Kajakkurs i Skåne?

Hej!
Funderar på att ge hustrun en introduktionskurs i paddling i födelsedagspresent. Kan någon rekommendera en bra arrangör av sådana kurser i Skåne? Jag tänker mig i första hand en endagskurs med lite introduktion och ffa teknik och säkerhetsövningar.
Farsan donerade sin gamla skärgårdskajak till henne i höstas så hon har några timmars paddling bakom sig men är helt klart nybörjare.

Mvh Henning
 
Stort tack för svaren!
Har tittat lite på utbudet från Malmö kanotklubb och från Kayak event innan jag skrev inlägget och nu efter Leifs tips också på Aterras sida.
Immeln verkar bara vara uthyrning och det är inte det jag är ute efter.
Jonstorp tolkar jag som Clifford och det jag läste om den kursen gjorde mig mycket tveksam ffa pga Cliffords negativa inställning till roll som säkerhetsmanöver. (Smaken är delad, jag tror att roll är det minst livsfarliga sättet att hantera en kapsejsning i öppet hav.)

Priserna skiljer rätt mycket, vad tror ni, är det värt att lägga 2-3ggr så mycket pengar på en kurs från Aterra eller Kayak event som den från Malmö kanotklubb? Det är ju inte i första hand att prova att sitta i en kajak det handlar om, det stadiet är passerat. Det är mer kunskap och teknik som är intressant. Någon som har erfarenhet av någon av kurserna?
/Henning
 
Stort tack för svaren!
Har tittat lite på utbudet från Malmö kanotklubb och från Kayak event innan jag skrev inlägget och nu efter Leifs tips också på Aterras sida.
Immeln verkar bara vara uthyrning och det är inte det jag är ute efter.
Jonstorp tolkar jag som Clifford och det jag läste om den kursen gjorde mig mycket tveksam ffa pga Cliffords negativa inställning till roll som säkerhetsmanöver. (Smaken är delad, jag tror att roll är det minst livsfarliga sättet att hantera en kapsejsning i öppet hav.)

Priserna skiljer rätt mycket, vad tror ni, är det värt att lägga 2-3ggr så mycket pengar på en kurs från Aterra eller Kayak event som den från Malmö kanotklubb? Det är ju inte i första hand att prova att sitta i en kajak det handlar om, det stadiet är passerat. Det är mer kunskap och teknik som är intressant. Någon som har erfarenhet av någon av kurserna?
/Henning

Mina personliga åsikter i frågan:

Alltid bra att gå med i en klubb, om inte annat så av sociala orsaker, att träffa likasinnade paddelkompisar och för utbudet av olika typer av turer ihop med andra klubbmedlemmar. Generellt brukar paddelklubbar när det gäller kurser ha mest att ge dels den rena nybörjare, dels den som vill utveckla sin paddelteknik med inriktning mot fart/effektiv paddelteknik. Något man alltid har god nytta av.

Om man sen har ett intresse av att utveckla någon speciell färdighet, roll, fors, surf, incident management, etc. så tycker jag ofta det är värt pengarna att titta på utbudet hos någon kommersiell aktör. Om ditt intresse t.ex. innefattar saker som har med vågor och/eller fors att göra så är nog Leif på Aterrra den som erbjuder det förmodligen bredaste och mest kompletta utbudet av aktiviteter och kurser här i Sverige.
 
Skåne kurs

Vet inte hur KFÖ.s kurser är men MKK kör en runda i kanalen och skall inte jämföras med det som Aterra och Kayakevent gör. Det är betydligt mer avancerat, dessutom har företagen oftast mer kunniga instruktörer. I alla fall av de företag som jag "umgås" med och känner till. Vill du få hjälp att utvecklas bör man nog kika på mina eller mina konkurrenters kurser även om alla kurser är till nytta.

mvh, Leif/Aterra
PS Vi kör inte bara avancerade kurser för vildvattenpaddlaren utan även vanliga havskajakkurser.
 
Återigen tack för alla kloka svar.
Kanotföreningen Öresund verkar supertrevlig men deras kurs var utspridd på flera tillfällen vilket passar sämre med jobb osv.
Efter att ha funderat lite har jag bestämt mig, det blir en kurs på Aterra.

Kära vänner, håll tummarna på tisdag så att det inte blir ett "Vad fan, jag ville ju ha grejjor till växthuset" eller liknande...
/Henning
 
KFÖs kurser

Vill du få hjälp att utvecklas bör man nog kika på mina eller mina konkurrenters kurser även om alla kurser är till nytta.

Håller inte helt med. KFÖs kajakkurs är fullt jämförbar med Kajakevents, om något så innehåller den lite mer teknikträning eftersom den är längre i tid. Den är också inriktad på havspaddling, och siktar på att deltagarna skall kunna ta grönt paddelpass vid kursens slut.
 
KFÖs kurser

Enligt kursplanen verkade KFÖs kurs riktigt bra och hela attityden från föreningen, allt från hemsida till blixtsnabbt och trevligt mailsvar, gav mig en väldigt positiv bild av såväl klubben som dess kurser. Räknat i kronor och ören var KFÖs kurs dyr (2000kr) men sett till omfattning var min bedömning att det skulle ge mycket kurs för pengarna.
Det som fick mig att välja Aterra istället var:
1. KFÖs kurser går kvällstid och schemat är inte lagt ännu. Min fru jobbar oregelbundet och risken är att jobb och kurs krockar. En endagskurs passar bättre för just henne.
2. Priset. Med tanke på att det var en viss osäkerhet om hur mycket kursen skulle uppskattas som present kunde jag på detta sätt lägga mellanskillnaden på lite tjusiga trädgårdsrelaterade saker. Yep, det blev succe.
3. Rekommendation från kusin med stor erfarenhet.

Nu skall vi bara hitta en lämplig lördag!

/Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Kajakkurs i Dalarna 16-17 Juli. Paddling allmänt 4
JimmieTheSaint Karlsborg kajakkurs Paddling allmänt 1
Malmöparet Kajakbutik i Skåne? Paddling allmänt 11
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
cliffisen Nybörjarkurs i Skåne (Malmö med omnejd) Paddling allmänt 4
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
annelie.bottne Butik i Skåne som säljer tillbehör till kajak Paddling allmänt 3
Isbjornen Påskpaddling i Skåne Paddling allmänt 0
supersemla Paddla i Skåne? Paddling allmänt 2
JAD Paddelvatten i skåne med bebis/barn Paddling allmänt 3
hrungnir Ringsjön i skåne Paddling allmänt 1
brainsplatter Paddling i skåne/blekinge/småland Paddling allmänt 4
alven Trevlig paddelsjö i södra Småland/norra Skåne Paddling allmänt 1
Eva Maria Kursus i havkajak for nybegyndere i Skåne Paddling allmänt 6
dalasjosonen_hotmail.com Forsfarare i Skåne sökes Paddling allmänt 1
tompa77 Forspaddlingskurser i Skåne / Blekinge? Paddling allmänt 6
bazze85 Paddla i skåne? Paddling allmänt 7
Cederqvist Kurs i Skåne Paddling allmänt 4
weber_45 ForsKajak i skåne...???? Paddling allmänt 4
azur padling i skåne (Rönne/ Helge) Paddling allmänt 1
havskayak Skåne Paddling allmänt 5
Globetrotter Träna i bassäng i Blekinge alt. N-östra skåne. Paddling allmänt 5
Mattedd Hyra kajak i Skåne Paddling allmänt 0
kisarna Kajakförvaring Malmö/Sydvästra Skåne Paddling allmänt 1
Silverfox Paddla kajak i Skåne nu i helgen. Paddling allmänt 1
Uthyrning i skåne Paddling allmänt 0
Mikro paddeltips i skåne? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.