Crossmax 8 som telisskida??

Jag leker med tanken att skruva fast ett par cobrabindningar på ett par Salomon Crossmax 8, och undrar om det är någon som har erfarenheter av något liknande.

Jag kan tänka mig att det är en relativt rolig kombination. Någonting säger mig att skidan passar ganska bra för telisåkning med tanke på skidans prestanda. (hårdhet, radie osv.)

Låt åsikterna hagla precis som de brukar göra...
 
mm..

Jag tror jag testade ett par sådana förra säsongen.. de var helt klart roliga, mkt snabba och enkla att köra kortsväng med.

/t
 
Har provat Crossmax som telisskida i Sälen. Om det var Crossmax 7, 8 eller någon annan siffra kommer jag inte ihåg. Däremot vill jag minnas att det var en rolig kombination i pisten.
 
Har ingen erfarenhet, men har inte Crossmax det där systemet med bultade bindningar? Hur får man dit telisbindningar på dom isf?

Hoppas att det här inte anses vara en kapning av tråden...
 
Jag har också för mig att jag har hört talas om bultade bindningar, men jag är ganska säker att jag har sett telisbindningar på Crossmaxskidor, så helt omöjligt är det nog inte (hoppas jag).

Säkert sitter det någon där ute som vet mer om det här...
 
bultade bindningar på salomon...

Salomonskidor med efternamnet Pilot har bindningar som sitter bulatade genom ingjutna rör (horisontellt) i skidan. Tror dock de flesta lagg från nämnda tillverkare även går att få utan pilotsystemet.

Tror mig ha sett skidorna du funderar på som telis/uthyrning i Hundfjällets skidshop i vintras. Dom öppnar i november så ring och snacka med dom om du vill veta exact hur de funkar. Men bara det att de har kombinationen talar ju för att de funkar bra som telisar.

// Oskar, som längtar efter snö
 
Montering av bindning?

Nu har jag fått tag på ett par fina Crossmax 8 och tänker sätta en Cobrabindning på dessa.
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av hur de fungerar som telisskidor och hur bindningen bör monteras. Framåt, bakåt eller mitt på?!
Säkert finns det någon som har en åsikt om placering av bindningen...
 
http://www.freeride.nu/expert/view.php?person=23

På freeride.nu har de en telisexpert som svarar på det mesta. Jag har för mig att han tar upp bindningengsmontering och en massa mer. Personligen tycker jag de där frågorna och svar är väldigt bra om man inte är så insatt.
Lycka till.

/Erik - som känner att han propsar om freeride för mycket nuförtiden. Måste vara säsongen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pfhreak K2 Silencer som telisskida? Telemark 1
malbr803 Elan M10 som telisskida? Telemark 1
Nanobell Kombinerad tur- och telisskida? Telemark 7
Rossi Bandit som telisskida Telemark 4
mafr Salomon X-free som telisskida ? Telemark 0
X-scream som telisskida? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.