Knäproblem

Hej!

Vad kan det bero på om man har ont på utsidan av knäna? Beror det på att man pronerar el. supinerar?
 
löparknä?

springer du mkt så kan det vara löparknä, vet inte om man kan få det annars, men det beror på att muskeln på lårets utsida är för kort så att det spänner och blir inflamerat.
det bästa om du har besvär tycker jag är att uppsöka en duktig napprapat. de kan ganska snabt ta reda på vad som är felet och vad du behöver gjöra för att rätta till det.

/einar
 
men...

jo jag tänkte också att det kunde vara löparknä först men symptombilden stämmer inte. Vid löparknä har man ,vad jag vet, inte ont när man ínte springer men så fort man springer så gör det ont som f-n...

Jag får problemet efter träning....
 
PFS

det finns något som heter Patello Femoralt Smärtsymptom som oxå det skulle kunna likna det du beskriver. nu är ju inte jag nån expert men jag tror det beror på att knäskålen drar åt något håll och därför nöts brosket på knäskålen. det ger värk och ömhet där du beskriver men mest frampå tror jag.

/einar
 
Snart har jag en kurs på rörelseapparaten, då kanske man får veta lite mer om dylika tillstånd...
 
pf besvär.

naturvägledaren; sa:
det finns något som heter Patello Femoralt Smärtsymptom som oxå det skulle kunna likna det du beskriver. nu är ju inte jag nån expert men jag tror det beror på att knäskålen drar åt något håll och därför nöts brosket på knäskålen. det ger värk och ömhet där du beskriver men mest frampå tror jag.

/einar [/QUOTE

Jag har patella femorala besvär i vänster knä. och det känns på utsidan och insidan av knät när jag rör på mig och mycket sällan när jag inte gör något. jag går hos en sjukgymnast som tänjer på knät. patella femorala beror på att senan som går från låret och ner över knä skålen är för kort (kan oxå vara för lång tror jag) och då gör det ont på sidorna. så vad jag förslår är att du tränar upp musklerna runtom knät. och det är viktigt att du oxå tänjer på knät alltså stretjar minst 25 sek på varje stretj moment. knäskydd kan oxå vara skönt när man rör på sig. nu är ju jag ingen expert men så gör jag i alla fall. sen säger ju dom att d växer bort men jag vet inte det är ju i alla fall skönt om det inte gör så fruktansvärt ont när man rör sig. för gör d riktigt ont så vill man ju inte röra på sig och då blir man på något sätt isolerad. du kan ju alltid uppsöka läkare men bli inte förvånad om dom inte kan göra något. jag fick trycka på i två år innan jag fick komma till en sjukgymnast. men lycka till med knät för jag vet d är inte roligt att ha problem med knät det kan så smärtsamt att man nästan tror man ska dö. så ett stort lycka till.
MVH Rebecka M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perlarsson Knäproblem Träning och hälsa 20
Ix Knäproblem... Träning och hälsa 15
il C knäproblem Träning och hälsa 22
bergholm Knäproblem igen... Träning och hälsa 13
bogart Knäproblem, vad kan det vara? Träning och hälsa 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.