Konsul Perssons stuga

Det är evigheter sedan vi besökte Konsul Perssons stuga vid Sårjåsjaure i Sulitelmaområdet, Är det någon på Forum som har aktuell information om i vilket skick anläggningen befann sig, förslagsvis från sommaren 2008. På lantmäteriets Fjällkarta har den visst bytt namn till "Sårjåsjaurestugan".
 

Bilagor

  • Konsulns stuga.jpg
    Konsulns stuga.jpg
    288.8 KB · Visningar: 2,816
Senast ändrad:
Kvällen är räddad!

Tack, Brigas, det var ett glädjande besked, för det är något klassiskt med den där byggnaden. Ibland önskar jag att Sulitelma skulle vara Sveriges högsta fjäll, som det en gång räknades för. Då skulle fler söka sig dit och upptäcka vilket fantastiskt område som erbjuds. Sarek i all ära, men jag tror att jag sätter Sulitelma före.
Bifogar ett utdrag ur STF:s årsskrift 1924 om konsulns stuga.
 

Bilagor

  • Konsul Persson.jpg
    Konsul Persson.jpg
    148.6 KB · Visningar: 1,792
Tack, igen!

Jag fruktade lite för att jag skulle få sitta ensam här på Forum med mitt intresse för den lilla hyddan långt bort i världen. Men här dyker det upp flera som har kännedom om konsul Persson. Jag minns vilken vördnad jag kände, när jag såg att Dag Hammarskjöld gjort några noteringar i fjällstugans gästbok, samt även tecknat förslag till lämpliga leder i området. Det var "mäktigt" att få göra en övernattning i samma byggnad som generalsekreteraren sovit över i. Vinden blåste så vackert häruppe på gränsen till det omöjliga...
 
Den magiska kartan

För en yngre generation är den gamla Generalstabskartan förpassad till historieböckerna. Den har dock en "poesi" som saknas i de nya kartbladen. Fjällens övre partier är bara antydda, och det är lätt att föreställa sig att lantmätarna helt enkelt tänkt " äsch, vi ritar dit några streck, för ingen kommer att bry sig om det bara blir på ett ungefär!" Samtidigt uppstod känslan av något outforskat, något spännande i tillvaron.
Kartan nedan är från 1890, och konsul Perssons stuga var ännu inte byggd, så detta var ett "terra nullus", tomt land, för den som gjorde sig besväret att besöka Sulitelma, Sveriges då högsta fjällmassiv. Det var också oerhört krävande att ta sig dit från svenska sidan av Kölen, med ytterst få besökare.
 

Bilagor

  • Sulitälma.jpg
    Sulitälma.jpg
    182.4 KB · Visningar: 1,786
Nordkalottleden

Det ser lite dystert ut på sidan med den här Generalstabskartan, så jag ersätter den med en sida ur STF:s fina bok Vandra i Sverige, utgiven 2002.
 

Bilagor

  • Nordkalott.jpg
    Nordkalott.jpg
    290.5 KB · Visningar: 2,019
Högsta fjället!

Dag Hammarskjöld lämnar upplysningar om Sulitelma i sin artikel i STF:s årsskrift 1951. Den är mycket läsvärd, och tillhör klassikerna i svensk fjällitteratur. Claes Grundsten använder texten i sitt praktverk om Hammarskjölds fjällvärld. Tyvärr är boken så otymplig, att den måste läggas i ett notställ för att lättare kunna läsas.

Här inledningen på artikeln:
 

Bilagor

  • Dag H.jpg
    Dag H.jpg
    253.9 KB · Visningar: 1,772

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.