konvertering

Nu känner jag mig ignorerad..

Jag lägger in mer bakgrundsdata så kanske ni hjälper mig.. Jag har en USB-GPS puck som klarar WGS-84 och SiRF mot detta kör jag MS Route66 2004 PRO, detta funkar skitbra..

Problemet är att jag regelbundet får koordinater i RT90 vilket resulterar i kaos när jag försöker köra in det.. Pucken kan inte programmeras om och MS Route 66 stödjer bara NMEA 0183 v2.0 Sirf StarII GPS-mottagare vilket låser in mig i ett hörn...

Jag vill därför med ett program eller via en algoritm kunna konvertera mellan dessa...
 
SiRF

Problemet är nog att "vi" inte tidigare har träffat på SiRF-koordinater. Är SiRF inte bara en beteckning på en mottagare som ansluts direkt till en dator? I platser på nätet anges den vara NMEA- anpassad. Är SiRF:s koordinater verkligen något annat än WGS-84?
 
SiRF binära protokoll verkar ge koordinater enligt ECEF (Earth Centered, Earth Fixed). Det finns formler för omvandling till normal latitud-longitud (LLA). Både ECEF och LLA är definierade för WGS-84 så det är en enkel transformation. Googla på ECEF och LLA så kommer det upp flera sidor där formlerna beskrivs.

Hittade bl a ett Matlabskript som gör transformationen:

http://www.stanford.edu/class/aa272d/m_files/ecef2lla.m

När du har WGS-84/LLA kan du enkelt göra om till RT90. Jag förstod dock inte riktigt varför du inte kunde använda den vanliga NMEA-signalen.

Johannes
 
FJS90-91; sa:
Nu känner jag mig ignorerad..

Jag lägger in mer bakgrundsdata så kanske ni hjälper mig.. Jag har en USB-GPS puck som klarar WGS-84 och SiRF mot detta kör jag MS Route66 2004 PRO, detta funkar skitbra..

Problemet är att jag regelbundet får koordinater i RT90 vilket resulterar i kaos när jag försöker köra in det.. Pucken kan inte programmeras om och MS Route 66 stödjer bara NMEA 0183 v2.0 Sirf StarII GPS-mottagare vilket låser in mig i ett hörn...

Jag vill därför med ett program eller via en algoritm kunna konvertera mellan dessa...

Vad är MS Route 66 för ett program. En fusion av Auto Route och Route 66?

Hur kan du importera waypoints till Route 66?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.