Kartdata för paddling

Jag blev plötsligt med GPS - en Magellan Explorist XL från USA. Jag har kollat lite grand på kartdata till den och det som slår mig är priserna, och det hårt!!!
Därför inser jag att man med en hederligt intjänad nettolön knappast "köper på sig" det man ev. behöver utan att man bör välja med omsorg.
Jag paddlar kajak och vill främst ha den till det men vill väl också kunna använda apparaten vid bilkörning. Är det någon som kan råda mig när det gäller valet mellan Direct Route eller BlueNav (eller något annat)?
 
XL, BlueNav och Direct Route

Jag är också på gång att lite senare under våren skaffa mig en GPS och då blir förmodligen en Explorist XL.

Vad jag har hört, är det nog BlueNav som gäller om man främst ska använda GPSen vid kajakpaddling.

Fick du med den nordamerikanska eller den europeiska bakgrundskartan när du köpte XL:en från USA? Om du fick den nordamerikanska och ska använda den när du kör bil, behöver du nog skaffa även Direct Route (eller vad den nu heter). Annars lär du inte se någon Sverigekarta överhuvudtaget.
 
Baskarta

Jo jag fick med amerikansk baskarta med de största vägarna. För Sverige syns mkt grovt dragna nationskonturer och de största städerna.
Jag har redan beställt DirectRoute Europe men avvaktar med sjökorten tills penningpungen återhämtat sig. De kostar c:a 3000:- SEK per styck med en täckning på mindre än en tredjedel av Sverige. Ska man ge sig på HBB krävs, vad jag i hastigheten såg, åtminstone tre områden. Det kostar att ligga på topp...
 
Re: Re: Re: Baskarta

öringen; sa:
Havspaddlarnas Blå Band, dvs att paddla Sveriges kust (enligt särskilda regler) från Svinesund till Haparanda

Aha, alltid lär man sig något nytt. Detta var helt okänt för min del, men inte nu längre… :)

Tack för informationen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.