Norska Statens kartverk släpper kartdata fritt

Varför är allt gratis så bra? jag tycker att det är ok att betala under förutsättningen att man har tillgång till uppdatering när sådana finns tillgängliga. Det är ju inte gratis att ajourhålla en kartdatabas precis men det kanske inte behöver kosta så mycket som LM:s produkter gör idag.
 
Tron på att gratis är prima är rätt enkelspårig.....Allt kostar att underhålla och distribuera samt om det skall vara aktuellt uppdatera.
Debatten igår om och med svenska Wikipedia representanter och Per Garton på P1 igår var upplysande och skrämmande. Den gamla ordningen med en ansvarig utgivare verkar mycket funkis......gratis på nätet har historiskt visat sig vara svarta hål i historien......eller fullt av ensidig propaganda.....
 
Tron på att gratis är prima är rätt enkelspårig.....Allt kostar att underhålla och distribuera samt om det skall vara aktuellt uppdatera.
Debatten igår om och med svenska Wikipedia representanter och Per Garton på P1 igår var upplysande och skrämmande. Den gamla ordningen med en ansvarig utgivare verkar mycket funkis......gratis på nätet har historiskt visat sig vara svarta hål i historien......eller fullt av ensidig propaganda.....

Jag tycker grejen med wikipedia är att man får en ingång i ett ämne och hittar uppslagsorden. Sedan får man leta vidare i mer seriös litteratur på egen hand. Att enbart basera sin kunskap på wikipedia tycker jag vore tokigt.
 
Det är ju inte gratis. Bara det att de inte tar ytterligare betalt för informationen. Vilket vore en bra utveckling i Sverige, låt oss få fri tillgång till den data vi redan betalat för.

Vill man sedan ha ut den på cd-skiva, papper eller annat medium så får man betala för den extra kostnad som följer av det. Vill man nyttja andra av Lantmäteriets tjänster så får man betala för det arbetet. Allt sådant som kan överutnyttjas och som medför merkostnader bör betalas av den enskilde men bara data kan inte överutnyttjas. Då kan dessutom Lantmäteriet utsättas för en bättre konkurrens till nytta för de människor som utgör marknaden.

Det är rimligt att jag kan få nyttja denna data som jag vill.
 
Hear Hear

Det är ju inte gratis. Bara det att de inte tar ytterligare betalt för informationen. Vilket vore en bra utveckling i Sverige, låt oss få fri tillgång till den data vi redan betalat för.

Vill man sedan ha ut den på cd-skiva, papper eller annat medium så får man betala för den extra kostnad som följer av det. Vill man nyttja andra av Lantmäteriets tjänster så får man betala för det arbetet. Allt sådant som kan överutnyttjas och som medför merkostnader bör betalas av den enskilde men bara data kan inte överutnyttjas. Då kan dessutom Lantmäteriet utsättas för en bättre konkurrens till nytta för de människor som utgör marknaden.

Det är rimligt att jag kan få nyttja denna data som jag vill.

Norge är ett föredömme i denna fråga. Det som redan betalats med skattepengar skall komma skattebetalarna tillhanda. Om man sen vill ha extra detaljer/ upplösningar/ uppdateringar vid sidan av det ordinarie arbetet så är det rimligt att man betalar för det.
Men inte enl. svensk standard att vi först betalar skatt och sen betalar med skattade pengar för något som vi redan betalat .

Att den svenska modellen är "knas" behöver man inte vara ekonom för att fatta, det räcker att vara människa.

BZ
 
Frågor om Lantmäteriets priser och jämförelser med andra länder kommer upp litet då och då.

Jag roade mig med att under någon timme studera årsberättelser för 2008 för både Statens Kartverk i Norge och det svenska Lantmäteriet.

Om vi avgränsar diskussionen till att handla om geografisk information så ser man vissa skillnader mellan länderna som möjligen kan förklara varför man i Norge kan vara mer frikostig med tillhandahållande av data och tjänster jämfört med Sverige.

Norge (i norska kronor från sidan 19 i årsberättelsen)
Statsuppdrag (anslag) 107 mkr
Samfinansiering 158 mkr
Försäljning 5 mkr
Övriga intäkter 31 mkr

Sverige (i svenska kronor från sidan 28 i årsberättelsen)
Statsuppdrag (anslag) 176 mkr
Intäkter avgifter 78 mkr
Bidrag (samfinansiering) 18 mkr
Övriga intäkter 4 mkr

Det som skiljer de båda organisationerna åt är hur finansieringen utöver anslagsmedel ser ut. I Norge finns uppenbarligen tydligare direktiv att de statliga myndigheterna skall bidra med finansiering av produktion och underhåll av geografisk information, medan man i Sverige förväntas dra in de extra medel som behövs genom försäljning.

Man skulle alltså kunna tolka siffrorna - rätt eller fel - att man i Norge har en kostnadstäckning via anslag på c:a 88 %, medan det i Sverige rör sig om c:a 70 %.

Sveriges budget för insamling och förvaltning av geografisk information tycks vara 80 % av norrmännens utrymme (1 NOK = 0.815 SEK)

Var och en får tolka siffrorna efter eget huvud.

/torbjörn
 
Det bör väl än en gång påpekas att gratis och fritt inte är synonymer.

Fritt är bra. Om det sen är gratis eller inte spelar inte så stor roll. I vissa fall är det värt att betala för frihet. Men det är sällan värt att betala för inskränkningar i friheten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.