Klättring för barn

Jag har en grabb på snart 6 år som älskar att klänga och klättra, så jag har funderat på att ta med honom på klättring. Frågan är om det är a) tillåtet, b) lämpligt? Finns det selar som är så små? Finns det några väggar som funkar? (Stockholm)
 
Så klart att killen ska med och klättra!

Barn får mig veterligen följa med på alla väggar (om det är inomhus du menar?) med vuxet sällskap. Sen vilka leder som passar varierar väl från barn tiill barn, får de använda alla grepp och leka omkring brukar de klara de flesta leder där greppen är hyffsat stora. Jag vet inte vid vilken ålder man kan börja använda enbart sitt-sele, men bl.a. Petzl tillverkar en helkroppssele för barn Ouistiti som jag har för mig finns att hyra på Karbin, brukar annars kosta runt 695:- Den rekomenderas för barn upp till nio år eller trettio kilo, sedan kan man med säkerhet gå över till sitt-sele.

Lycka till med ditt / ert klättrande!

/ Nicke


[Ändrat av Niklas L 2004-04-15 kl 14:27]
 
Japp, klart man ska klättra när man tycker det är som roligast. På Karbin finns det nog grejor att hyra, och sele kan du köpa på northstar.se 345:-

Köpte en sån åt min 9-åring och han kommer kanske att kunna ha den ett år, sedan är det sittsele som gäller.

Lika kul kan det bli på sikt att klättra ute, men det kräver ju lite mer kunskap (av pappa/mamma) om ankare osv.
 
Jag köpte en "Rock Empire Apache" sele åt min dotter som precis fyllt fyra, selen passar henne men man ska nog inte vara mycket mindre.
(Tycker personligen det är en väldigt vettig sele)
Hon tycker det är grymt kul o klättra.
Inomhus är det inga problem alls har iofs. bara varit på Karbin men där finns det flera lätta väggar, utomhus kan det ibland va svårt att hitta lämpliga leder som hon klarar av, men hon e ju lite mindre än en 6åring.

mvh
Johan

[Ändrat av Hedin 2004-04-15 kl 16:44]
 
Jag kan bara hålla med, det är bara kul att ditt barn vill klättra. Riktigt små klätterksor kan vara svårt att hyra, men en gymnastiksko med tunn sula, där inte sulan sticker ut utanför skon i sidled, går också bra. Blir det ordentlig fart på klättringen vill ni nog ha egna skor sen ändå, det finns, utomlands klättrar små barn mycket.

Om det inte finns en helkroppssele att tillgå så går det ju att skaffa en bröstsele att koppla ihop med sittselen, eller göra en av en slinga (kolla in bilder på hur man firar med skadad så ser du hur man gör).

Inomhus kan det ibland vara lite långt mellan greppen för riktigt små barn, så 120 cm brukar var den rekommenderade längden, men jag har sett mindre barn än så klättra och de har kul, så det är säkert bara att köra!
 
Angående små klätterskor så kan man hyra klätterskor i storlek 28 på karbin, så då kanske det går att köpa så små där också?!

mvh
Johan
 
Det gå nog bra det. Annars finns det på de vanliga internetbutikerna, men med den begränsningen att man inte kan pröva skorna först...
 
[QUOTEFrågan är om det är a) tillåtet, b) lämpligt? Finns det selar som är så små? Finns det några väggar som funkar? (Stockholm) [/QUOTE]
Om du vill klättra själv tillsammans med din dotter är det både tillåtet och lämpligt om du vet hur man skall göra. Vet du inte det kostar en kurs på en inomhusvägg 3-400,- och tar ett par timmar, sedan är det bara att köra på. Vill du att hon skall gå och träna tillsammans med andra barn har Karbin (www.karbin.com) och Klättercentret (www.klattercentret.se) barngrupper. Karbin har dock en lång kö med barn som vill vara med. När jag pratade med Pete sist var det två års väntetid:(. Hur läget är på Klättercentret vet jag inte.

Vill du klättra utomhus bör du nog gå en kurs först. Vilka som håller kurser kan du hitta här på Utsidan.
 
Tack allihop, det låter jättebra. Det är inomhus jag tänkt först, så Karbin verkar vettigt att man kan hyra prylar för att prova också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofza Klättring i Turkiet med barn? Sportklättring 1
Kristian24 Klättring med barn Sportklättring 3
RonnyBb Styrketräning och klättring Sportklättring 12
johnliungman Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn? Sportklättring 5
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Fredrikaa klättring nära zürich Sportklättring 6
ph.nilsson Klättring i spanien, resan malaga-el chorro Sportklättring 1
Klätterhanna Klättring i Thailand? Sportklättring 5
luktafotogen Klättring- Kinnekulle Sportklättring 27
Norheim Protes och Klättring Sportklättring 11
El Barto Möjliga Stockholm klättring Sportklättring 4
piklas87 Klättring Amalfikusten??? Sportklättring 3
lisayey Klättring i Sydostasien Sportklättring 1
lund_mikael Korsica klättring Sportklättring 2
MercenaryFalk Klättring i Kullavik Sportklättring 0
farfarsmurfen Klättring i Indien(Mumbai) Sportklättring 1
Raskolnikov Klättring / klättrare i Briancon 05100 Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
sliwka2002 klättring/bouldring i Kalmar Sportklättring 1
mömmi Klättring i Skåne Sportklättring 2
Peter.B Klättring i Borlänge Sportklättring 2
helenabrogren Klättring i Colorado? Sportklättring 5
andmarsjo Klättring över midsommar Sportklättring 2
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
klätterpojken klättring i leksand Sportklättring 3
cmh Klättring i Polen Sportklättring 1
jamo Billigaste internetbutiken för klättring? Sportklättring 54
ChrisX Klättring i norra spanien? Sportklättring 0
Tvmma Klättring Tasmanien Sportklättring 1
402285 Klättring i Portugal Sportklättring 0
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
Klättring under Lulekalaset Sportklättring 0
yo-nas Klättring/Klättergym i Barcelona med omnejd? Sportklättring 3
Majsi Klättring runt Florens Sportklättring 0
pirx klättring i norra tyskland? Sportklättring 4
TT Klättring i stockholms skärgård? Sportklättring 2
klätterpojken klättring sicilien Sportklättring 1
Baver Inomhus klättring i Trollhätte/Uddevalla/Vänersborg i Sportklättring 11
Jag kan inget om klättring Sportklättring 18
andreasroos Klättring Sundsvall Sportklättring 4
brascav Europa klättring? Sportklättring 9
JWA Klättring på Malta Sportklättring 4
Fettot Klättring i Montsant Sportklättring 3
ingen klättring för mig Sportklättring 3
klättring i göteborg Sportklättring 0
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
jessie Klättring på Sardinien Sportklättring 1
tallbarr Bulgarien klättring - finns den? Sportklättring 1
Skydivergirl Klättring när man är gravid? Sportklättring 6
rikard_wiberg_hotmail.com klättring - komma igång!!! Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.