John Bauerleden

Jag och ett par kompisar ska ge oss ut på en försenad vårvandring om ett par veckor.
Vi har då tittat på John Bauerleden. Den verkar trevlig, att döma av den info jag hittar på nätet.

Min fråga till er, kära utsidanmedlemmar, är: vilket skick är den leden i för tillfället? Bär den fortfarande spår av stormen Per? Är den väl utmärkt? Har de huggit ned alla träd vid den där fina tältplatsen? och så vidare.

Vem har den färskaste informationen?

/OJ (som råkade ut för alla ovanstående problem vid förra årets vandring)
 
Jag cyklade den leden för några år sedan och brukar varje år ta mig från Bunn till Huskvarna minst en gång. När jag cyklade den första gången var det med packväskor och ca: 4 liter vatten(Åkte vidare på holavedsleden). Det som slog mig då var att vattenhålen som är utmärkta på kartan inte går att lita på (Vattnet tog slut lagom till Bunn). Som tur är går leden genom bebyggt område och det är att rekommendera att fråga efter vatten då det behövs.

Har för mig att det mesta är upprensat efter Per på sträckan Bunn-Huskvarna. Vad gäller resterande delen till Gränna vet jag inte hur det ser ut, men terrängen var mer öppen där och borde inte ha påverkats lika hårt av stormen.

Tältplatser kan jag tyvärr inte rekommendera någon direkt, själv tältade jag i Bunn mittemot badplatsen på en upphöjd halvö, men det var några km ifrån leden.

I övrigt är leden i bra skick och är lätt att följa, går igenom ganska många hagar första halvan. När man kommer fram till Gränna är det väldigt skönt att ta sig ett dopp i Vättern om temperaturen är som den varit den senaste veckan.

Kan även rekommendera Holavedsleden mellan Gränna-Tranås. Den delen(Från Gränna till Aneby leden) jag färdades var riktigt fin och vattenhålen gick att använda.

Lycka till på vandringen.
 
Tack för tips, Andreas!
Vi får lägga upp det så att vattenförsörjningen funkar.
Holavedsleden kollar jag upp inför framtida vandringar.

/OJ
 
Så. Planen ser just nu ut som följer:
Vi startar någonstans vid Ramsjön på fedagkvällen och slår läger direkt. Sen går vi norrut och har vårt andra nattläger någonstans kring Nedre Kvarnasjön. På söndagen fortsätter vi till Gränna.

Någon som är väl bekant med området och vet om det finns lämpliga tältplatser på dessa ställen?

Förutom första dagen känner jag ingen oro för vattentillgången, man passerar minst 10 hus per km. Däremot första sträckan, från Ramsjön till Bunn ungefär, verkar vara lite mer glesbefolkat.

Några tips om vattenhål här?

/OJ
 
Mellan huskvarna och bunn stöter man på bebyggelse någon gång ibland. Bra tältplatser finns längs leden. Det är den sträcka jag har bäst kännedom om då jag bor ett par km från leden (ramsjön) gilebos-/pukasjön, ramsjön, rävlingesjön och lappsjön finns fina tältplatser, dock inga utsatta. Den första sjö man stöter på har en brunn som mig veterligen ligger precis vi leden, den skall även vara utmärkt på kartan. Mycket gott vatten men då det många gånger blir varmt sommatid så får man hänga ner med hela kroppen för att fylla flaskan.

Mina favoriter längs med vägen är
*pukasjön med pukatorpet som ligger gudomligt fint vid vattnet.
ramsjön med berget ramlaklint. det finns en liten vandringsled upp för den trötte annars går det med viss risk att bestiga brantsidan. Många ställen utmed leden ligger på över 300möh.
*naturreservat med gammelskog och gölar. strax väster om leden ungefärligt vid mitte av raqmsjön kan man änga a till vänster då stigen delar upp sig nästan som i en fyvägskorsnng. I detta lilla sjösystem hittar man mellangölen, nejjagölen, benkagölen och gröngölen.. Där har jag spenderat månader räknat i effktiv tid när jag var yngre. Kul fiskevatten men då alla av dem är omringade av mosse/gyngfly så blir man lätt blö.
*Rävingesjön liger i samma svacka som ramsjön, lappsjön innan man kommer ut till bunn. Liten och avlång men väldigt naturskön, där finns bebyggelse för eventuell vattenpåfyllning. Fråga i rätt hus bara, då en av dem kan verka aggresiv( hani det ula huset)
*Lappsjön i anslutning till den lilla byn lapplan är en fröjd för ögat. En käll/klarvattensjö med liten badstrand i den norra delen. Är det varm så lämpar sig denna sjö för ett dopp. Råkar man ha med sig cyklopet kan man räkna med häpnadsväckande vyer under ytan. Modiga abborrar och enorma klippblock som kantar av den lite grundare delen innan det går ned mot djupet.

Måste även tilllägga att idag tar jag med en polare ut på en cykeltur längs leden från huskvarna till skärstad. Hoppas på en inte allt för lerig upplevelse. Hela leden får vi ta ivår när det har börjat torka upp o bli grönt ute. Tack för mig och fråga gärna då jag har utelämnat mkt info i detta inlägg.

Tar med mig kameran och dokumenterar. Länkar sedan till en sida med hela albumet. Förhoppningsvis redan ivkäll. Man kan hitta växter som lummer, linnéa o annat.
Lägger upp en bild på lummern i blom, en bild på ramsjön i solnedgång, mellangölen (tog en abborre på 1,6kg där), tranbär och skattram(doftar underbart en varm sommardag)
 

Bilagor

  • DSC00033.jpg
    DSC00033.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,839
  • DSC00337.jpg
    DSC00337.jpg
    75.2 KB · Visningar: 1,817
  • DSC00381.jpg
    DSC00381.jpg
    64.4 KB · Visningar: 2,586
  • DSC00383.jpg
    DSC00383.jpg
    91.5 KB · Visningar: 1,825
  • DSC00360.jpg
    DSC00360.jpg
    97 KB · Visningar: 1,863
Nu var dagen avklarad. dock tog det betydligt längre tid än jag hade trott.. Hade som mål att klara den på 8 h men efter 6 så hade ja bara kommi halvvägs. helvetikum vad backigt det var, ner gick de fint men upp var de inte många backar som bakhjulet fick grepp i :(

Smakade av ett kallt vatten vid NR12.. Mumma. I morgon blir de träningsvärk för hela slanten o en rumpa man ej kan sitta på :p
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.