Knäproblem, vad kan det vara?

Har lite problem med ett knä som brukar smärta duktigt efter några dagar till fjälls. I sommras haltade jag fram ca 40 km på Hardangervidda utan att böja på högerknät utom i undantagsfall och då med stor smärta. Som ni förstår så gick det inte särskilt fort fram och det tog ju en del ifrån glädjen med själva vandringen. Det var å andra sidan inga större problem eftersom vi hade gott om proviant och tid. Lite rädd var jag dock för att även det andra knät skulle drabbas eftersom det nu fick extra stryk, minsta brant upp eller ner fick tas med rätt ben före hela tiden.

Detta har drabbat mig tidigare men inte fullt så illa som denna gång.
Första gången jag kände av detta var dagen efter att ha sprungit upp och ner i ett trapphus med flyttgrejor. Jag kände inget medans jag höll på, men dagarna efter så var det ganska så illa.

Vad kan det vara, någon form av svullnad någonstans inne i knät? (det är inte träningsverk) inget onormalt syns utanpå.
Går det att träna bort eller förvärrar det bara problemet?

Leif...
 
Du klarar alltså inte belastningen, men värken försvinner när du kommer hem. Har du för tung packning?

Man kan ju alltid träna musklerna runt om kring knät, och hoppas att vältränade muskler ger stöd åt knät. (Exempel: Sitta på bord med vikt hängande i foten och sträcka benet)

/Håkan
 
Hur går det med träningen egentligen...

Detta låter som det helt enkelt är ett resultat av överansträngning. vilket är mycket lätt att bota. kom bättre förbredd nästa gång...

Det som sliter mest på fjällvandringar är nedförgången i brantterräng. om man bär tung rygga måste man vara stark i knät för att klara av denna belastning.

Hur skall vi träna detta då? tja löpning och långpromender i kuperad terräng är väl den bästa träningen. Jag som springer lite bergsmarathon har försökt att få fram olika styrkeövningar som ger bra styrka runt knät. Den absolut bästa (nu måste man vara vältränad för att överhuvudtaget klara av denna övning...) är att gå upp på en stol med en ryggsäck på ryggen hoppa! sedan ner från stolen och landa på ett ben. Gör man denna övning reglbundet blir man antingen överansträngd (viktigt att börja lungt) eller så får man en grym knästyrka som är helt kompatibel med de beslastningar man utsätts för i fjällterräng.
 
Stavar kan hjälpa

Hej!
Jag har också problem med knäna. Jag brukar som förebyggande (frånsett lämplig fortlöpande träning) ha ett par lättare elastiska knäbindor på båda knäna. Dessutom har jag med kraftigare don som t ex Vulcanbinda att använda vid värre smärta. Inte minst värmen, som en sådant knäskydd ger, hjälper.

De senaste åren har jag börjar använda stavar (2 st), som, åtminstone för mig, bidrar till att avlasta knäna, särskilt i utförslut.

Bertil
 
I utrymmet mellan lårbenet och vadbenen finns det ledband (korsband) som håller ihop knäleden och menisker, dvs broskplattor som fungerar som stoppning och stötdämpare.
Korsbanden kan gå sönder eller sträckas om man trampar snett på ett sånt sätt att knäleden vrids eller på nåt sätt går ur sitt normala läge, och det kan mycket väl hända när man går med tung last i knepig terräng.
Meniskerna slits lätt när man går/springer/hoppar på hårt underlag (det är därför det är viktigt att ha bra stötdämpning i skorna när man tränar!) och då kan det också göra ont.

Jag är lite skeptisk till övningen där man står på en stol och hoppar ner på ett ben, eftersom det är ganska lätt hänt att man kommer lite snett och skadar sig då. Särskilt om man har en gammal skada i knät och inte vet vad den beror på!

Det bästa vore nog att prata med en sjukgymnast, de är ju utbildade på sånt där och vet vilka faror som finns. Annars kan du ju försöka att stabilisera knät med såna här knäskydd/överdrag som finns i vanliga sportaffärer.
 
Det kan röra sig om en inflammation i ett senfäste. Om knät känns "instabilt" bör du dock gå till läkare på en gång. Mitt råd är att du ändå går till en läkare för att utesluta ortopediska orsaker och kanske få remiss till en sjukgymnast.

MVH
David Björkén
 
Tackar för svaren, knät känns/kändes inte instabilt på något vis bara mycket ömt vid belastning om knät ändrade vinkel samtidigt. Om det är en överbelastning så är ju det goda nyheter. Då borde lite träning kunna förbättra förutsättningarna till nästa långtur.

Ett lite annorlunda problem med knäna fick jag när jag gick soldatprovet en gång i tiden. Så länge jag gick så var det inte så farligt men så fort vi stannade så stelnade knäna och krävde lite extra kraft för att bli böjbara igen, det kändes inte särskilt gott.
Efter att ha sovit som en stock efter fullbordat prov så var knäna rejält låsta och krävde flera kraftiga försök innan de ”lossnade” igen. Vet inte om det är relaterat då mina nuvarande problem inte uppför sig på samma sätt.



Leif…
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.