En bra Kompass?

Hej på er!

Tänkte ta hjälp av er om ni vill ställa upp?
Läget är så att jag tänkte skaffa en kompass. Och jag vill då ha en riktig kvalitets kompass från början. Är inte mycket för att bygga vidare på prylberget så jag vill få rätt från början. Kompassen bör vara liten så man får med sig den?

Vad rekommenderar ni? Är de Silvas som gäller eller finns det andra alternativ?

Finns det inte nån victorynox kniv med inbyggd kompass? Kanske kan vara något?

Mycket tacksam för svar =)

Pher
 
Silva Ranger 15

Efter troget användande både under militärtjänst med extremt mycket kartläsande både dag och natt och ett flertal år efter det har jag aldrig trivts bättre än med Silvas Ranger 15. (Har tidigare provat flera olika kompasser under olika förhållanden). Trots sin smidighet har den ett väl fungerande kompasshus med spegel och syftlinjer för dess syftfunktion. Man får alltså en mer korrekt syftlinje vid t.ex. stora öppna ytor, fjällvandring, paddling m.m.
Sen att den även har lutningsmätare m.m. på den kan man väl se som extra lyx, jag har aldrig behövt använda det, men ska man ändå köpa en bra kompass kan det kanske va bra att ha.
Trots mitt arbete i en av landets större friluftsbutikskedjor så har jag inte lyckats hitta någon mer komplett kompass. Inte då bara i våra egna butiker utan jag håller ganska bra koll på konkurrenterna också... ;)

Hoppas du hittar rätt i kompassdjungeln. ;)

/ Nicke

PS. Fakta om den finns här. DS.
[Ändrat av nickelag 2002-02-08 kl 14:29]
 
Välj en syftkompass

Dvs en med spegel. Du får en helt annan precision än vanliga kompasser.

Sådana där små kompasser, typ i knivar, är inte tänkta att navigera med. De duger bara till en ungefärlig riktningsangivelse.
 
Syfta och syfta...

Det beror ju helt på hur fort man ska navigera. Som inbiten orienterare väljer jag naturligtvis ingen syftkompass. Så noga följer man inte linjen i tävlingsfart ändå.

Men ska man stå stilla och glo efter var man ska ta vägen, då har det ju sitt berättigande.

Anders
 
Användningsområde?

Jag köpte för några år sedan en bra kompass med väldigt hög noggrannhet (Se länken nedan). Den är jag nöjd med, även om den gick på en femhundring.

Vad prioriterar du och vad har du för behov? Jag behövde en syftkompass med stor noggrannhet och för det behovet har den funkat jättebra.

http://www.silva.se/outdoor/products/comp_exp54.htm

Har du inte så höga precisionskrav kanske en billigare modell funkar lika bra.

mvh Staffan
 
Mina erfarenheter

Är: En vanlig kompass av ordinär storlek, med utbytbara mätskalor är enklast att använda! Suunto är bättre än silva! Suunto har en modell med inbyggd avståndsmätare av enkel modell: prova den!
 
Nu har jag tid!

Jag hann inte skriva något utförligt svar tidigare, men bättrar mig nu! Den modell jag använder heter suunto A40 och kan beskådas på: http://www.suunto.com därefter får du klicka vidare till field compasses tror jag det heter.Det är inget märkvärdigt utan bara en enkel, väl fungerande kompass. Det jag uppskattar med denna modell är de självlysande detaljerna som underlättar kvälls orientering och att "ringen" aldrig har kärvat för mig trots att jag utsatt kompassen för MYCKET dammiga miljöer! Den har också en avståndsmätare, som jag nämnde i föregående inlägg, men den använder jag knappt eftersom jag, innan jag skaffade denna modell, vant mig vid det vanliga mätsättet och tycker att hjulet inte får tillräckligt fäste för att kunna lita på avståndet. Suunto har även exclusivare modeller om du är lite "prylgalen" men jag tycker att de vanliga, billiga modellerna duger! Lite kuriosa är att det var grundaren till Suunto som uppfann det vätskefyllda kompasshuset, men han hade inte kapital att starta tillverkning, så han sålde patentet till Silva och ánvände köpeskillingen till att starta tillverkning av kompasser (utan vätskefyllt hus) Varvid han tjänade ihop pengar nog för att köpa in sig på sitt eget patent, från Silva!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.