John Bauerleden

Hittade en fråga i en annan tråd som var uppe för ett tag sedan, men den fick ingen svar då. Eftersom jag nu har precis samma fråga, tänkte jag lägga ut den igen :)

"Vi tänker gå valda delar av John Bauerleden under en helg. Om man av måste välja en sträcka, vilken är finast att gå med tanke på sjöar, skog, vindskydd, dricksvatten m.m?"
 
Hej
Jag har bara gått en kortare sträcka. Påbörjade ena gången närma Ingeryd och gick till Röttleby. Mycket trevligt. I somras blev det en kortare bit( från stora vägen) men också avslut i Röttle. Man såg spår av Gudrun men inget som påverkade vägvalet. Det är väldigt fin sträcka från undergången av motorvögen ner till Röttle. Mycket fin bokskog vid Vättern kant. Det är någon form av naturskyddsområde så vissa regler finns.
Ni bör absolut gå efter Vättern.
mvh
Harald
 
jag vandra hela sträckan för några år sen det är svårt att välja del varje parti har sin specialite men den sista och den första delen är nog bäst häls inge
 
Rapport

Ja, nu är vi tillbaka efter en rolig helg på John Bauerleden, och jag tänkte skriva några rader om de kan vara av nytta till någon annan.

Efter en kort paus på Gränna Turistbyrå, där tjejen berättade att bästa delen av leden går från Röttle upp till Bunn sjö, bestämde vi oss att vandra just den delen. Vi hade med oss våra två döttrar i 8 års åldern, och även om leden från Röttle till där den svänger in under E4 var riktigt finn (där går längs klippan brevid Vättern) var det ibland riktigt pirrigt när tjejerna haltade över rötter och stenar - ett fel stag och då ramlar man kanske 20-30 meter rakt ner på en stenstrand/sjön. Kanske inte det allre bästa valet att ha barn med på.

Efter man passerar E4 och gå upp för en jätte brant stigning, kommer man till en otrolig utsikt över sjön - en riktig 'payoff' :)

Efter dess är det några partier som är ganska igenväxta, och då kommer man till en del som växlar mellan enklare led och grusväg. Efter Reaby passerar man en el-stängsel, och leden dyker (äntligen) in i riktig John Bauerskog. Tyvärr är den här delen fullständigt sundertrasade efter någon (el några) har åkt i stora fordon. Det gör att leden är delvis mycket svår att gå på - antingen får man gå i jättestora vattenfyllda fåra eller försöka klättra runt.

Gudrun såg vi en del smärre tecken av, men det var inga stora grejer.

Har man barn med sig och söker sig en fin och inte alltför krävande vandring skulle jag nog välja någonting annat en just den här delen av John Bauerleden. Men samtidigt så fick jag lite smak för leden och vill gärna åka tillbaks igen - kanske för att vandra delen från Bunn och söderut.
 
Bunn och söderut

Denna sträcka har jag cyklat ett flertal gånger och den är trevlig. Den går i omväxlande landskap med både lite småvägar odlingslandskap och trollsk bauerskog. Hur det ser ut efter gudrun vet jag inte.
 
Sprang en kortare sträcka av bauerleden i närheten av bunn, gick även längre delar av den för något år sedan.

När jag sprang såg jag ingen större åverkan från Gudrun.

Blir väldigt sugen av att gå mer norr om Bunn när jag läser det du skriver! / VH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.