kartor över Finland

Finns det någon här som vet vart man skaffar kartor över Finland. Funderar på att paddla hela Finland. Jag kan ingen finska så det vore bra om det stod på svenska också.
 
Finland är ett knepigt land

För trots att det är officiellt tvåspråkigt så hänger inte alltid servicen med på båda språken.

Men några tips:

http://www.karttakauppa.fi/ har en engelskspråkig version om du kikar upptill på sidan. I värsta fall, ring och fråga. Det brukar alltid finnas i vart fall någon som pratar svenska om man frågar.

Digitala sjökort även på finska sidan går att köpa via vanliga båtbutiker. Erlandssons brygga tex.

Kartbutiken i Stockholm brukar också ha en bra täckning över nordiska baskartor. Det kan ha förändrats men det är värt att kolla. Om inte annat så kan de säkert hänvisa vidare.

För övrigt är finska kartor mycket detaljerade och bra. Men det tar ett tag att vänja sig vid en annorlunda färgsättning.

Lycka till

Vänligen//Dag
 
Hej

Här finns också en karta, på nätet. Om du vill kolla i förväg.

http://www.retkikartta.fi/retkikartta.php?lang=se

Svenska klarar man sig ganska bra med längs finska kusten, största delen av Finlands- svenskarna bor ju i kustregionerna. Österbotten, Åboland (Åbo-> österut mot Borgå) borde svenska gå fint fint. Förstås bor det finska talande också på samma områden, så 100 % är det inte :)
 
Hej Petski!

Tack för den utomordentligt BRA länken!

KanonBRA när vi skall till Finland och paddla!

Hälsningar
Lennart
 
Finns det någon här som vet vart man skaffar kartor över Finland. Funderar på att paddla hela Finland. Jag kan ingen finska så det vore bra om det stod på svenska också.

Hela Finland? Det är ju endel som också paddlat "sjövägen" genom Finland t ex Hans G. Westerlund "Med indiankanot genom Finland
 
Jag har beställt mina kartor hos Kartbutiken i Stockholm. De brukar vara snabba men om du inte kan besöka dem behöver du veta kartbladens beteckning. Här är en länk så du kan se bladindelningen för de finska kartorna:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/asetukset/asetukset.html?e=406643&n=7195132&scale=8000000&width=600&height=600&tool=siirra&lang=sv

Om du under inställningar klickar i "Generalbladsindelning" får du upp de bladbeteckningar jag uppgett hos Kartbutiken. Genom att variera förstoringen får du upp bladindelningen för olika kartskalor. Den topografiska kartan 1:50000 har fyrsiffriga beteckningar.

Bladindelningen har alltid varit märkligt svår att få tag på via webben. Man kunde ju önska att webbutikerna åtminstone sätter ut en länk men jag kanske missat något :)

Lycka till, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tone.antonsson Kartor Helgelandskusten? Paddling allmänt 8
LinaHa HBB kartor Paddling allmänt 9
daniel.jsn Fixa kartor för paddling av HBB? Paddling allmänt 17
frostic Kartor? Paddling allmänt 4
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
havskayak Kartor Paddling allmänt 10
morre KARTOR Paddling allmänt 0
morre kartor Paddling allmänt 0
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
delfinen FÖRRA SOMMARENS SKÖRD - ÅRETS BANDPADDLARE 2021 I FINLAND Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
Kanii Prognos/rapport på vattenflöden i finland Paddling allmänt 2
nomadliv Hyra och paddla kajak i Finland? Paddling allmänt 6
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
NorthernLight Hyra kajak i Finland? Paddling allmänt 10
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
kajaken_yahoo.com Kajakträff i Finland Paddling allmänt 1
Unis Paddla i Finland/Ryssland Paddling allmänt 11
Lorre2 Sverige-Finland via Åland? Paddling allmänt 6
bieurn Köpa Viviane i Finland? Paddling allmänt 5
odde Kjøp av kajakk: Sverige/Finland? Paddling allmänt 7
delfinen info-om-kanotstafett-Finland Paddling allmänt 1
Seehund Väderrapport på svenska i Finland? Paddling allmänt 1
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
majkelsson Åland - Finland ? Paddling allmänt 5
Paddla till Finland Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.