Kartor

Är det någon som har erfarenhet av den själv häftande plast som finns att köpa på bokhandeln för att plasta in kartor,blir det vatten tätt?eller måste man ha kartfodralet i allafall
Robert
 
havskayak; sa:
Är det någon som har erfarenhet av den själv häftande plast som finns att köpa på bokhandeln för att plasta in kartor,blir det vatten tätt?eller måste man ha kartfodralet i allafall
Robert
Så småningom kommer vattnet att läcka in vid kanterna.
 
Kartor oc vatten

Jag har provat en hel del varianter på det här med kartor och den våta omgivningen till havs. Att bara plasta en sida av kartan hjälper föga, att plasta båda sidor blir bättre. Men att förts spraja över ett lager klarlack, gärna på båda sidor, för att därefter plasta den ena sidan verkar bli ett bestående sätt jag kommer att använda i fortsättningen. Klarlacken jag har använt är typ billack, köpt på Biltema.
Lycka till!
 
Kartplast funkar bra

Gå till Kartcentrum på Kungsgatan och köp lämplig längd i "lösvikt". Plasta båda sidorna och skär så att den ena sidans kant viks över på andra sidan. Visst kan det läcka in, men det hinner torka till nästa tur. I värsta fall kan det torka över vintern ;-)
 
Re: Kartplast funkar bra

Maltes; sa:
Plasta båda sidorna och skär så att den ena sidans kant viks över på andra sidan.
Vad jag kommer ihåg från min senaste inplastningsbravad (där lite sockludd snyggt blev inplastat på kartan :)), så är det klurigt att lägga på kartplasten utan veck om man är ensam. Detta gäller särskilt om kartan redan har vikveck och/eller om den är stor.
En hjälpande hand kan vara bra (eller är jag helt enkelt ohändig?)
 
Plast duger

Jag använder plast som köptes på Kartbutiken, Kungsgatan.
Den finns lite överallt.

Jag tycker att den fungerar tillfredsställande. Har ej fått in fukt, ännu. Men den är knepig att använda om man är själv. Som nämnt tidigare.
Men kör den du. Lägg pengarna på något roligare.

Lycka till
 
Laminera

Jag har laminerat in min karta. Det kan du göra i vilken copyshop eller liknande som helst. Kostar 20 kr för en A4 om jag minns rätt. 40 kr för en A3. Det blir totalt vattentätt, kostar lite och du slipper garanterat fåniga veck. Dessutom blir kartan lagom styv vilket gör att den fungerar utmärkt på kajaken.

Kalle
 
Varför hålla på och plasta? Jag köpte ett kartfodral för ca 60 kr i en sportaffär. Det finns faktiskt varianter som inte kostar skjortan. Det här är en variant där man viker öppningen några varv och sedan försluter med "kardborreband". Passar Gröna kartan perfekt. Jag har hittills inte haft problem med läckage. Men ett problem är att det är lite "struktur" i plasten (av någon anledning). Detta försämrar läsbarheten något.
 
Håller ej tätt

Jag brukar plasta in mina kartor med självhäftande plast, oavsett var jag skall använda kartan (såvida det är utomhus förstås). För vandring, cykling etc räcker det som skydd. För paddling där man har kartan framme på däck el. likn. räcker det enligt min erfarenhet inte. Hur noga man än är med plastningen så kommer det in vatten i hörnen när kartan blivit överspolad ett antal gånger eller legat i pölen i kapellet en stund.

Numera använder jag plastad karta + vattentätt kartfodral. Det händer att mitt SealLine-fodral släpper in lite vatten, och då är det skönt om kartan där inne inte förvandlas till pappersmassa direkt. Plasten ger också ett bra skydd mot nötning i vecken på kartan.

Laminera kan vara ett bra alternativ för paddlare. De flesta laminat blir dock så hårda att man svårligen kan vika kartan efteråt. Bättre då att klippa sönder den i mindre bitar och laminera var för sig. Eller bara vika en gång före lamineringen så att man får hälften på framsidan och andra hälften på baksidan.

Peter
 
Kartplast funkar bra men tyvek är bäst!

IslandTraveller; sa:
Detta gäller särskilt om kartan redan har vikveck och/eller om den är stor.
En hjälpande hand kan vara bra (eller är jag helt enkelt ohändig?)

Man köper ovikta kartor på rulle såklart! Hur lätt det är att plasta varierar en del, jag tror att det beror på olika plastkvaliteter. Men någon hand extra är inte dumt. Man börjar med att tejpa fast hörnen på kartan på något jämt och rent underlag, sedan plastar man.

Jag plastar bara ena sidan, baksidan blir då blöt så man får komma ihåg att torka kartan. Om man plastar bägge sidor så blir den för tjock, den spricker i de veck man själv gör och när vatten kommer in i sprickorna möglar pappret. Används kartorna även vintertid spricker de på nolltid i kylan.

Om lite papper trillar av när kartan är blöt så gör det inget för färgen i kartbilden sätter sig i plasten. Vissa blötlägger sina kartor och tar medvetet bort pappret. Det tycker jag är onödigt om man kommer ihåg att torka kartan, poängen med att inte ta bort pappret är att man får högre kontrast i kartan, bra när det är mörkt.

Men nuförtiden så paddlar jag med SSSKs tyvekkarta, går att köpa i två kartaffärer i Sthlm eller direkt från producenten (länk nedan). De täcker hela östra svealand (motsv 42 grönsaksblad) och är vatten- och rivsäkra. Suveränt bra! Rekommenderas! Synd bara att den inte finns över hela Sverige.... så det blir alltid tillfällen att öva sin plastningsteknik ändå.
http://www.firmaflam.se/terrang.html

Staffan
 
Har haft möjlighet att laminera min kartor. det blev alldeles utmärkt. Har tidigare provat olika fodral och kartplast men lamineringen har visat sig vara klart bäst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.