Punktering av brusten cordmetalltråd?

Hej.

Punktering är kanske ett väl banalt ämne att ta upp här men jag sticker ut hakan.

Jag har en vintercykel med 26-tums hjul odubbade däck av bra koreakvalitet.

Jag har haft däcken i ett par år och de är inte speciellt slitna.

Nu har jag vid två tillfällen i höst fått en udda punktering. det visade sig både vad gäller framdäcket och bakdäcket att en metalltråd ca 0.3 mm i diameter och ett par mm i längd petade inåt mot innerslangen från däckets slitbana. Jag förstår inte hur detta uppkommit. Kanske har en sten tryckt till corden utifrån så att den brustit?

Två frågor:

Någon som upplevt liknande mekanism för punktering?

Bra modell på odubbat däck för vinterbruk?

Hälsningar Thure
 
Punka

Jag har aldrig hört talas om metall cord i cykeldäck, det skulle göra däcken onödigt tunga tror jag nog.

Troligtvis är det något som har legat på marken någonstans, kan det vara så att du har klippt vajrar där du brukar ställa cykeln?, det brukar medföra massor av små ståltrådsbitar överallt.

Kanske är dags att byta däck, gamla torra däck brukar få massa sprickor där både det ena å andra letar sig in och punkterar slangen.
 
Mängder med olika

Det är många som gillar Hutchinson Alligator.Sedan går åsikterna isär vafd som behövs när det blir isigt.

Titta för all del även i dubbdäck tråden där det var uppe också.

/Mattias
 
Re: Punka

Anders111; sa:
Jag har aldrig hört talas om metall cord i cykeldäck, det skulle göra däcken onödigt tunga tror jag nog.

Metalltrådarna sitter så fast i däcket att jag inte kan dra bort dem med tång. Jag tror att detta är något som är integrerat i däckets slitbana för att minska risken för punktering. Däcket är av asfalttyp med en mittås som är ca 8 mm bred och nabbar lateralt.

Jag skulle i första hand vilja köpa ett liknande däck som rullar bra på asfalt men som har mönstring på sidorna för att kunna fungera både på barmark (98%) asfalt på min väg till jobbet och i slask snö mm.

Hälsningar Thure
 
Får du inte loss dem med att dra från insidan så försök peta tillbaks dem och dra ut den från utsidan om du får grepp på den. Får du inte loss den då heller.. Byt däck.. Vanligt att man kommer åt metallskrot, sprängsten, och annat kakk när man fått en punktering. Har man fått in en metallspåna kan den vandra omkring i däcket. Har man en sådan kan man få skumma punkterinar i tät följd.. Då är det enklast att byta däcket..

Cykeldäck brukar ha en cord av någon form at syntetiskt material men kanttråden brukar vara av metall på enklare däck iaf.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.