Klädsel för vintercykling

Har skaffat mig en ny cykel som jag tänker använda
för pendling till jobb ca 20 km enkel.
Jag har inte cyklat vintertid tidigare och behöver
lite råd för hur jag skall klä mig.
Vad skall prioriteras skor, handskar etc.
Fungerande budget lösningar är också
intressanta eftersom pengarna inte är oändliga.
Jag cyklar i stockholms området
 
Vintercykelbyxor

Hej.
Ämnet finns diskuterat en del tidigare på cykel- och mtb-forumen.

Personligen så cyklar jag 16-17 km enkel i södra förorterna till och från jobbet. Jag är mycket nöjd med ett par relativt tjocka vintercykelbyxor med hängslen som jag köpte på ECI i Björkhagen för ca 9 år sedan. De har fortfarande kvar den modellen som går på ca 600 kr. Suveränt att vara varm om midja rygg ben och fötter. En lämplig mössa i hjälmen och en halsduk typ BUFF vid kallare väder gör dig i stort sätt okänslig för elementens raseri.

Värsta vädret äär blötsnö eller snöblandat regn då behövs förutom ovanstående en relativt tät jacka typ Goretex eller Activent.

Hälsningar Thure
 
Klä dig inte för varmt!

Hej!

Jag pendlar själv dagligen 2*14 km. Min erfarenhet är att det är lätt att klä sig alltför varmt. Jag använder följande (nerifrån och upp):
-Vintercykelskor med tunn strumpa.
-Tunna fleecelångkalsonger med lång cykelbyxa (tight) utanpå.
-Tunn fleeceundertröja med fleececykeltröja (något vindskydd på framsidan).
-Pannband och hjälm.
-Varma cykelvantar (Lobster-modell).

Om det är riktigt kallt så tar jag tjockare underkläder och sätter på en tunn mössa under hjälmen eller en fleece-balaclava-mössa.

Om det är riktigt slaskigt och kallt kan Windstopper-kläder vara OK, annars är det mest svettigt (och dyrt!). Skall du cykla 20 km må du ju stå på lite och då blir man svettig. Tänk dock på att du kan få punka. Det tar några minuter att fixa, och man skall ju inte frysa ihjäl under tiden.

Ett närliggande tips: Kör inte kläder fram och tillbaks varje dag, en kostym/byxor+skor etc på jobbet minskar behovet av packning avsevärt. Och så en radio som sällskap så är lyckan fullständig! Eller en mobil med handsfree så kan du jobba till/från jobbet! Siemens har modeller med MP3-spelare som stängs av då någon ringer upp.

Kör hårt! Och glöm inte att köpa dubbdäck! Och bra belysning!

/Raymond
 
Största problemet att inte bli svettig. När du nu ska cykla så långt som 20 km får jag bara hoppas att du inte svettas alltför lätt.

Jag skulle inte gärna utsätta mig för att bli fuktig i minusgrader med 10 km kvar att cykla - det gäller att hitta rätta avvägningen mellan klädsel och "ta-i-grad". Jag cyklar oftast kring 10 km och då kan det bli så att jag tar av jackan när jag blivit varm efter någon km. Då blir det desto kallare i stället och jag får cykla på ordentligt. Ofta brukar jag sedan kunna ta det lite lugnare i slutet och då åker jackan på igen... Alternativet att cykla ordentligt lugnt hela vägen finns förstås också - om jag är ute i tid!

Min cykelklädsel är densamma som min vardagsklädsel, dvs "vanliga bomullskläder", typ Dockers-jeans och T-shirt, bomullströja, skaljacka/tunnare regnjacka. Underställ under byxorna behöver jag först när temperaturen går en bit under minus tio - och då riskerar jag ändå att bli för varm... Men som sagt, jag cyklar inte 20 km.

Slutligen ett konkret svar på din fråga om vad som ska prioriteras. Gissningsvis har du redan handskar och övriga kläder som håller dig varm i kyla, däremot har du nog inte skoöverdrag - det ska du prioritera!

För övrigt cyklar jag aldrig någonstans utan att jag har med regnställ, vattenskyddande skoöverdrag och regntumvantar.
 
Många lager = skalbart

Själv kör jag med ett par vintercykelbyxor, skoöverdrag i neopren, cykeljacka under vilken jag varierar med tunnt underställ, tjockt underställ och en väst om det blir riktigt kallt. På händerna har jag ett par fodrade lillsporthandskar och om det är kallt mina skalfingervantar. På huvudet har jag oftast bara öronlappar typ dem som längdskidåkarna använder, tycker att hjälmen värmer fullt tillräckligt (min är ganska dåligt ventilerad) blir det kallare så har jag även en tunn baleklava med öronlapparna utanpå + glasögon förståss.
 
Klädsel

Goretexjacka (viktigt) cykelbyxor med "blöja", yllelångkalsonger (blir inte så fuktiga vid hårt
arbete) underställströja typ craft,luftig cykeltröja
typ t-shirtmodell vinterhandskar (hestra XT), tjocka
bomullssockor+tunna cykelsockor(syntet), sommarcykel-
skor med neopreneöverdrag typ Shimano ,balaclava+
hjälm är det jag använder varje dag i mitt yrke som
cykelbud. Jag cyklar mellan 70-100 km per dag och
det i alla väder. Klädsln ovan fungerar bra ned till
-10 grader.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.