ska fixa det riktigt sen. Bara att kasta slangen och tvätta fälg och däck innan man kan lägg i en ny slang.
 
För den

som cykelpendlar i ur och skur mörker och snö etc är metoden med ett par extra slangar i packningen överlägsen. Ett par minuter om man inte har för komplicerad losstagning av bakhjulet som på Shimanos nav med rullbroms. Lagar med solution och lapp gör man sedan i lugn och ro inomhus.

En bra lampa kan vara bra för att leta glasbitar i däcket det fungerar rätt bra att känna med fingret också men det blir lättare att peta bort glasbiten om man ser ordenligt.

Thure
 
Mina sätt

Kan inte låta det få stå emotsagt att det snabbaste/enklaste sättet att laga en punktering är att byta slangen. Lyssna var hålet är och ta fram slangen just där och laga med solution och laglapp. För mig tar det då totalt drygt tio minuter att laga en punktering.

Om hålet inte hörs är det inte akut att laga punkteringen. Om hålet är så stort att luften pyser ut samtidigt som man pumpar blir det dock lite svårt!
Jag har en liten handpump med tryckmätare - utmärkt att ha med i cykelväskan.

Förebyggande åtgärder är bra även när det gäller att undvika punkor. Välj alltså ett däck med punkaskydd. Continental, Schwalbe, Panaracer etc. Jag har cyklat mer än 20 000 km utan punka på Continental däck.

Om man får punka så är det av vikt att ta av däcket och inspekterar insidan, där kan det sitta glasbitar, metall, rostaggar som.intesyns utanpå däcket men det kommer att punktera slangen direkt igen efter lagning.

Om jag får punka så har jag reservslang med och tycker det har fungerat bra. När det gäller pump så är det piffigt med en tryckmätare men en tumme duger gott också om pumpen inte har tryckmätare. Pumpa däcket så hårt att du bara orkar trycka in luftkammaren en aningens aning med tummen, då ligger man väldigt nära däckets maxtryck oavsett dimension.
 
Man behöver inte plocka av hjulet... Går nästan lika bra att låta det sitta kvar och man lossar bara däcket och sedan lossar man slangen och letar upp hålet.
Om man inte alls vet var hålet är tycker jag det verkar opraktiskt att dra fram hela slangen med hjulet kvar, speciellt för bakhjulet. Men när luften går ut lika snabbt som man pumpar i den så funderar jag på om det inte är så att man borde kunna känna det som orsakat punkteringen genom att känna på utsidan av däcket. Och om det inte går istället genom att känna med fingret på insidan av däcket, utan att ta ut slangen.

Och då behöver jag inte behöver ta loss hjulet heller. Blir nästan lite nyfiken, även om jag hoppas det dröjer innan jag får tillfälle att testa det. Vore väl typiskt om något annat hänt med slangen då istället. Säkert något som gör att jag inte ens klarar att laga den och jag skulle svära över att jag inte har med reservslang.

Har aldrig tyckt jag behöver ha med en reservslang. Visst är det en smaksak, och jag har bestämt mig för att det är jobbigt att ta loss hjulet samtidigt som jag inte tycker det är krångligt att sätta på en laglapp med solution, även i dåligt väder. Ta av cykelväska, vända på cykeln, peta med en pinne för att slippa bli kladdig av kedjan. Och i värsta fall hjulmuttrar och vajrar eller i alla fall navdynamosladden som ska loss. Mitt styre håller dessutom inte cykeln stående upp och ner. Och att hitta något bra att luta cykeln mot så man slipper vända den är inte heller alltid så enkelt. (Igår gick det bra, hängde styret på en annan cykel som stod på gatan.)

Är hålet väldigt litet och man inte har tillgång till vatten så går det att liten bit från en plastpåse och föra den över ytan av slangen tills den ligger över hålet. Ljudet förstärks lite och det blir lättare att hitta hålet.
Intressant! Då kanske jag slipper köra däcket mot örat. Och om det är bullrigt kan det vara svårt att höra även halvstora hål.
 
Många bra praktiska tips

Med lite övning byter man slang och pumpar på fem minuter i lugnt tempo....Tvätta händerna tar ungefär lika lång tid så ett par diskandskar i sadelväskan är bra start...
Det första en sann cyklist bör skaffa sig är en bra fotpump med manometer....
//J
 
Om man inte alls vet var hålet är tycker jag det verkar opraktiskt att dra fram hela slangen med hjulet kvar, speciellt för bakhjulet. Men när luften går ut lika snabbt som man pumpar i den så funderar jag på om det inte är så att man borde kunna känna det som orsakat punkteringen genom att känna på utsidan av däcket. Och om det inte går istället genom att känna med fingret på insidan av däcket, utan att ta ut slangen.

Det är mer praktiskt att lossa hjulet men det kan vara bra att veta att det går att fixa en punktering utan att lossa hjulet :) Om cykeln har snabbkoppling så finns det ingen anledning att inte lossa hjulet men om det är fäst med vanliga muttrar eller har ett konstigt växelsystem som är justerat efter hjulets placering så kan det bättre att fixa punkteringen när hjulet sitter kvar. Det är även lätt att plocka ut glasbitar även då och när man vet var punkteringen är så vet man samtidigt exakt var man ska leta efter glasbiten :)

Att ha med sig en reservslang är ändå lättast...

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.