Kombinerad tur- och telisskida?

Mina gamla Åsnes Nansen börjar bli lite vissna och en nyinvestering är aktuell. Har kollat in Fischer Europea 99 och 109. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Funkar någon av dem för både turåkning i ospårad snö och telisåkning i pist?

/Nisse
 
Varför inte satsa på en ny Åsnes? Prioriterar du utförsåkningen...en ny Nansen med enkelspann.....prioriterar du turegenskaper väljer du Åsnes Rago....det är så tipsen brukar låta......

De fisher turskidor jag kikat på har varit smalare än Rago (och även nansen som väl har typ samma mått som rago) och ur mina ögon varit lite sämre alternativ....har dock inte super koll på vilken som är vilkenm modell..... Såg igår ett par fisher som såg spännande ut.......turinspirerade men med mer midja än en vanlig turskida.......
Har du varit missnöjd med nansen eller vore det bara kul att testa ngt annat?

/Andreas
 
Karhu

Ja har kollat på samma sak som du. Ofta är turskidorna för smala och har för lite midja. Spannen på de vallningsbara är ju oftast ett skämt (tar man på ryggan så försvinner de helt, att sedan använda stighudar på ett par vallade skidor är ju ingen höjdare). Jag har tittat på en Karhu skida som säljs i USA ja tror den heter 10th Mountain och har samma mått som TUA Cirque. De finns både som vallningsbara och vallningsfria. Tyvärr säljs de inte i sverige. Men kanske man skulle ta hem ett par.
 
Fischers nya skida.

Jag har Fischers E-109,vallningsfri, och den funkar utmärkt.

Nu såg jag att Fischer kommit med en ännu bredare skida i år, både vallningsfri och vallningsbar modell. Den är väldigt lätt och måtten motsvarar nog ungefär TUA Cirque. Dessutom fanns en Fischermodell till som var ytterligare ett snäpp värre (bredare), men jag tror inte den fanns som vallningsfri men den var enormt lätt.

På "vått och torrt" i Sundsvall finns den skidan så det vore väl lämpligt att ringa dit och förhöra sig om detaljerna runt skidan.

MVH Urban.

Ps. Nya Scarpa T4 hade kommit in och den var verkligen förvillande lik gamla T3:an (bruna) förutom billigare spännen. Ds.
 
Hej!

Jag hade oxå tänkt köpa ett par telisar för samma ändamål som ovan, alltså en bra allroundskida, men vad ska man då välja och varför, vallningsfritt eller vallningsbara??? Pjäxor???

tacksam för svar!!
 
Erfarenheter.

Jag har redan skrivit lite om mina skidor och pjäxor under andra trådar här på utsidan men jag kan väl upprepa mina synpunkter.

Skida: Fischer E-109, vallningsfri. Efter två veckor tält i Sarek har jag bara bra att säga om skidorna. Gick utmärkt på topptur då de är lätta och stighudarna behöver inte sättas på så tidigt som med vallade skidor, som dessutom måste "avvallas" först. Vallningsfritt är enkelt men kan vina en aning i nedförsbackarna på hårt uderlag. Funkar även rätt hyggligt nerför. Jag har dock inte provat skidorna i pist. Den nya skidan, som är ännu bredare än E-109, borde bli väldigt bra även i pisten jmf med andra turskidor.

Pjäxor: scarpa T3 (bruna modellen) funkar perfekt tillsammans med dessa lite bredare turskidor. Den nya T4:an är nästan likadan. Var hela tiden torr och frös aldrig om fötterna under 16 dagar. Tillräckligt lätta och bekväma för turåkningen. Slitstarka är plastpjäxorna också. De borde dessutom passa perfekt till långfärdskridsko men jag har inte provat detta.

Bindningar: Rottefella Chili. Dessa passade inte riktigt för ändamålet. Chilin har en förmåga att "ralla upp" när man har spänt fjädrarna löst för behaglig turåkning. Voilés "three pin cable" är nog bättre.

Konceptet är väldigt bra om du vill ha en rejäl äventyrsutrustning sdom funkar bra i de flesta förhållanden. Det känns gedigt och inger förtroende för man vill ju inte att grejorna ska gå sönder.

Ska man gå mest på platten ska man nog ändå välja en lättare utrustning.

MVH Urban.
 
Kombinerad skida?

Såg att ni diskuterade spann på skidorna. Om du ska ha en skida att åka i pisten (eller utför ett orört fjäll i öde marken)med är det ingen idé att fundera på att köpa en skida med spann. Det samma gäller vallningsfria skidor. Mitt tips är att du köper en skida som du provar ut i pisten (i sådan snö du kommer att använda de i). Det funkar att valla alla slags skidor och spann är egentligen bara aktuellt om du går med pulka och inte har en tanke på att åka utför med de. Jag har på mina senaste turer gått med Elans gamla strongbow, som när den kom var avsedd för pisten. Har man lite lägre pjäxor (typ T2:eek:r) kan det vara klokt att välja en skida som inte kräver så mycket kraft för att kantas. Ett bra val enligt mig är en kort och bred skida (black diamond har flera bra skidor i kategorin)utan spann och är det piståkningen man prioriterar så är fet skärning ett måste :)
Lycka till med ditt val och tänk på att det inte finns något bättre sätt än att provåka skidorna innan du bestämmer dig!
Mvh Samuel
 
Spann?

Liten komentar, det brukar vara en begreppsförvirring!

Alla skidor har spann!
- Pistskidor har enkelspann som du enkelt trycker ihop
- längdåkningsskidor har dubbelspann som du trycker ner det "andra" spannet när du står med hela kroppens vikt på den skidan.

Turskidan skall vara anpassad för skidåkarens vikt samt för ev ryggsäck, de turskidor jag har testat har varit för mjuka för att fungera som ett par löparskidor dvs glida bra med ryggsäck, när jag står med belastningen jämt över båda skidorna. De skulle då bli otroligt bakhala om man inte hade ryggsäck på sig!
Och det vet jag inte om man vill...

Mina Nansen årsmodell 1987 har dubbelspann!

Skulle jag köpa ett par turskidor idag skulle jag nog använda Riva Z + ett par vallningsfria Ficherskidor som man kombinerar med stigudar för uppförsbackar samt T3/T4 or!

Men jag kör mest topptur och årets toppturskidor blir ett par 178 cm twintip skidor med Targa T3 och Scarpa T1or...
[Ändrat av fafner 2001-11-16 kl 13:48]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.