VIntercykling

Jag går i tankarna på att ta en cykeltur på ca. 5dagar i vinter.
Är det någon som gjort liknande som sitter inne med bra saker att tänka på gällande utrustning.


- Sommartid åker jag ca. 10-15mil/dag på en långcykling. (jag antar att det blir kortare på vintern)
- Förslag på rutt då jag bor i stockholm. (mälaren runt ca. 33mil kanske är för kort?)
- kommer att tälta.
 
Vad har du för cykel? Om det är halt så kan det vara problem med smala hjul. Sedan är det ju mycket stor skillnad på vinter och vinter. Vinter kan vara +5 grader eller -20 grader! Fötter, knän och händer är de delar man brukar frysa mest om vintertid.
 
Väderleksrapporten och väglaget

är väl det som får bestämma din utrustning. Tänk också på hur många timmar det är dagsljus den tid du skall cykla.

Att ha bra ombyten när du kommer fram tror jag är viktigt jämte eld och torkmöjligheter t ex att utnyttja gapskjul med ved. Sörmlandsledens rastplatser har jag för mig brukar ha ved? På rak arm vet jag att rastplatserna i Tyresta har ved.

Blötsnöande torde vara det värsta om du skall cykla under fem dagar utan att utnyttja uppvärmda utrymmen. Vilken månad har du tänkt dig?

När det är riktigt kallt brukar fötterna vara svåra att hålla varma i SPD-skor. Skulle välja vanliga pedaler och varma kängor om jag skulle göra något liknande.

Thure
 
VInter.

Detta är bara i mina tankar just nu så jag vet inte riktigt vilken månad det blir.
Det hänger lite på familjen. Och då det bara är ca. 5dagar kan man gå efter väderleksrapporten.
Jag kommer att cykla på en MTB.
 
Icebike

Jag går i tankarna på att ta en cykeltur på ca. 5dagar i vinter.
Är det någon som gjort liknande som sitter inne med bra saker att tänka på gällande utrustning.


- Sommartid åker jag ca. 10-15mil/dag på en långcykling. (jag antar att det blir kortare på vintern)
- Förslag på rutt då jag bor i stockholm. (mälaren runt ca. 33mil kanske är för kort?)
- kommer att tälta.


Just nu känns vintercykling något perifiert, men Icebike http://www.icebike.org/ är en pålitlig klassiker! Dock mest inriktad på dagsturer.

/Niklas
 
Läckert

Ja den skid-cykeln såg läcker ut. :) Undrar om en skid-cykel blir ett mer energisnålt transportset än längdskidor?
/Niklas
 
Beror

Ja den skid-cykeln såg läcker ut. :) Undrar om en skid-cykel blir ett mer energisnålt transportset än längdskidor?
/Niklas

Vet inte men skulle tro att det skall till rätt hårt packad snö innan skidcykeln kan konkurrera. Och med ytterligare packad snö blir en vanlig cykel väl så bra.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.