Göra en provisorisk kompass av klockan

Kan någon berätta hur man gör en provisorisk kompass av klockan? kunde det en gång i tiden men glömt det :/
 
(Följande kommer från Överlevnadshandboken av John Wiseman)

"Norra halvklotet: Håll klockan horisontellt. Låt timvisaren peka mot solen. Dela vinkeln mellan timvisaren och 12 på urtavlan mitt itu. Detta anger nord-sydlinjen.

Södra halvklotet: Håll klockan horisontellt. Vrid den så att siffran 12 pekar mot solen. Nord-sydlinjen ligger mitt emellan tolvan och timvisaren."

Metoden funkar sämre ju närmre ekvatorn man befinner sig eftersom det blir svårare att syfta mot solen när den står rakt över huvudet på en, och det blir också besvärligt om man måste ta hänsyn till sommartid och sånt.
 
Förr...

Kunde man titta på myrorna, dom stackarna... (Nä, inte deras klockor!!)

Numera är det vanligare iallafall i västeuropa att titta på husens satelitantenner, oftast riktade mot Astra, ungefär rakt söderut.
 
Detta är inte rätt.
Vi har sommartid och solen står i söder klockan 13.
Dela vinkeln mellan timvisaren och 1.
 
För en vecka sedan kom en dam fram till mig där jag stod utanför ett hotell i Norra Tyskland, just där motorvägen övergår i vanlig väg upp mot Puttgarden.

Jag har nog kört fel sade hon, jag ska till Hannover. Hon kom från Lübeck och det tog tydligen åtta mil innan hon anat oråd. Att Hannover ligger söder om Hamburg visste hon inte, hade över huvud taget inga begrepp om nord och syd. Klockan var ungefär nio. Solen står i öster sade jag med en viss förenkling. Står ni mot solen så är söder åt höger, ditåt ska ni köra. Noll förstålse. Så ville jag ge henne en gammal papperskarta. Nä jag läser inte kartor sade hon. Jag försökte med hennes väninna som sade att det är ingen idé jag har inga glasögon och läser inte kartor.

Så jag pekade och sade kör däråt tills ni ser skyltar mot Hannover. Dom är stora.

Se där en målgrupp för bilnavigering. Hur når man den?
 
jonasolof; sa:
Se där en målgrupp för bilnavigering. Hur når man den?

Om man inte förstår grundläggande mekanismer för att hitta kommer man nog inte heller förstå varför man ska ha ett navigerinssystem.

Ibland vill man ju bara hänvisa till "skyll dig själv-faktorn": "Du har kört fel, förstår inte väderstreck, kan inte läsa karta och kan uppenbarligen inte läsa skyltar. Då är det nog inte meningen att du ska hitta."
 
Provisorisk kompass och varför det inte gick, direkt

Du tar en nål
Jag är väl inte skräddare...
Gnider den mot ylle
Har bara syntet....
Lägger den på en kork
Thermosproppen sjunker....

Go retur (förhoppningsvis)

[Ändrat av johankse 2006-06-10 kl 14:51]
 
Jag kunde ha sagt att jag hittar inte heller och visat min iQue navigator men det hade ju varit ett simpelt upmanship.

Jag blev mest fascinerad av att man kan åka omkring i en fin bil och uppleva ett så obefintligt behov av att kunna orientera sig att man aldrig brytt sig om att lära sig. Det är alltid roligt att få inblick i andra verklighetsuppfattningar. Varför har jag ett sådant kontrollbehov av att veta var jag är på en abstrakt karta? Den gamla damen var trots allt lite besvärad så det blev inte tillfälle till att fördjupa bekantskapen och diskutera saken.

Förresteen var jag ute i en skog och promenerade här i Belgien. Två unga tjejer som skulle vandra i Nepal slog följe. Bror duktig skulle berätta hur träden var gröna på nordsidan. Men i Belgien är de gröna på sydsidan, av lavar, kom vi underfund med efter en stund.
[Ändrat av jonasolof 2006-06-10 kl 16:55]
 
Soltid

är ofta ganska långt från normaltid för att inte säga sommartid.

När det är vintertid/normaltid i Sverige så är soltiden korrekt i Örebro. I västeuropa som till största delen ligger långt västerut om meridianen genom Örebro så stämmer det dåligt och ännu sämre på sommaren. I Örebro stämmer det alltså med 13 på sommaren. Sedan får man räkna längdgrader. Ca 12 minuter tidigare i Stockholm 12 minuter senare i Götet.

24 timmar 360 grader runt jorden ger 15 grader per timme. 4 minuter per längdgrad.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.