Köpte inte din text Torbjörn. Om Kompassnålen pekar mot norr och kartans norr passas mot kompassnålen så kommer inte detta att ge så mycket utan ytterligare någon åtgärd. Men man kanske skall rikta sig själv mot nästa kontroll och ha kompassen på handleden med kartan passad?
Det stämmer. Du ska passa kartan mot vart du ska och vrida dig själv. När det gäller "handledskompass" så tvivlar jag på att det ger någon fördel att ha färg och symbol-sektorer. Men en tumkompass borde funka bättre precis så som Silva beskriver det. Det är normalt beteende med tumkompass och färgen/symboler kan vara ett "hjälpmedel" för att snabbare se om du håller din kompasskurs.
"Metod 1 - med 6 JET och 6 NOR Spectra
SPECTRA System för Dig som i dag är van tumkompassanvändare.
Styrmetoden - Karta och kompass i samma hand:
1. Vik kartan till ett bekvämt format, helst så att meridianerna är parallella med
kartkanten.
2. Här är jag - dit ska jag!
Tag ut riktningen genom att lägga 6 JET SPECTRA på kartan, längs sträckan.
3. Passa kartan - vrid kroppen rätt!
Läs av nålens läge mot färg/symbol och lägg färg/symbol på minnet. Exv. blått,
en prick.
4. KÖR!
Orientera rakt fram! Nu stämmer kartbilden med verkligheten och du har kursen
rakt fram. Läs kartan och fl ytta fram kompassen efter hand.
Varje gång du läser kartan, kolla då riktningen!
Kartkontakt och riktningskontakt - ALLTID samtidigt."