Knäproblem igen...

För ett par veckor sedan var jag ute och tränade löpning och vandring med 10kg ryggsäck i ca 3.5 timmar i skogsterräng.
Efter det har det börjat knäppa i mitt högra knä när jag tex. går upp för en trappa. Vad kan det vara som har hänt?
 
Välkommen i klubben! :)
Har samma problem, vet inte hur jag ska bli av med det.
Tror att det har med brosket i knät att göra.
 
Knä

"Intressant" jag med + att jag har Reumatism, det har nog förvärrat det hela. Jag råkade ut för mitt problem efter en walkingtur med ryggsäck på isigt och väldigt ojämnt underlag för ca 2 månader sedan.
Mitt knä blir svullet när jag går eller springer. Fick en Cortisoninjektion i fredags och provsprang idag, får se hur det går. Annars får jag testa med stödbandage eller något liknande.
 
knäskålen ligger högt

jag har samma knäppande ljud ibland i min knäskål. när jag sökte för det hos min napprapat så sa han att det berodde på att jag var för stel på framsidan av låret så attmin knäskål red lite högt i sin "fåra".

streching var enda medicinen!

/einar
 
Krepilationer i knäna.

Hej alla olyksbröder.
Jag har också knäpningar i båda mina knäna. Det låter som ett par marakas i knäna. Har varit hoss läkare och sjukgymnast. Från början var jag livrädd att det skulle vara reumatism (vi har det i släkten). Men det vissade sig att jag har en konstig vinkel på min hälsena ( mina fötter pekar tio i två) som gör att när jag går så vrids knäna på ett onaturligt sätt. Detta fixades med hålfots inlägg och nu så känns det mycket bättre. Jag fick också rådet att stretcha ordentligt varje dag.
Ortopeden jag gick till var Thomas Sären på ORTOPEDI & IDROTTS KLINIKEN Här i Borås, jag kan rekommendera honom varmt.
 
Knäckebrödsknän

littledodger; sa:
För ett par veckor sedan var jag ute och tränade löpning och vandring med 10kg ryggsäck i ca 3.5 timmar i skogsterräng.
Efter det har det börjat knäppa i mitt högra knä när jag tex. går upp för en trappa. Vad kan det vara som har hänt?
Har haft samma knäppande läten från mina knän sedan jag började löpträna mer regelbundet (5-6 år sedan). Efter en intensiv löpperiod blev det extra illa. Jag var ute och vandrade med tung ryggsäck och mjuka sandaler och efter det så hade jag ett "krasande" läte i knäna varje gång jag böjde dem - precis som man tog en knäckebrödmacka och mosade i handen. Kändes obehagligt, men med mer varierad träning och stretching blev det bättre efter några månader. Fick ett tips på en stretchövning som minskade knäppandet och krasandet: sitt på ned på knäna och tryck ned rumpan i golvet mellan hälarna (tänj försiktigt som med all annan stretchning). Var hos en naprapat senare för en ryggåkomma och passade på att fråga om vad knäppande/krasande knän beror på. Hon sa att det berodde på förändringar runt knäskålen när man tränar mycket och att det inte var någonting att oroa sig för. Hmmm.. Ingen vidare förklaring, men jag har levt och tränat med mina av och till "knäppa" knän sedan dess utan att knäna skapat annat ont än obehagliga ljud.

/Lars
 
Dumt

Stretching är kanske lösningen, värt att prova. Personligen tycker jag också att det är att utmana ödet att springa i skogen med 10kg ryggsäck. Knäna bör man vara rädd om, om det inte skall straffa sig senare. Tänk på att de skall göra tjänst i många år, och det är inte kul att ha värk i knäna 60 år framöver. Löpning belastar knät med ca sex gånger kroppsvikten i varje steg. En packning på 10kg ger alltså motsvarande 60kg extra per steg. Lägg också till att man springer med onaturligare rörelser med ryggsäck vilket också kan snedbelasta leder och knän och resten av kroppen också. Ta inte efter deltagarna i Camp Moloy.

/Hans
 
Re: Dumt

Hutt; sa:
Stretching är kanske lösningen, värt att prova. Personligen tycker jag också att det är att utmana ödet att springa i skogen med 10kg ryggsäck. Knäna bör man vara rädd om, om det inte skall straffa sig senare. Tänk på att de skall göra tjänst i många år, och det är inte kul att ha värk i knäna 60 år framöver. Löpning belastar knät med ca sex gånger kroppsvikten i varje steg. En packning på 10kg ger alltså motsvarande 60kg extra per steg. Lägg också till att man springer med onaturligare rörelser med ryggsäck vilket också kan snedbelasta leder och knän och resten av kroppen också. Ta inte efter deltagarna i Camp Moloy.

/Hans

Det måste man om man sysslar med multisport.
 
Re: Re: Dumt

XPAT; sa:
Hutt; sa:
Stretching är kanske lösningen, värt att prova. Personligen tycker jag också att det är att utmana ödet att springa i skogen med 10kg ryggsäck. Knäna bör man vara rädd om, om det inte skall straffa sig senare. Tänk på att de skall göra tjänst i många år, och det är inte kul att ha värk i knäna 60 år framöver. Löpning belastar knät med ca sex gånger kroppsvikten i varje steg. En packning på 10kg ger alltså motsvarande 60kg extra per steg. Lägg också till att man springer med onaturligare rörelser med ryggsäck vilket också kan snedbelasta leder och knän och resten av kroppen också. Ta inte efter deltagarna i Camp Moloy.

/Hans

Det måste man om man sysslar med multisport.
Då får man skylla sig själv.

/Hans
 
Ledband

I mina yngre dagar, så sysslade jag en hel del med fotboll och ishockey, riktiga "knä-dödare".
Har nog lyckats slita sönder de flesta ledbanden i knäna.

Trots detta, så med rätt sorts styrketräning, kan jag utföra de flesta aktiviteter idag, utom löpning med vikt. Något i knäna gör ont efter bara några meter.
Har talat med flera läkare och idrottsläkar om detta med samma svar.
-Sluta aldrig motionsträna och ont det kommer du att ha, antaglig resten av livet. Om det gör för ont, bör du vila.

Trist men sant
 
Re: Dumt

Hutt; sa:
Stretching är kanske lösningen, värt att prova. Personligen tycker jag också att det är att utmana ödet att springa i skogen med 10kg ryggsäck. Knäna bör man vara rädd om, om det inte skall straffa sig senare. Tänk på att de skall göra tjänst i många år, och det är inte kul att ha värk i knäna 60 år framöver. Löpning belastar knät med ca sex gånger kroppsvikten i varje steg. En packning på 10kg ger alltså motsvarande 60kg extra per steg. Lägg också till att man springer med onaturligare rörelser med ryggsäck vilket också kan snedbelasta leder och knän och resten av kroppen också. Ta inte efter deltagarna i Camp Moloy.

/Hans

Ja, det kanske kan klassas som dumt. Tycker iofs att det är fel av dig att trycka ner någon som du uppenbarligenb inte känner eller vet bakgrunden på. Det handlar ju i de flesta idrotter och framförallt multisport eller bergsbestigning att vänja kroppen och dess delar vid belastning. Vad jag vet finns det bara ett sätt att välja kroppen vid belastning. Vet du fler sätt så vill jag mer än gärna veta om detta...

Det är en sak att ge sig ut 3,5h springades i skogen med 10 kg packning om man är helt otränad, det vore rent av dumt! Men att gradvis öka vikt i packning och längden på träningen samt ha variation på sina träningspass är det enda som ger något om man vill utvecklas utan skador i ex multisport.


/m
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.