Konstig MTB kompass

Jag är ganska säker på att om man håller kompasshuset vågrätt så kommer den röda nålen peka mot norr. Armbandet gör att man kan använda den även när man ibland måste hålla händerna på ett styre.-)

Mer info från http://www.moscompass.ru/mc/index-eng.html
Model 8 Rainbow

Needle setting time: 1-1,5 sek.
Stability during running: excellent
Magnet: extra high-power
Scale: color, scale unit : 15 grad.

Recommended for orienteers, who is using the new style of color orieteering. The stable needle is used (like in model 3).

(B = armband.)
 
Tävlingsorientering på elitnivå har utvecklats mot intensiv kartläsning i farten, där löparen ständigt läser av detaljer i terrängen och nästan aldrig tappar kontakten med kartan. Kompassen används då mer som en grov riktningsvisare, begreppet "kompassgång" blir allt mindre relevant.
 
Senast ändrad:
Men det är detta med de olika sektorerna jag inte förstår vitsen med.
Vad är vitsen med siffrorna och bokstäverna?
varför finns det 2 st A (gula) och 2 st av 1 och 8?

Och den stora blå cirkelsektorn på ca 120 grader?

OT: jag vet lite om tävlingsorientering som sport för syrran håller på med det. Hon använder tumkompass, och när hon var till Nya Zeeland och Australien för att tävla fick hon köpa en ny kompass som skulle vara bättre på södra halvklotet (om jag minns rätt)

Per
 
Jag har heller ingen aning hur siffror/färger används. På den tiden jag var aktiv räckte det med en enklare tumkompass.

Kompassnålar behöver balanseras annorlunda beroende på om de ska användas på norra eller södra halvklotet. Riktigt vad denna balansering innebär i praktiken vet jag däremot inte.
 
Jag har heller ingen aning hur siffror/färger används. På den tiden jag var aktiv räckte det med en enklare tumkompass.

Kompassnålar behöver balanseras annorlunda beroende på om de ska användas på norra eller södra halvklotet. Riktigt vad denna balansering innebär i praktiken vet jag däremot inte.


Dom är bara anpassade för en annan inklination.

Kompassen på bilden var en märklig rackare...vitamarkeringar i huvdriktningarna..men resten och varför är det blå sektorn så stor. Skall bli kul att läsa svaret när nåon som begriper sig på den svarar.

Hej så länge
 
När jag funderat en stund så ser jag en viss logik i hur de färgade sektorerna kan användas vid tävlingsorientering.

1. När du står vid en kontroll och ska ta ut en grov riktning till nästa, passar du kartan så att norr på kartan och röda änden på kompassnålen pekar åt samma håll.

2. Lägg då färgen på sektorn och/eller siffran på minnet i stället för att ta ut en traditionell kompasskurs.

3. Vi löpning i full fart räcker det med att hålla kompasshuset vågrätt ett par sekunder för att den ska peka mot Norr/Syd.

4. Du korrigerar utan att sakta farten din egen kurs så att färg/siffra åter stämmer med kompassnålen.

Sammantaget ger detta högre effektivitet i och med att du slipper stå och ta ut en kompasskurs på traditionellt vis och därmed förlora tid. Det hela bygger förstås på att du är en duktig kartläsare.
 
Vridbart kompasshus?

Köpte inte din text Torbjörn. Om Kompassnålen pekar mot norr och kartans norr passas mot kompassnålen så kommer inte detta att ge så mycket utan ytterligare någon åtgärd. Men man kanske skall rikta sig själv mot nästa kontroll och ha kompassen på handleden med kartan passad?

Moscow gör för övrigt bra och prisvärda kompasser av flera modeller IMHO.

Thure
 
Jag ser då ingen större skillnad i mitt förslag till metod jämfört med vad Silva själva skriver på sidan 21 i den folder du länkat till, Thure.
 
Köpte inte din text Torbjörn. Om Kompassnålen pekar mot norr och kartans norr passas mot kompassnålen så kommer inte detta att ge så mycket utan ytterligare någon åtgärd. Men man kanske skall rikta sig själv mot nästa kontroll och ha kompassen på handleden med kartan passad?
Det stämmer. Du ska passa kartan mot vart du ska och vrida dig själv. När det gäller "handledskompass" så tvivlar jag på att det ger någon fördel att ha färg och symbol-sektorer. Men en tumkompass borde funka bättre precis så som Silva beskriver det. Det är normalt beteende med tumkompass och färgen/symboler kan vara ett "hjälpmedel" för att snabbare se om du håller din kompasskurs.

"Metod 1 - med 6 JET och 6 NOR Spectra
SPECTRA System för Dig som i dag är van tumkompassanvändare.
Styrmetoden - Karta och kompass i samma hand:
1. Vik kartan till ett bekvämt format, helst så att meridianerna är parallella med
kartkanten.
2. Här är jag - dit ska jag!
Tag ut riktningen genom att lägga 6 JET SPECTRA på kartan, längs sträckan.
3. Passa kartan - vrid kroppen rätt!
Läs av nålens läge mot färg/symbol och lägg färg/symbol på minnet. Exv. blått,
en prick.
4. KÖR!
Orientera rakt fram! Nu stämmer kartbilden med verkligheten och du har kursen
rakt fram. Läs kartan och fl ytta fram kompassen efter hand.
Varje gång du läser kartan, kolla då riktningen!
Kartkontakt och riktningskontakt - ALLTID samtidigt."
 
Senast ändrad:
Det jag saknade

i Torbjörns text var att man håller kartan framför sig med den egna kroppen i färdriktnintgen. Det var underförstått förstår jag nu.

Blir lättare att förstå med tumkompass än med handledskompass.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
mange s MTB + Garmin Dakota 10? Navigering 1
Sunkist Garmin 76s på MTB Navigering 2
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
niking MTB och GPS Navigering 16
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.