Köpa ytterliggare en jacka?!

Hej! Jag har nu köpt en skaljacka som är väldigt fin. Dock är jag missnöjd med färgen. Den är oerhört färgglad: orange och cyanfärgad. Detta kommer troligen att locka till sig en massa insekter. Dessutom minskar jag nog chansen att få syn på vilda djur, eftersom jag syns så bra i den.

Jag köpte den till 40% nedsatt pris och kan nog inte lämna tillbaka. Frågan är om jag ska köpa en svart också och ha istället. (Det är 50% på den.) Den jackan är av motsvarande kvalitet.
 
Om du inte är nöjd med den så skall du stå för det beslutet, och inte hitta på falska fakta, som att den skulle locka till sig insekter eller skrämma djur (de flesta däggdjur är mer eller mindre färgblinda)
 
Ingen aning.

Om du inte är nöjd med den så skall du stå för det beslutet, och inte hitta på falska fakta, som att den skulle locka till sig insekter eller skrämma djur (de flesta däggdjur är mer eller mindre färgblinda)

... bara jag som inbillar mig att jag ger mig ut i "självlysande varningstriangelfärger", men jag vet inte. Däremot har jag erfarenhet av att färger som orangt kan dra till sig små skalbaggar - kanske för att det är arter som lockas till blommor med liknande färger i naturen?!
 
Jägare använder ju orangea för att synas av människor men inte av älgar, så älgarna ska du väl kunna komma nära. Det blir värre med fåglar de är inte färgblinda och kommer se dig.

Läs vad Greenpeace tycker om skalkläder, så kanske du hejdar dig!
 
Det finns väl många saker omkring detta med klädsel, beteende och att komma nära djur.

I en vandring från punkt A till B så tänker jag att valet av färger på kläderna har en liten betydelse om man vill se djur. Fåglarna flyger och rådjuren springer iväg även om man har blå, grön eller orange färg på kläder när man kommer och går.

Det kan man ju lösa genom att gå sakta, stanna och inte ha häftiga rörelser o.s.v., man kan kanske(?) också "hjälpa" till med kläder som minskar att rörelsen syns. Men då tar det längre tid att komma till punkt B. Man kan ju också skapa ett gömsle vid ett bra ställe och låta det "bo in sig" i omgivningen, men då kommer man aldrig till punkt B.

Förutom om djurlivet ser att det är en människa då. Men att ta det lugnt och stillsamt vid rätt tillfällen är kanske det bästa om man vill kunna studera djurlivet i andra omständigheter än flykt under vandringen?
 
Hej! Jag har nu köpt en skaljacka som är väldigt fin. Dock är jag missnöjd med färgen. Den är oerhört färgglad: orange och cyanfärgad. Detta kommer troligen att locka till sig en massa insekter. Dessutom minskar jag nog chansen att få syn på vilda djur, eftersom jag syns så bra i den.

Jag köpte den till 40% nedsatt pris och kan nog inte lämna tillbaka. Frågan är om jag ska köpa en svart också och ha istället. (Det är 50% på den.) Den jackan är av motsvarande kvalitet.
Svart är IMHO ett elände till färg på friluftskläder. Brännhett i solen och drar till sig mygg och flugor. Jag har ju ingen aning om vad för sorts jacka du köpt och hur du tänkt bruka den, men jag använder min "skaljacka" (220 g) endast när det regnar och/eller blåser mycket hårt. Och då är det inte så många småkryp, som anfaller :)
Något enstaka plagg eller tygskynke i "signalfärg" är inte så dumt att ha med sig, om man råkar ut för något, som gör att man faktiskt vill bli hittad.
 
Hej! Jo, det är sant. Det är bara lite prestationsångest efter att precis ha gjort ett dyrt inköp. Det är perfektionisten i mig som attackerar mig. Men svart har naturligtvis sina nackdelar. Nackdelen med en färgglad jacka är väl snarare att jag lätt syns av människor när jag ska leta efter tältplats. (Jag vill ju av praktiska och säkerhetsskäl inte att folk ska se var jag tältar. Det gör de för det mesta inte heller. (Som exempel kan nämnas att jag en gång fick påhälsning av ett par som kollade så att allt var som det skulle när jag tältade i skogen i tio minusgrader, hahaha. :) Det var ju omtänksamt utav dem och lite kul, men samtidigt ganska irriterande/stressande.))
 
Det finns väl många saker omkring detta med klädsel, beteende och att komma nära djur.

I en vandring från punkt A till B så tänker jag att valet av färger på kläderna har en liten betydelse om man vill se djur. Fåglarna flyger och rådjuren springer iväg även om man har blå, grön eller orange färg på kläder när man kommer och går.

Det kan man ju lösa genom att gå sakta, stanna och inte ha häftiga rörelser o.s.v., man kan kanske(?) också "hjälpa" till med kläder som minskar att rörelsen syns. Men då tar det längre tid att komma till punkt B. Man kan ju också skapa ett gömsle vid ett bra ställe och låta det "bo in sig" i omgivningen, men då kommer man aldrig till punkt B.

Förutom om djurlivet ser att det är en människa då. Men att ta det lugnt och stillsamt vid rätt tillfällen är kanske det bästa om man vill kunna studera djurlivet i andra omständigheter än flykt under vandringen?

Exakt! Jag kommer få se gott om djur ändå i och med att jag är ute så mycket under så lång tid. Rådjur och hjortar är det väldigt gott om på många håll, för att inte tala hur mycket ren det är i norr. Älg ser man vid något enstaka tillfälle, liksom räv. Men drömmen vore ju att få se björn, varv eller lo - det har jag aldrig gjort.
 
Svart är IMHO ett elände till färg på friluftskläder. Brännhett i solen och drar till sig mygg och flugor. Jag har ju ingen aning om vad för sorts jacka du köpt och hur du tänkt bruka den, men jag använder min "skaljacka" (220 g) endast när det regnar och/eller blåser mycket hårt. Och då är det inte så många småkryp, som anfaller :)
Något enstaka plagg eller tygskynke i "signalfärg" är inte så dumt att ha med sig, om man råkar ut för något, som gör att man faktiskt vill bli hittad.

Jag använder skaljacka till vardags också året om (inte så mycket på sommaren eller om det är riktigt kallt på vintern) eftersom det är mycket mera komfortabelt att ha ett par tröjor och en skaljacka än att gå med tjocka monderingar. Det är varmare och man är bättre klädd. En "vanlig vår-/höstjacka är inte tillnärmelsevis lika effektiv. Som ytterplagg alltså...

Ja, visst undviker jag att ha den på om jag kan. Men när det är kallt, fuktigt väder (minusgrader och upp till tio eller 15 grader) så behövs den ju för att stänga ute fukten och hålla inne värmen. Jag behöver ju ett ytterplagg. Är det sommar och 18 grader varmt vill jag inte gärna bära den om det inte regnar.
 
408 gram vägde min. Jag tänkte på det också med vikten, men det fanns ingen uppgift på det. Jag tror att de flesta Gore-Tex-jackor av denna sort har ungefär samma vikt. Men den är ju kanske det viktigaste plagget nästan.

Jag tänkte ta med mig en våg för att väga i sakerna i butiken direkt hädanefter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
hkn Vill köpa Lundhags Forester Kläder 7
Eckepecke Jaktbyxor - Härkila extreme, köpa eller inte? Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
pelka Måste köpa Kängor! Kläder 18
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
såg kommer nog köpa M/59 kängor Kläder 2
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
såg köpa m/90 vinterkängan Kläder 16
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
peter1959 Vad köpa för skor ? Kläder 8
KrilleÅ Köpa ny ryggsäck! Haglöfs Matrix 60, reflektioner & tips Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
niklaz Köpa kängor i Frankrike (Serre med omnejd) Kläder 0
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
realdoll köpa ny jacka, hjälp!?!? Kläder 3
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
Vandrare Köpa Kavu byxor? Kläder 5
torols NÅGON ATT KÖPA SKOR IHOP MED Kläder 8
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
SFB Köpa northface Mcmurdo från USA Kläder 1
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
epix köpa smartwool på www? Kläder 2
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
Mathew Vart köpa linser till Rudy Project? Kläder 11
Mandalay Var köpa Mountainhardwear Kläder 9
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
avslutad120814 Militärkängor, köpa militär utrustning - var? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.